Citat:
Ursprungligen postat av
tysken1
Hej igen,
Gott nytt år på er.
Jag citerar mitt ovan inlägg för att ni ska ha lite förstående för min situation och bakgrund. Att tilläggas är att jag har nu några månader senaste börjat gå på lite intervjuer för andra tjänster men har inte dykt upp något riktigt intressant än och har aldrig hunnit komma in på lönenivåer.
Kommer inom kort ha möte med min manager och där lönen kommer att vara en av punkterna. Just nu sitter jag på en lön nu på 30.5K i månaden efter 1,5 år efter examen (fick ca 2% löneökning från 30k) första året. Är det aggressivt att försöka upp den mot 40k i månaden? Har kollegor som har kommit upp i de nivåerna efter att ha bytt arbetsgivare, och jag vet att min nuvarande arbetsgivare är ”beroende” av mig då jag jobbat med olika projekt där endast jag sitter på kompetensen. I grund och botten vill jag inte byta arbetsgivare då jag trivs bra med tjänsten och kollegorna men har ingen lust att vara underbetald heller för den delen.
Nej, tycker du bör ha mellan 35-40 efter lite erfarenhet som controller. Jag skulle lägga mitt anspråk på 35-40 om jag var du och sökte nytt. Skulle dock se till att vara två år på nuvarande tjänst innan jag började söka nytt. 35k är standard för en controllertjänst där de kräver tidigare ekonomierfarenhet. Eftersom du har controllingerfarenhet kan du lägga dig snäppet högre tycker jag. Så nånstans mellan 35-40 men bli inte arg om du inte lyckas landa 40 rätt av.

Ett tips när du ska göra ett högt hopp är att inte berätta din nuvarande lön, då kommer du bara få skambud. Stäm även av vilket spann de tänkt sig ersättningsmässigt för tjänsten, uttrycker du dig korrekt är det inga problem att få fram.
Jag hade siktat på lite mer seniora controllingtjänster om jag vore du, dem där de explicit kräver att du har flera års erfarenhet av controlling, oftast är det ingen som söker som faktiskt har 5+ års erfarenhet så du är fine med 2-3 år för dem tjänsterna. Det finns rätt mycket tjänster ute just nu för seniora controllers så bara söka ett gäng så lär du säkert kunna hitta nåt. Om du börjar nu lär du hinna jobba två år hos nuvarande arbetsgivare innan du faktiskt börjar på nåt nytt ställe och det ser bra ut på CVt.
Lycka till!