2021-01-23, 14:28
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Va?
Vad menar du med det?
Säger du att flockimmunitet kommer tidigare om man har hårda restriktioner?

Ja, på sätt och vis.
Om det inte finns några nya värdar för viruset pga olika anledningar, infallen en typ av flockimmunitet.

Om du vill märka ord, kan du såklart säga att det inte är flockimmunitet som är fallet.
Men om vi låtsas att människor börjar umgås mindre nära varandra för all framtid, kommer en möjlig flockimmunitet infalla tidigare än om den förändringen inte skett..
Citera
2021-01-23, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaså, Norge har tagit steget och stängt sina spritbutiker nu. Det vill säga den åtgärd som jag har sagt hela tiden, att vi borde ta till här också. För det finns inget som får folk att tappa kontrollen över sin regelefterföljelse, såsom alkoholen. Dock var det klantigt av Fru Solberg att inte stänga butikerna med omedelbar verkan, d.v.s. aldrig låta dom öppna idag. För nu kommer massor av norrmän att smitta varandra i köerna till dem i stället. Även Solen har fläckar!
Sprit är bra.
Inget virus orkar få fäste i munhålan på en A-lagare.
Nej dela ut det gratis istället.
Citera
2021-01-23, 14:32
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag förstår hur du menar. Om antalet inlagda på IVA minskar beror det på att man inte låter folk komma på dessa avdelningar utan man låter folk dö hemma/på gatorna/äldrevården/andra sjukhusavdelningar för att kunna stoltsera i tidningen angående IVA-statistiken.

Om antalet på IVA däremot ökar då är det tecken på hur dåligt denna regering - och kanske framför allt Tegnell - har skött det hela.

Återstår endast alternativet att antalet patienter på IVA skulle hela tiden vara exakt detsamma.

Hur ska svetsaren fixa detta?

Det är ju inte så konstigt att folk funderar i de banorna, eftersom vi VET att folk fick stanna hemma och dö av en giftspruta förra vintern o våren. Jag hade inte trott det före år 2020, att något sådant någonsin skulle kunna hända i Sverige. Utom möjligen i krigstid. Fast egentligen inte ens då - inte civila patienter i alla fall.

Antalet positiva är inte heller något säkert mått på hur det går, eftersom alla som vill inte får möjlighet att testa sig överallt i Sverige. De får ingen tid, och sedan är det ingen idé längre - det har gått sju dagar. Det har dessutom varit strul med testernas effektivitet.

Antalet döda är den enda kurvan som man kan lita på. Den går inte att trixa med, eftersom alla som har avlidit inom 30 dagar efter att de testat positivt, kommer med i coronadöda-statistiken. Jag är faktiskt förvånad över att myndigheterna valde den definitionen - och de kanske har ångrat det under det här året? Om statistiken hade gått efter dödsorsaksintygen, så hade de kunnat lägga lite påtryckningar på läkarna, att det är bra om de skriver någon annan dödsorsak, om det inte är riktigt klart vad patienten dog av, eller om flera orsaker kan ha samverkat.
Citera
2021-01-23, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Det är Darwins prinsip som jag utgår i från. Läste du dom två översta raderna?

Läs i genom och begrunda vad jag faktist skrev istället för att svara med ryggmärgen.
Jodå jag läste dem men det är inte relevant.

Dödlighet ger fortfarande ingen fördel för virusets arvsmassa vad det gäller att sprida sig optimalt.
Citera
2021-01-23, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jaså, Norge har tagit steget och stängt sina spritbutiker nu. Det vill säga den åtgärd som jag har sagt hela tiden, att vi borde ta till här också. För det finns inget som får folk att tappa kontrollen över sin regelefterföljelse, såsom alkoholen. Dock var det klantigt av Fru Solberg att inte stänga butikerna med omedelbar verkan, d.v.s. aldrig låta dom öppna idag. För nu kommer massor av norrmän att smitta varandra i köerna till dem i stället. Även Solen har fläckar!

Ja den här nya smittan verkar vara allvarligare - som jag ser det är den dubbelt så smittsam. Och det är väldigt stor skillnad - 100 % smittsammare (eller mer)
Och dessutom svårare sjukdom.

Det har varit väldigt mycket om covid-19 Men nu denna B 1.1.7 (som den heter) - den gör ju att läget är dubbelt så illa - Svårt att uttrycka hur illa en sjukdom är i förhållande till andra, Men de nya svårare sjukdomstillstånden gör mig betänksam.

Någon som har koll på hur läget är med denna nya engelska varianten av covid?
Citera
2021-01-23, 14:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Sprit är bra.
Inget virus orkar få fäste i munhålan på en A-lagare.
Nej dela ut det gratis istället.

Det funkar inte så. Det måste till mycket starkare alkoholprocent, än vad som finns i någon spritdryck som säljs på Systemet. (Alla visste inte det för ett år sedan, så det märkliga hände att folk gick till Systemet för att köpa sprit att använda som handsprit, när de inte fick tag i det senare - i stället för som det brukar vara: att alkoholister dricker handsprit för att de inte får tag i alkoholhaltiga drycker...) För övrigt kan de andas in viruset genom näsan också.

Löfven är mesig. Han vågar inte reta upp folket genom att stänga Systemet.
Citera
2021-01-23, 14:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Ja den här nya smittan verkar vara allvarligare - som jag ser det är den dubbelt så smittsam. Och det är väldigt stor skillnad - 100 % smittsammare (eller mer)

Det har varit väldigt mycket om covid-19 Men nu denna B 1.1.7 (som den heter) - den gör ju att läget är dubbelt så illa - Svårt att uttrycka hur illa en sjukdom är i förhållande till andra, Men de nya svårare sjukdomstillstånden gör mig betänksam.

Svårare sjukdom..? Har du en källa på det..? (Har inte hängt med senaste dygnet.)
Citera
2021-01-23, 14:38
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Det jag skulle vilja förstå bättre är tidslinjen för att göra mindre modifikationer av dessa m-RNAvaccin för att hantera mutationer och behålla hög effektivitet.

Är man tillbaka på ruta 1 och måste gå igenom hela processen med kliniska tester, eller kan man vara hyffsat säker på att det inte blir ökad risk för bieffekter vid smärre justeringar, så att man kvickt kan hantera mutationer.

Om det senare stämmer så är kampen snart slut och vi har vunnit.
Jag svarar på min egen fråga från ett par veckor sedan, eftersom jag tror den är viktig.

Det verkar som att i USA så skulle nuvarande regler för just Covid-19vaccin innebära att man inte kan göra en snabb justering i mRNAvaccinen, utan att gå tillbaka till ruta 1.

Men Scott Gottlieb verkar antyda att FDA kanske kan anamma en liknande process som för influensavaccin, som inte börjar på ruta 1 varje år.

https://youtube.com/watch?v=8axYqTBMcC0&t=3m50s

I brist på annat så utgår jag ifrån att det är ett liknande upplägg här i Europa.
Citera
2021-01-23, 14:41
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Rättelse

Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo

Den är inte 100% mer smittsam. Någonstans mellan 25-70% beroende på källa.
Boris misstänker att den är lite dödligare för folk 60+.
Tidigare dog 10/1000, nu med denna variant 12-13/1000.

Detta är inte fastslaget, men en misstanke man har.
Inte heller smittsamheten är fastslagen. Tror att detta kommer ändras när mer data kommer.
Man har bara utgått ifrån smittläget i UK, men enligt mig var deras kurva på väg upp ändå.

Den som inte dör i covaids får se..
Citera
2021-01-23, 14:45
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Vänta och se de närmaste veckorna.
Hade de gjort som oss hade de sluppit bli livrädda för en smittsammare variant.

Hur tänker du då? Norge har betydligt mindre smittspridning än Sverige och bättre koll på den. Sverige har ingen koll alls och ligger efter UK i smittspridningen. Hur kan vi ens veta om det nya muterade viruset fått fäste när man inte ens sekvenserar 1% av de positiva proverna?

Notera dessutom hur det har gått för UK som också sen tidigare har haft mycket stor smittspridning av originalviruset och som borde ha högre immunitet än Sverige:

Citat:
Storbritannien toppar listan över antalet personer som dör per 100 000 invånare, enligt data från Johns Hopkins universitetet rapporterar CNN.

I onsdags dog flest antal personer på en dag i landet: 1 820. I genomsnitt har dödssiffran varit 1 240 per dag under de senaste sju dagarna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Senast redigerad av fernebo 2021-01-23 kl. 14:49.
Citera
2021-01-23, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Hur tänker du då? Norge har betydligt mindre smittspridning än Sverige bättre koll på den. Sverige har ingen koll alls och ligger efter UK i smittspridningen.

Notera hur det har gått för UK som också sen tidigare har haft stor smittspridning av originalviruset och som borde ha högre immunitet än Sverige:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Du får väl se snart.
Fånarna har ju inte skaffat sig nån immunitet.
Citera
2021-01-23, 14:51
Medlem
Citat:
Du får väl se snart.
Fånarna har ju inte skaffat sig nån immunitet.
Nej precis. Det kan falla sig så att den Svenska strategin är en vinnare i det långa loppet.

Detta skrivet utan att hylla några makthavare eftersom det i så fall vore rena turen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in