2021-01-22, 23:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Detta är galet resonerat. Att fälla en regering kan innebära en kostnad i opinionen. SD ska aldrig ens släppa fram en M-KD-regering utan föregående regeringsförhandlingar.

Ok, jag vet inte hur högt upp i hierarkin du befinner dig men det låter i alla fall som en rimlig strategi. Men redan till sommaren så måste SD säga ifrån i regeringsfrågan för man kan inte ännu en gång låta Moderaterna gå till val på att låtsas som att SD inte existerar. SD måste sätta ner foten och göra klart att ”vi kräver inflytande i proportion till vår storlek, i eller utanför regeringen”.

Det här är visserligen sant men missledande. SD röstade ja till Kristersson precis för att man visste att C och L skulle rösta nej. Syftet var att splittra Alliansen. Om man lyssnade på Åkesson dagarna innan det blev klart att C och L skulle rösta nej så var han inte alls beredd att släppa fram Kristersson.

Det var klart redan då, om man följde det noga, att Åkesson inte hade för avsikt att lägga sig platt som Vänsterpartiet, och det står klart nu också. Frågan är bara hur mycket inflytande han nöjer sig med.
Du har givetvis helt rätt att SD röstade ja mestadels för att C och L redan sagt att de ska rösta nej.

Jag anser fortfarande att det var fel att rösta ja i den omröstningen eftersom budskapet och signalen inte mottogs av Moderaterna. Detta kunde man fatta redan innan utan att vara efterklok. Redan innan omröstningen så hade Moderaterna under en hel valrörelse snackat skit om SD, partisekreteraren gått ut i media och förbjudit Moderaterna på lokal nivå att samarbeta med SD, röstat fram en kommunist som andre vice talman istället för en Sverigedemokrat trots att SD såg till att cucken Norlén fick bli talman. Det är här jag menar att problemet ligger, att SD flirtar alldeles för mycket i proportion till hur lite M flirtar.

Björn Söder gick ut i höstas på sin facebook och lät som en arg pojke som inte fått sitt godis vid kassan när UK sa att han inte tänker sitta i regering med SD. Trots det kom inget tydligt ställningstagande från partiledningen. Inte nu heller efter att Kristersson i senaste avsnittet av "30 minuter" till och med säger nej till att göra upp om hela statsbudgeten. Varför i helvete är SD passiva?
2021-01-22, 23:09
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Detta är galet resonerat. Att fälla en regering kan innebära en kostnad i opinionen. SD ska aldrig ens släppa fram en M-KD-regering utan föregående regeringsförhandlingar.

Ok, jag vet inte hur högt upp i hierarkin du befinner dig men det låter i alla fall som en rimlig strategi. Men redan till sommaren så måste SD säga ifrån i regeringsfrågan för man kan inte ännu en gång låta Moderaterna gå till val på att låtsas som att SD inte existerar. SD måste sätta ner foten och göra klart att ”vi kräver inflytande i proportion till vår storlek, i eller utanför regeringen”.

Jag menar det, fälla regeringen i statsministeromröstningen. Efter det är det svårare.

Jag är inte alls högt och har inget att säga till om, men jag är som en liten grå mus som smyger runt och hör och ser....... Det är svårt att jämföra med 2018 för då gick M till val med Alliansen och tog helt avstånd från SD. Många har nog glömt hur långt M har gått "högerut" sedan dess med samarbeten i utskott i riksdagen, samtal på partiledarnivå etc. I riksdagen är det en stor skillnad för SD denna mandatperiod jämfört med förra. SD är helt delaktiga i alla utskott (Som bereder lagförslag etc.), vi diskuterar med alla i utskotten t.o.m. vänsterpartister.
2021-01-22, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tunnelgatan
Du har givetvis helt rätt att SD röstade ja mestadels för att C och L redan sagt att de ska rösta nej.

Jag anser fortfarande att det var fel att rösta ja i den omröstningen eftersom budskapet och signalen inte mottogs av Moderaterna. Detta kunde man fatta redan innan utan att vara efterklok. Redan innan omröstningen så hade Moderaterna under en hel valrörelse snackat skit om SD, partisekreteraren gått ut i media och förbjudit Moderaterna på lokal nivå att samarbeta med SD, röstat fram en kommunist som andre vice talman istället för en Sverigedemokrat trots att SD såg till att cucken Norlén fick bli talman. Det är här jag menar att problemet ligger, att SD flirtar alldeles för mycket i proportion till hur lite M flirtar.

Björn Söder gick ut i höstas på sin facebook och lät som en arg pojke som inte fått sitt godis vid kassan när UK sa att han inte tänker sitta i regering med SD. Trots det kom inget tydligt ställningstagande från partiledningen. Inte nu heller efter att Kristersson i senaste avsnittet av "30 minuter" till och med säger nej till att göra upp om hela statsbudgeten. Varför i helvete är SD passiva?
Ja, jag håller med om det. Det är dock bara en detalj. Åkesson trodde han gjorde det smartaste och kanske hade han rätt även om jag har en annan uppfattning.
2021-01-22, 23:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Jag menar det, fälla regeringen i statsministeromröstningen. Efter det är det svårare.

Jag är inte alls högt och har inget att säga till om, men jag är som en liten grå mus som smyger runt och hör och ser....... Det är svårt att jämföra med 2018 för då gick M till val med Alliansen och tog helt avstånd från SD. Många har nog glömt hur långt M har gått "högerut" sedan dess med samarbeten i utskott i riksdagen, samtal på partiledarnivå etc. I riksdagen är det en stor skillnad för SD denna mandatperiod jämfört med förra. SD är helt delaktiga i alla utskott (Som bereder lagförslag etc.), vi diskuterar med alla i utskotten t.o.m. vänsterpartister.
Nu överdriver du igen.

SD har alltid haft en sansad diskussion med M och många andra partier i utskotten. Det är inget unikt för just denna mandatperiod.

Även om moderaterna gick till val med alliansen så fattade UK själv att alliansen aldrig skulle få majoritet och att man hur som helst skulle göra sig beroende av SD. Inte ens alliansen+MP skulle räcka även om dvärgen säkert hade de tankarna. Detta innebär alltså att dvärgen var beredd på att föra centerpartiets migrationspolitik för så sent som för två år sedan.

Efter att L och C svek Moderaterna så fortsatte UK att skicka sin partisekreterare i media som varnade de lokala föreningarna från att samarbeta med SD i lokalpolitiken.

Moderaterna har inte gått mer högerut. Allt är bara en charad i syfte att få tillbaka väljare med draghjälp från expressen och näringslivet. Kan man inte se hur falsk dvärgen är så är det bara djupt tragiskt. En partiledare som inte ens vill göra upp om en hel statsbudget med det partiet som tillhör dem närmast när det kommer till regeringsbildning är ju helt skevt.
2021-01-22, 23:40
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Moderaterna har inte gått mer högerut. Allt är bara en charad i syfte att få tillbaka väljare med draghjälp från expressen och näringslivet. Kan man inte se hur falsk dvärgen är så är det bara djupt tragiskt. En partiledare som inte ens vill göra upp om en hel statsbudget med det partiet som tillhör dem närmast när det kommer till regeringsbildning är ju helt skevt.

Ja det stämmer ju att det är mest i retoriken och inte i någon ändrad ideologisk övertygelse. Men retoriken spelar roll för Ms medlemmar och framförallt väljare köper den, och kommer påminna UK om den. När Annie bytte sida så bytte hon i princip ut en stor del av väljarkåren, men kan M göra det? Finns det 10 % asylinvandrarfanatiker som kan ersätta de 10 % han troligtvis förlorar till SD? Har inte de som fanns redan gått till C? De räcker ju inte ens till både C och L nu. Så även om UK är falsk så kan han inte backa hur som helst och göra för tvära kast. Och några kommuner struntade i partiledningen och gick "högerut" genom att styra med SD. Sonesson hade inte ens behövt det, han valde SD framför alliansen men han är ju lite speciell och gärna med i SDs TV Riks. Men jag tror Ms partiledning såg dessa kommuner som lite av testballonger också. Hade det blivit mycket fler hade de nog stoppat det (Och de kanske lyckades stoppa många).

Men UK genom sin spelade högergir hjälper ju oss när vi "radikaliserar" M. Om han skulle gå "full-Reinfeldt" nu så kommer han få problem med det egna partiet under själva partiledarnivån. Tror jag i all fall, jag tror partiet har ändrats en hel del och jag är övertygad om att moderatväljarna har ändrats.

Vågar M göra en luring som Lööf och dissa SD efter valet? Han kommer förlora de väljare han, media och näringslivet lurat till sig direkt.

Man måste överdriva lite annars blir det inga roliga debatter.
2021-01-23, 09:02
Medlem
SVT Novus rapporterar idag att sedan början av december har förtroendet för regeringen rasat från 45% till 30%.

Hur satan är det möjligt att Sifo samtidigt rapporterar att stödet för S trots detta är oförändrat??

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stort-fortroendetapp-for-regeringens-och-myndigheternas-coronahantering
2021-01-23, 10:31
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru
SVT Novus rapporterar idag att sedan början av december har förtroendet för regeringen rasat från 45% till 30%.

Hur satan är det möjligt att Sifo samtidigt rapporterar att stödet för S trots detta är oförändrat??

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stort-fortroendetapp-for-regeringens-och-myndigheternas-coronahantering

Ja S på 27,6 % känns märkligt. S januari: Demoskop 23 %, Novus 28,5 % och Sifo S 27,6 %. Spretiga siffror.
2021-01-23, 10:38
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Han tillhör ju ett PK-parti. Det om Björn Söder är ju mest du som köpt hela medias narrativ. Er kan vi aldrig påverka utan vi kan bara få fler att lämna den fällan. Kanske skall du sluta rösta på C och gå till MP? De är ännu mer PK och behöver lite stödröster nu.

För er andra som är fria i taken: Samerna håller ju med Söder i det han sa, men media omtolkar det, klipper det och tar det ur sitt sammanhang. Vi måste kunna tala om nation och folk kontra stat etcetera; om vi inte får använda rätt ord för saker så blir ju dagens tankeförbud omöjligt att ändra. Som assimilation, återvandring, nationalism, patriotism. Vi måste ta tillbaka orden för med bara socialliberalernas politiskt korrekta, godkända, ord så kan vi inte tala om de grundläggande problemen, då blir det bara nyanser av socialliberalismen som de andra 7 riksdagspartierna.
Vi kan inte röstmaximera genom att anpassa oss för mycket, för då behövs vi inte längre. Den uppgiften låter vi M ha, de är bryggan mellan Smörrebröd och Sverigevännerna.
Björn Söder är en av de sverigedemokrater som är mest frispråkig och traditionell. Kan inte låta bli att gilla att han kör på raka rör utan en massa trixande. Och sedan detta som du skriver:
Vi måste kunna tala om nation och folk kontra stat etcetera; om vi inte får använda rätt ord för saker så blir ju dagens tankeförbud omöjligt att ändra. Som assimilation, återvandring, nationalism, patriotism.
Om SD verkligen gör detta kan jag tänka mig att rösta på dem igen. När man tycker att tiden är mogen kan man börja hänvisa i allmänna ordalag till etniska svenskar och svenska folket. Tror inte att det skrämmer bort invandrarväljare. De flesta av dem förstår nog att det finns svenskar och icke-svenskar i detta land, och många av dem tycker nog att det är konstigt att det ska vara så svårt att tala öppet om det. Släpp snacket om "öppen svenskhet". Det finns inget behov av att definiera svenskhet. "Svenska värderingar", och sådant — man begriper ändå att folk kan bo här och välja själva om de vill göra sig omöjliga i vårt samhälle eller inte.
2021-01-23, 10:40
Medlem
catforwardpowers avatar
Efter Kristerssons uttalande är fortfarande troligast att
1. Löfvens regering sitter kvar men om det blir oppositionsseger så
2. M+KD bildar regering efter ha pratat liye migration med SD som själva tycker det är toppen att bli bekräftade, och stödpartier C+L om dem är kvar. I värsta fall så kommer MP passivt stödja den nya Moderatregeringen för att "stänga ute SD". Historien upprepar sig.

SD ökarr kraftigt i opinionen året efter valet när det visar sig att invandringen fortsätter i rasande takt men sen så fokuserar etablissemanget på något annat och folket glömmer bort att politikerna ljög igen. Historien upprepar sig igen.

Sverige är ett sjukt land på många sätt och jag skulle inte alls bli förvånad om det blir ungefär som jag beskrev
2021-01-23, 10:47
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UrgleGru

Nej det är inte särskilt konstigt. Har du levt under en sten de senaste opinionsåren? Uppenbarligen så röstar folket på S trots att dem inte har något förtroende. Enligt betongsossar så finns inget annat alternativ att rösta på, oavsett hur dåliga S är
2021-01-23, 11:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Efter Kristerssons uttalande är fortfarande troligast att
1. Löfvens regering sitter kvar men om det blir oppositionsseger så
2. M+KD bildar regering efter ha pratat liye migration med SD som själva tycker det är toppen att bli bekräftade, och stödpartier C+L om dem är kvar. I värsta fall så kommer MP passivt stödja den nya Moderatregeringen för att "stänga ute SD". Historien upprepar sig.

SD ökarr kraftigt i opinionen året efter valet när det visar sig att invandringen fortsätter i rasande takt men sen så fokuserar etablissemanget på något annat och folket glömmer bort att politikerna ljög igen. Historien upprepar sig igen.

Sverige är ett sjukt land på många sätt och jag skulle inte alls bli förvånad om det blir ungefär som jag beskrev

Jag tror det där med att. MP kan gå in och stötta vissa frågor som M och KD själva vill få fram och utesluta SD

Det är ett faktum dock att om as får 22% går det inte att utesluta deras vilja om migrationsfrågan såvida det inte blir misstaget 2014 med DÖ.

Vi kan räkna med att många skådespelare återigen gör en gemensam kampanj på Facebook och YouTube där de propagerar något om att man skall rösta för någon, dvs rösta på ett parti som inte är SD.

Det jag däremot tror är att SD lär få enormt mer inflytande på kommunal nivå till en grad att städer som tex Sandviken, Gävle, Falun och Sölvesborg kan få stor mandat
2021-01-23, 11:40
Avslutad
Citat:
https://www.expressen.se/nyheter/kd-nara-riksdagssparren-i-ny-svdsifo-matning/

SIFO

M/KD/SD får majoritet genom att samla totalt 45,9

S/C/V får totalt 45,7

Miljöpartiet under riksdagen med 3,7

Liberalerna under riksdagen med 3,2

KD tappar till 4,9.

SD 18,6

M 22,4

V 10

S 27,6

C 8,1

Positivt att MP cementerar sig under spärren. Eftersom liberalerna redan är ute så ligger nyckeln till en konservativ regering att MP åker ur.

Min känsla är dessutom att SD är underskattade. Är rätt säker på att SD:s valresultat landar på 20-21. Vänsterpartiet känns överskattade på 10 procent. Med Sjöstedt hade det inte varit otänkbart, men med Nooshi blir det inte 10 procent, som bäst 9 procent snarare.

Bästa scenariot vilket som är att MP åker ut, ser hellre att L klarar sig med 4,2% och att SD står kvar med runt 19%, därmed kan L vinna på att gå ihop med M+KD+SD eftersom Nyamko tycker också att invandringsfrågan har spårat ur.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in