2021-01-21, 20:50
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Obotfärdig?

Bra förslag! Jag förknippar det dock endast med religiösa sammanhang.
Citera
2021-01-21, 21:50
Medlem
Dranghoffs avatar
Om kanske redan ett år eller två är SAOB i Lund framme vid Å.

Då får vi veta om man kan vara ångerfri, ångerlös eller ångerbefriad. Till dess får vi nöja oss med att inte känna någon ånger.
Citera
2021-01-21, 21:58
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nabplayer
Hejsan! Svag är ju motsatsen till stark. Vad är motsatsen till att vara ångerfull?
Normalt används ”skamlös” eller ”likgiltig”, inte sällan med förstärkningsordet ”helt”.
Citera
2021-01-21, 22:14
Medlem
NoggerChocs avatar
Citat:
Hejsan! Svag är ju motsatsen till stark. Vad är motsatsen till att vara ångerfull?

Det är bara en relativt liten andel ord som har ett entydigt motsatsord, en antonym, på en graderbar skala. Om vi i stället för att söka ordet först funderar över begreppet, vad menar du att "motsatsen" till ångerfull skulle betyda? Skulle det syfta på den som inte känner någon ånger över sitt misstag, tillkortakommande eller illdåd därför att den är oenig om att det är fråga om ett misstag, tillkortakommande eller illdåd? Eller skulle det syfta på den som gladeligen skiter i konsekvenserna av alla sina misstag, tillkortakommanden eller illdåd? Den förre är kanske framhärdig, den senare samvetslös?
Citera
2021-01-21, 23:05
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:

Oberörd, helt enkelt.
Citera
2021-01-22, 11:45
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult
Normalt används ”skamlös” eller ”likgiltig”, inte sällan med förstärkningsordet ”helt”.

Ur juridisk synvinkel är just likgiltig den logiska motsatsen, så kallat likgiltighetsuppsåt.

Citat:
För att uppsåt till effekten eller omständigheten skall anses föreligga krävs dock likgiltighet inte endast till risken utan också till förverkligandet av effekten eller förekomsten av omständigheten.

Den som är ångerfull är inte likgiltig och det kommer att återspegla sig i påföljden.
Citera
2021-01-23, 11:15
Medlem
nabplayers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff
Om kanske redan ett år eller två är SAOB i Lund framme vid Å.

Då får vi veta om man kan vara ångerfri, ångerlös eller ångerbefriad. Till dess får vi nöja oss med att inte känna någon ånger.

Vanligaste är väl "känner ingen ånger".

Citat:
Ursprungligen postat av Asmodeusvult

Tack, bra förslag, framför allt likgiltig.

Citat:
Ursprungligen postat av NoggerChoc
Det är bara en relativt liten andel ord som har ett entydigt motsatsord, en antonym, på en graderbar skala. Om vi i stället för att söka ordet först funderar över begreppet, vad menar du att "motsatsen" till ångerfull skulle betyda? Skulle det syfta på den som inte känner någon ånger över sitt misstag, tillkortakommande eller illdåd därför att den är oenig om att det är fråga om ett misstag, tillkortakommande eller illdåd? Eller skulle det syfta på den som gladeligen skiter i konsekvenserna av alla sina misstag, tillkortakommanden eller illdåd? Den förre är kanske framhärdig, den senare samvetslös?

ångerfull - som är ledsen för något som man har gjort och önskar att man inte hade gjort det.

Citat:
Oberörd, helt enkelt.

Bästa förslaget hittils.
Citera
2021-01-23, 12:35
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Dranghoff Oberörd, helt enkelt.
Bästa förslaget hittils.

Det mest logiska motsatsen till oberörd är upprörd.

Om man tar ytterlighetsmotsatsen till din beskrivning för ångerfull -...

Citat:
A. som är ledsen för något som man har gjort och önskar att man inte hade gjort det.

...då blir det givet samma händelse:

Citat:
B. som är glad för något som man har gjort och stolt att man gjort det.

Det skulle snarast ge ärofull/ärofylld som den diametrala motsatsen till ångerfull.
Citera
2021-01-23, 12:59
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Om man tar ytterlighetsmotsatsen till din beskrivning för ångerfull -...

...då blir det givet samma händelse:

Det skulle snarast ge ärofull/ärofylld som den diametrala motsatsen till ångerfull.

Men med det resonemanget skulle ju älska vara motsatsen till hata och det är det ju långt ifrån alltid.

Motsatsen till en känsloreaktion är inte nödvändigtvis en annan känsloreaktion, utan kanske oftare ingen reaktion alls. Skratt och gråt, till exempel, är inte alltid varandras motsats, de är starka känsloreaktioner som ibland går in i varandra utan att personen kan förklara varför. Motsatsen till att skratta/gråta är snarast att inte röra en min, att vara oberörd. Just ”oberörd” kan vara motsatsen till de flesta känslouttryck.
Citera
2021-01-23, 13:03
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Men med det resonemanget skulle ju älska vara motsatsen till hata och det är det ju långt ifrån alltid.

Motsatsen till en känsloreaktion är inte nödvändigtvis en annan känsloreaktion, utan kanske oftare ingen reaktion alls. Skratt och gråt, till exempel, är inte alltid varandras motsats, de är starka känsloreaktioner som ibland går in i varandra utan att personen kan förklara varför. Motsatsen till att skratta/gråta är snarast att inte röra en min, att vara oberörd. Just ”oberörd” kan vara motsatsen till de flesta känslouttryck.

Tack jag vet, men nu använde jag begreppet »ytterlighetsmotsats« och då är hata motsatsen till älska. Om vi däremot talar om semantiska motsatser så uppstår det nyanser som är olika från fall till fall.

Oberörd är dock inte den bäst träffande motsats till ångerfull. Den bästa är likgiltig och den har också stöd i det juridiska språket och tillämpningen.
Citera
2021-01-23, 13:56
Medlem
nabplayers avatar
Citat:

Det har du rätt i.
Citera
2021-01-23, 14:01
Medlem
Dranghoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Tack jag vet, men nu använde jag begreppet »ytterlighetsmotsats« och då är hata motsatsen till älska. Om vi däremot talar om semantiska motsatser så uppstår det nyanser som är olika från fall till fall.

Oberörd är dock inte den bäst träffande motsats till ångerfull. Den bästa är likgiltig och den har också stöd i det juridiska språket och tillämpningen.

Likgiltig kan säkert passa juridiskt, eftersom juridiken förutsätter att vi är herrar över oss själva; annars vore det svårt att utdöma straff. (Det är ju därför påföljderna ser annorlunda ut för dömda personer som inte varit vid sina sinnens fulla bruk vid gärningstillfället.)

För mig har ”likgiltig” drag av viljeakt, vilket gör det lämpligt för juridiskt språkbruk. ”Oberörd” upplever jag mer som ett tillstånd som man inte själv råder över. Men huruvida ”ånger” och dess frånvaro är något individen styr över eller om det uppträder automatiskt är jag inte mänska att svara på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in