Mio, 11, blev svårt sjuk i hyperinflammation
Insjuknade efter covid-19
1177 sa till mamma Anne-Lie att stanna hemma med 11-årige sonen Mio som hade hög feber och kräktes.
Men hennes instinkt sa något annat och de åkte in till akuten ändå.
Där fick Mio intensivvård för en livshotande sjukdom.
– Det är inte säkert att han hade levt i dag om jag inte åkt in, säger Anne-Lie.
Hon ringde 1177 för råd. Som svar fick hon att det inte var någon fara och att de inte behövde söka vård då barn kan ha hög feber. Det hade heller inget samband med covid-19, sa de. Anne-Lie, som själv är vårdutbildad, försökte lita på deras ord, även om magkänslan sa något annat.
Mio blev svagare. Han klagade på att han hade ont i magen och Anne-Lie ringde 1177 igen. Även denna gång fick hon rådet att avvakta och stanna hemma.
Anne-Lie ringde sjukvårdsupplysningen fem dagar i rad. Att ha hög feber i flera dagar var inget konstigt, var beskedet från 1177.
– På femte dagen sa jag att han måste åka in. Det var ingen rekommendation från dem, utan det var jag som sa: Jag tänker åka in, vart åker jag?
Anne-Lie körde Mio till Astrid Lindgrens barnsjukhus. Det skulle ta flera timmar innan läkarna förstod att läget var kritiskt. Det var först när en undersköterska upptäckte att Mios puls var oregelbunden och att han hyperventilerade som läkarna tog blod- och inflammationsprover.
https://www.aftonbladet.se/family/a/pAnLKW/mio-11-blev-svart-sjuk-i-hyperinflammation
Sverige befinner sig i ett etiskt och moraliskt förfall på grund av nazisten Anders Tegnell.
Anders Tegnells förringande av pandemin, hans ständiga nedtonade av det allvarliga läget, alla lögner och bortförklaringar har smittat av sig på resten av samhället.
Anders Tegnells har berett vägen för en kultur där förringadet och lögnen blivit hörnstenar i vårt samhälle.
Nu ska barnen offras och inte få vård.
Svenska folket förtjänar inte detta.