2021-01-23, 11:54
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Björn Söder är en av de sverigedemokrater som är mest frispråkig och traditionell. Kan inte låta bli att gilla att han kör på raka rör utan en massa trixande. Och sedan detta som du skriver:
Vi måste kunna tala om nation och folk kontra stat etcetera; om vi inte får använda rätt ord för saker så blir ju dagens tankeförbud omöjligt att ändra. Som assimilation, återvandring, nationalism, patriotism.
Om SD verkligen gör detta kan jag tänka mig att rösta på dem igen. När man tycker att tiden är mogen kan man börja hänvisa i allmänna ordalag till etniska svenskar och svenska folket. Tror inte att det skrämmer bort invandrarväljare. De flesta av dem förstår nog att det finns svenskar och icke-svenskar i detta land, och många av dem tycker nog att det är konstigt att det ska vara så svårt att tala öppet om det. Släpp snacket om "öppen svenskhet". Det finns inget behov av att definiera svenskhet. "Svenska värderingar", och sådant — man begriper ändå att folk kan bo här och välja själva om de vill göra sig omöjliga i vårt samhälle eller inte.

SD har inte helt lämnat de orden men anpassat sig som Boomern skrev tidigare; vi använder som två olika ord beroende på tillfälle. Vi talar fortfarande om assimilation istället för integration på våra egna kanaler men i artiklar i gammelmedia och i TV-debatter använder vi också integration för att journalister och sjuklövare vägrar förstå vad vi säger så det blir en metadebatt om olika ord istället för om den konkreta politiken. Men nu börjar allt fler förstå t.ex. assimilation och återvandring. Så när UK säger att SD ändrat sig så är det inte riktigt sant; SD har fått UK att förstå vanliga svenska ord som PK-sfären inte kunde höra utan att skrika och hålla för öronen.
2021-01-23, 11:59
Medlem
smoerreboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Han tillhör ju ett PK-parti. Det om Björn Söder är ju mest du som köpt hela medias narrativ. Er kan vi aldrig påverka utan vi kan bara få fler att lämna den fällan. Kanske skall du sluta rösta på C och gå till MP? De är ännu mer PK och behöver lite stödröster nu.

För er andra som är fria i taken
: Samerna håller ju med Söder i det han sa, men media omtolkar det, klipper det och tar det ur sitt sammanhang. Vi måste kunna tala om nation och folk kontra stat etcetera; om vi inte får använda rätt ord för saker så blir ju dagens tankeförbud omöjligt att ändra. Som assimilation, återvandring, nationalism, patriotism. Vi måste ta tillbaka orden för med bara socialliberalernas politiskt korrekta, godkända, ord så kan vi inte tala om de grundläggande problemen, då blir det bara nyanser av socialliberalismen som de andra 7 riksdagspartierna.
Vi kan inte röstmaximera genom att anpassa oss för mycket, för då behövs vi inte längre. Den uppgiften låter vi M ha, de är bryggan mellan Smörrebröd och Sverigevännerna.
För det första så röstade jag på SD i riksdagen enbart på migrationsfrågan. För det andra så säger jag att om man inte ens kan uppfatta spelreglerna och PK så kan man inte förändra det

Det fetmarkerade fångar perfekt den tunnhudade personlighet som många SD är uppvisar så fort de ifrågasätts lite. Det är tur för SD att du inte befinner dig så högt upp i organisationen.

Det som du skriver om att vi måste kunna tala klarspråk är förvisso vettigt men egentligen självklart. Vi har redan politiker i sjuklövern som inte förhåller sig till hur verkligheten och det politiska spelet ser ut, det sista vi behöver är Sverigedemokrater som inte heller klarar av det. Då skulle troligen nå sitt tak kring 20 procent och bara kunna fortsätta att långsamt förskjuta diskursen från sin pariaposition. Det absolut viktigaste 2022 är att få så många mandat att man kan tvinga M och KD att stoppa invandringen nästan helt, införa stenhårda utvisningsregler pga brott och rent allmänt rusta polis och dränera bidragsträsket. Det tillsammans med att arbetslinjen återupprättas är det viktigaste för landet.
2021-01-23, 12:35
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
SD har inte helt lämnat de orden men anpassat sig som Boomern skrev tidigare; vi använder som två olika ord beroende på tillfälle. Vi talar fortfarande om assimilation istället för integration på våra egna kanaler men i artiklar i gammelmedia och i TV-debatter använder vi också integration för att journalister och sjuklövare vägrar förstå vad vi säger så det blir en metadebatt om olika ord istället för om den konkreta politiken. Men nu börjar allt fler förstå t.ex. assimilation och återvandring. Så när UK säger att SD ändrat sig så är det inte riktigt sant; SD har fått UK att förstå vanliga svenska ord som PK-sfären inte kunde höra utan att skrika och hålla för öronen.
Haha, OK, men vad UK tycker är inte viktigast. Kan dock förstå att man försöker undvika fällor som leder till en massa trams som effektivt styr bort samtalet från väsentligheter. Därför är det bra att man inte pratar om vad det innebär att vara svensk. Det bör vara självklart för de flesta. Invandrarna har hajat det. I alla fall många av dem.
2021-01-23, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
SVT Novus rapporterar idag att sedan början av december har förtroendet för regeringen rasat från 45% till 30%.

Hur satan är det möjligt att Sifo samtidigt rapporterar att stödet för S trots detta är oförändrat??

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stort-fortroendetapp-for-regeringens-och-myndigheternas-coronahantering
Mycket viktigt. Som jag skrev för några dagar sedan så korrelerar dessa siffror mycket väl med stödet för S. Det ser ut att bli en tung valrörelse för Löfven.

Man ska inte heller bli alltför deprimerad av senaste SIFO. Socialdemokraterna ligger alltid för högt i SIFO och SCB. Jag tror att Demoskops januarisiffra på 23,0 för S ligger närmare sanningen. Nu när det är botten ur när det gäller förtroendet för regeringen så tror jag vi kan vänta oss flera fina mätningar framöver, även om jag är rädd att Moderaterna blir det parti som gynnas mest.
2021-01-23, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Bästa scenariot vilket som är att MP åker ut, ser hellre att L klarar sig med 4,2% och att SD står kvar med runt 19%, därmed kan L vinna på att gå ihop med M+KD+SD eftersom Nyamko tycker också att invandringsfrågan har spårat ur.
Nej. Det bästa är att båda åker ur.

L ska åka ur oavsett. Det går inte att lita på dom. Dom har en alldeles för stor falang som vill se Löfven och aldrig något inflytande av SD överhuvudtaget. Lita inte på L eller nyamko.
2021-01-23, 15:15
Medlem
Jag såg någonstans att Danmark siktar på noll asylinvandring för att motverka social splittring. Det borde vara ett ingångskrav för varje stöd till en M/KD-regering, liksom ett absolut ultimatum om pausad kvotflyktingmottagning. Också det med dansk förlaga och alibi.

Varför inte kräva besked av specifikt KD i kvotflyktingfrågan, förresten? Det skulle ge Ebba en chans att skifta fokus från stackars Esbjörn och sätta press på den svaga länken i en påstått konservativ konstellation. Kanske sträcka ut en hand till Sabuni också? Det blir en win-win för SD, oavsett om svaret blir jakande eller nekande.
2021-01-23, 15:46
Medlem
Epimaness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Nej det är inte särskilt konstigt. Har du levt under en sten de senaste opinionsåren? Uppenbarligen så röstar folket på S trots att dem inte har något förtroende. Enligt betongsossar så finns inget annat alternativ att rösta på, oavsett hur dåliga S är

Då får man uppmuntra dem att rösta blankt eller välja soffan istället.
2021-01-23, 16:10
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
Nej. Det bästa är att båda åker ur. L ska åka ur oavsett. Det går inte att lita på dom. Dom har en alldeles för stor falang som vill se Löfven och aldrig något inflytande av SD överhuvudtaget. Lita inte på L eller nyamko.

Ja L kommer bara förstöra en M/KD-regering. KD är redan de en svag länk skall man ha L också så blir det för urvattnade kompromisser.
2021-01-23, 16:11
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Mycket viktigt. Som jag skrev för några dagar sedan så korrelerar dessa siffror mycket väl med stödet för S. Det ser ut att bli en tung valrörelse för Löfven.

Man ska inte heller bli alltför deprimerad av senaste SIFO. Socialdemokraterna ligger alltid för högt i SIFO och SCB. Jag tror att Demoskops januarisiffra på 23,0 för S ligger närmare sanningen. Nu när det är botten ur när det gäller förtroendet för regeringen så tror jag vi kan vänta oss flera fina mätningar framöver, även om jag är rädd att Moderaterna blir det parti som gynnas mest.

Men S brukar också gå bättre än förväntat i själva valen så kanske Sifo hamnar närmast i slutänden.
2021-01-23, 16:50
Medlem
Citat:
Men S brukar också gå bättre än förväntat i själva valen så kanske Sifo hamnar närmast i slutänden.
Jag vet inte om det är en allmän regel. I senaste valet var det så men i de flesta valen dessförinnan vill jag minnas att det var tvärtom.
2021-01-23, 17:17
Medlem
Epimaness avatar
Sossarna tjänar bäst på att hålla käften så de brukar inte gå bra när de behöver öppna käften som i en valrörelse.

Senaste valet lyckades de mobilisera väljarna. Tämligen imponerande att få dem från soffan och rösta rätt.
2021-01-23, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr

Men även om Sifo ligger för högt på S så borde vi väl ändå se en relativ försämring jämfört med Sifo själva? Både Sifo och Novus har ju nu rapporterat om kraftigt förtroenderas för regeringen den senaste månaden och ändå backar S bara marginella 0,2 i Sifo igår.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in