2019-08-31, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tysken1
Hej,

Tänkte höra här lite om tips och råd gällande främst löneutvecklingen.

Jag startade min tjänst som business controller på ett stort och globalt företag i höstas efter 5 års studier och masterexamen. Jag trivs överlag bra då tjänsten är intressant där rutinmässiga uppfiter varvas med tillfälliga projekt. Att jag har gjort ett bra jobb och visat fram fötterna har inneburit ökat ansvar jämfört med kollegorna på samma nivå.

Är det något däremot som jag inte jag ska sticka under stolen med är lönen samt löneutvecklingen de första åren. Ingångslönen var 30 000 kronor med 6 veckors semester per år samt obetald övertid. Fine, det kanske man inte ska klaga på, men jag har hört (och sett då jag har budgetansvar) att löneökningen kommer vara mellan 3-4 % per år de 3-4 första åren egentligen nästan oavsett hur väl man presterar och mycket man arbetar jämfört med omgivningen. Om jag jämför med mina kursare samt bekanta som jobbar som managementkonsulter samt M&A på firmor såsom big4 så ser deras trappa betydligt bättre ut utan att de egentligen jobbar så mycket mer eller med svårare grejer än vad jag gör idag (55-65 timmar i veckan).

Stannar jag kvar på nuvarande arbetsplats och sköter mina kort rätt så vet jag att möjligheten finns att nå upp till en månadslön på > 1 000 000 kr per år efter 8-10 år. Så långsiktigt finns det bra möjligheter ur en ekonomisk synvinikel. Samtidigt vill jag inte stanna "bara för att" om jag vet att jag kan få bättre pröjs någon annan stans under tidens gång.

Är det någon som har haft samma tankegångar som mig? Eller är det något man bör finna sig i helt enkelt om man valt denna nischen?

Jag hade samma tankar som dig. Samtidigt så BEHÖVER inte ingångslönen säga speciellt mycket (även om det är en fördel för framtida löneutveckling). Samma sak gäller den budgeterade ökningen om 3-4%. Den ökningen gissar jag snarare är en övergripande schablon och det kan mycket väl finnas utrymme för att man kan undantas från schablonen.
Senast redigerad av erixzone 2019-08-31 kl. 12:43.
Citera
2020-01-01, 13:13
Medlem
Citat:
Hej,

Tänkte höra här lite om tips och råd gällande främst löneutvecklingen.

Jag startade min tjänst som business controller på ett stort och globalt företag i höstas efter 5 års studier och masterexamen. Jag trivs överlag bra då tjänsten är intressant där rutinmässiga uppfiter varvas med tillfälliga projekt. Att jag har gjort ett bra jobb och visat fram fötterna har inneburit ökat ansvar jämfört med kollegorna på samma nivå.

Är det något däremot som jag inte jag ska sticka under stolen med är lönen samt löneutvecklingen de första åren. Ingångslönen var 30 000 kronor med 6 veckors semester per år samt obetald övertid. Fine, det kanske man inte ska klaga på, men jag har hört (och sett då jag har budgetansvar) att löneökningen kommer vara mellan 3-4 % per år de 3-4 första åren egentligen nästan oavsett hur väl man presterar och mycket man arbetar jämfört med omgivningen. Om jag jämför med mina kursare samt bekanta som jobbar som managementkonsulter samt M&A på firmor såsom big4 så ser deras trappa betydligt bättre ut utan att de egentligen jobbar så mycket mer eller med svårare grejer än vad jag gör idag (55-65 timmar i veckan).

Stannar jag kvar på nuvarande arbetsplats och sköter mina kort rätt så vet jag att möjligheten finns att nå upp till en månadslön på > 1 000 000 kr per år efter 8-10 år. Så långsiktigt finns det bra möjligheter ur en ekonomisk synvinikel. Samtidigt vill jag inte stanna "bara för att" om jag vet att jag kan få bättre pröjs någon annan stans under tidens gång.

Är det någon som har haft samma tankegångar som mig? Eller är det något man bör finna sig i helt enkelt om man valt denna nischen?

Hej igen,

Gott nytt år på er.

Jag citerar mitt ovan inlägg för att ni ska ha lite förstående för min situation och bakgrund. Att tilläggas är att jag har nu några månader senaste börjat gå på lite intervjuer för andra tjänster men har inte dykt upp något riktigt intressant än och har aldrig hunnit komma in på lönenivåer.

Kommer inom kort ha möte med min manager och där lönen kommer att vara en av punkterna. Just nu sitter jag på en lön nu på 30.5K i månaden efter 1,5 år efter examen (fick ca 2% löneökning från 30k) första året. Är det aggressivt att försöka upp den mot 40k i månaden? Har kollegor som har kommit upp i de nivåerna efter att ha bytt arbetsgivare, och jag vet att min nuvarande arbetsgivare är ”beroende” av mig då jag jobbat med olika projekt där endast jag sitter på kompetensen. I grund och botten vill jag inte byta arbetsgivare då jag trivs bra med tjänsten och kollegorna men har ingen lust att vara underbetald heller för den delen.
Citera
2020-01-02, 09:19
Medlem
Citat:
Hej igen,

Gott nytt år på er.

Jag citerar mitt ovan inlägg för att ni ska ha lite förstående för min situation och bakgrund. Att tilläggas är att jag har nu några månader senaste börjat gå på lite intervjuer för andra tjänster men har inte dykt upp något riktigt intressant än och har aldrig hunnit komma in på lönenivåer.

Kommer inom kort ha möte med min manager och där lönen kommer att vara en av punkterna. Just nu sitter jag på en lön nu på 30.5K i månaden efter 1,5 år efter examen (fick ca 2% löneökning från 30k) första året. Är det aggressivt att försöka upp den mot 40k i månaden? Har kollegor som har kommit upp i de nivåerna efter att ha bytt arbetsgivare, och jag vet att min nuvarande arbetsgivare är ”beroende” av mig då jag jobbat med olika projekt där endast jag sitter på kompetensen. I grund och botten vill jag inte byta arbetsgivare då jag trivs bra med tjänsten och kollegorna men har ingen lust att vara underbetald heller för den delen.

Nej, tycker du bör ha mellan 35-40 efter lite erfarenhet som controller. Jag skulle lägga mitt anspråk på 35-40 om jag var du och sökte nytt. Skulle dock se till att vara två år på nuvarande tjänst innan jag började söka nytt. 35k är standard för en controllertjänst där de kräver tidigare ekonomierfarenhet. Eftersom du har controllingerfarenhet kan du lägga dig snäppet högre tycker jag. Så nånstans mellan 35-40 men bli inte arg om du inte lyckas landa 40 rätt av. Ett tips när du ska göra ett högt hopp är att inte berätta din nuvarande lön, då kommer du bara få skambud. Stäm även av vilket spann de tänkt sig ersättningsmässigt för tjänsten, uttrycker du dig korrekt är det inga problem att få fram.

Jag hade siktat på lite mer seniora controllingtjänster om jag vore du, dem där de explicit kräver att du har flera års erfarenhet av controlling, oftast är det ingen som söker som faktiskt har 5+ års erfarenhet så du är fine med 2-3 år för dem tjänsterna. Det finns rätt mycket tjänster ute just nu för seniora controllers så bara söka ett gäng så lär du säkert kunna hitta nåt. Om du börjar nu lär du hinna jobba två år hos nuvarande arbetsgivare innan du faktiskt börjar på nåt nytt ställe och det ser bra ut på CVt.

Lycka till!
Citera
2020-01-03, 23:04
Medlem
Citat:
Hej igen,

Gott nytt år på er.

Hej hej tysken! Nej, 40 tkr är inte särskilt aggressivt, utan snarare rätt lågt i.o.m. din erfarenhet. Jag skulle nog lägga mig på 45-50 tkr i löneanspråk om jag var du (vilket kanske resulterar i en lön på 40-45 tkr efter lite förhandling).

OT: Jobbar du möjligtvis på H&M? De är ju rätt ökända för att betala dåligt.
Citera
2020-01-07, 12:49
Medlem
miqqqas avatar
Någon som har koll på hur det är att vara senior konsult hos deloitte bps jämfört med att ha en ”vanlig” tjänst som controller? Ligger lediga tjänster ute..
Citera
2020-01-07, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av miqqqa
Någon som har koll på hur det är att vara senior konsult hos deloitte bps jämfört med att ha en ”vanlig” tjänst som controller? Ligger lediga tjänster ute..

Har ingen megainsikt men har några kursare som varit exakt detta. Byråer är imo framförallt en bra inkörsport till mer avancerade tjänster direkt hos större företag.

Citat:
Ursprungligen postat av kolesterol
Hej hej tysken! Nej, 40 tkr är inte särskilt aggressivt, utan snarare rätt lågt i.o.m. din erfarenhet. Jag skulle nog lägga mig på 45-50 tkr i löneanspråk om jag var du (vilket kanske resulterar i en lön på 40-45 tkr efter lite förhandling).

OT: Jobbar du möjligtvis på H&M? De är ju rätt ökända för att betala dåligt.

Jag tycker 45-50 är lite väl högt i och med att han bara har 1.5 års erfarenhet. Jag tycker runt 40 kan vara rimligt men närmre 50 tycker jag behövs betydligt mer för om du bara är en vanlig controller utan personalansvar som fortfarande är Junior(1 år är definitivt Juniort i mina ögon).
Senast redigerad av Victus 2020-01-07 kl. 12:57.
Citera
2020-01-07, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Victus
Jag tycker 45-50 är lite väl högt i och med att han bara har 1.5 års erfarenhet. Jag tycker runt 40 kan vara rimligt men närmre 50 tycker jag behövs betydligt mer för om du bara är en vanlig controller utan personalansvar som fortfarande är Junior(1 år är definitivt Juniort i mina ögon).

Så till vida att det inte är ett jättestort bolag med massa business controllers, så lär hans/hennes löneanspråk bli jämfört med personen som den ersätter och de andra anställda man har. Han/hon skulle mycket väl kunna ersätta en mycket mer erfaren person med mycket högre lön och då kanske arbetsgivaren tycker 45-50 tkr är särskilt mycket. Begär man 40 tkr så är oddsen rätt låga på att arbetsgivaren kommer med ett lägre motbud!
Citera
2020-03-10, 08:29
Medlem
Ytterligare en fråga om löner för Controllers!

Har fått ett erbjudande om jobb som controller för en statlig myndighet i en stad om 50-100k invånare och ska nu lämna löneanspråk.
Jag innehar en kandidatexamen inom företagsekonomi samt har arbetat inom revision på Big4 i nästan 1,5år. Vad vore ett rimligt löneanspråk anser ni som har erfarenhet av branschen?
Citera
2020-03-10, 08:38
Medlem
RedXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syndikat1
Ytterligare en fråga om löner för Controllers!

Har fått ett erbjudande om jobb som controller för en statlig myndighet i en stad om 50-100k invånare och ska nu lämna löneanspråk.
Jag innehar en kandidatexamen inom företagsekonomi samt har arbetat inom revision på Big4 i nästan 1,5år. Vad vore ett rimligt löneanspråk anser ni som har erfarenhet av branschen?

35-40k skulle jag gissa.
Citera
2021-01-23, 14:26
Medlem
En gnutta oväsentlig fråga men jag jobbar som business controller på finance-avdelningen på företaget. När icke-ekonomer frågar vad man jobbar med och man säger controller vet oftast folk inte vad det är. Skulle ni säga att man som business controller kan säga att man jobbar med finans på ett företag, eller är det reserverat för tjänster inom den finansiella sektorn?
Citera
2021-01-24, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gnawk
En gnutta oväsentlig fråga men jag jobbar som business controller på finance-avdelningen på företaget. När icke-ekonomer frågar vad man jobbar med och man säger controller vet oftast folk inte vad det är. Skulle ni säga att man som business controller kan säga att man jobbar med finans på ett företag, eller är det reserverat för tjänster inom den finansiella sektorn?

Säg att du jobbar med "ekonomi", borde släta ut alla frågetecken. På engelska kan du dock säga att du jobbar med "finance" då den termen är bredare på engelska. På svenska är dock "finans" mer kopplat till investeringar/extern finansiering etc.
Citera
2021-01-25, 05:59
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gnawk
Vilka människor är det som inte vet vad en controller är? De som knegar "på golvet"? Utgick från att alla "tjänstemän" vet vad en controller är/gör, åtminstone på ett ungefär?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in