Citat:
Ursprungligen postat av
sno
Jag förstår hur du menar. Om antalet inlagda på IVA minskar beror det på att man inte låter folk komma på dessa avdelningar utan man låter folk dö hemma/på gatorna/äldrevården/andra sjukhusavdelningar för att kunna stoltsera i tidningen angående IVA-statistiken.
Om antalet på IVA däremot ökar då är det tecken på hur dåligt denna regering - och kanske framför allt Tegnell - har skött det hela.
Återstår endast alternativet att antalet patienter på IVA skulle hela tiden vara exakt detsamma.
Hur ska svetsaren fixa detta?
Det är ju inte så konstigt att folk funderar i de banorna, eftersom vi VET att folk fick stanna hemma och dö av en giftspruta förra vintern o våren. Jag hade inte trott det före år 2020, att något sådant någonsin skulle kunna hända i Sverige. Utom möjligen i krigstid. Fast egentligen inte ens då - inte civila patienter i alla fall.
Antalet positiva är inte heller något säkert mått på hur det går, eftersom alla som vill inte får möjlighet att testa sig överallt i Sverige. De får ingen tid, och sedan är det ingen idé längre - det har gått sju dagar. Det har dessutom varit strul med testernas effektivitet.
Antalet döda är den enda kurvan som man kan lita på. Den går inte att trixa med, eftersom alla som har avlidit inom 30 dagar efter att de testat positivt, kommer med i coronadöda-statistiken. Jag är faktiskt förvånad över att myndigheterna valde den definitionen - och de kanske har ångrat det under det här året? Om statistiken hade gått efter dödsorsaksintygen, så hade de kunnat lägga lite påtryckningar på läkarna, att det är bra om de skriver någon annan dödsorsak, om det inte är riktigt klart vad patienten dog av, eller om flera orsaker kan ha samverkat.