2021-01-23, 11:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Vad fan ska de stänga bolaget för?
Idiotpåhitt.

Varför ska dom stänga badhus och isbanor där det är 100 gånger mindre folk på en dag.

Din jävla alkis. Klara du dig inte utan sprit eller.
Citera
2021-01-23, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Märkligt. Min erfaranhet är det totalt motsatta.
Jag känner 7-8 pers (plus mig själv) som har testat positivt. Alla misstänkte att de hade haft det för att de hade varit sjuka med ovanliga symptom. Jag känner ingen som har testat positivt utan att ha haft tydliga symptom. Men det är ju såklart bara anekdoter.
Dessa har hittats genom smittspårning.
Citera
2021-01-23, 11:45
Medlem
severustheemperors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag tror du ljuger!

De flesta äldre jag pratar med har stort förtroende för vår strategi, och tycker det är bra att vi inte stängt helt.
Dock förstår jag inte hur de kan känna så. Jag hade varit vansinnig om jag varit 70+, och haft stor risk att dö av skiten..

Men att alla du pratat med säger som du påstår, tror jag inte på..

Nej, ljuger inte.

Alla äldre jag pratat med, har faktiskt varit av den åsikten.
Vad som skedde i våras har stått i sveriges dagstidningar. Äldre läser ochså.

Så jag är inte det minsta förvånad, att äldre är av den åsikten, efter de artiklar om sprutpolitik som publicerats.

De som läser, måste känna sig som judar, 1943 i Nazityskland.
Citera
2021-01-23, 11:46
Medlem
Citat:
Alla inser att det är komplicerat och att vi inte förstår alla samband.
Men.
Att påskina, som många i tråden (och AT) gör, att det inte har betydelse för smittspridningen om man minskar antal kontakter mellan människor är - faktiskt - idiotiskt och på tvärs med ALL vetenskap.
Det betyder inte att alla samband och risker är glasklara.
Det är klart att det har betydelse för smittspridningen om man minskar antalet kontakter. Men de allra flesta av samhällets kontakter kvarstår även under en Belgisk lockdown.
Citera
2021-01-23, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Varför ska dom stänga badhus och isbanor där det är 100 gånger mindre folk på en dag.

Din jävla alkis. Klara du dig inte utan sprit eller.
Dricker inte sprit.
Det är giftigt.
Tycker inte de ska stänga isbanor heller.
Badhus går ju däremot inte att ha öppna, klientelet där kan inte bete sig.
Citera
2021-01-23, 11:47
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det var inga bilar stoppade i tullen, det var en lögn.

https://omni.se/danska-leverantoren-pudlar-beklagligt-att-det-blev-fel/a/41LLkE

Citat:
Företaget har "pudlat". De skyllde (felaktigt) på myndigheterna.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vA33yV/dansken-erkanner-bluff-om-sprutorna-vi-lagger-oss-platt

Tack för svar, nöjer mig det och hoppas att det är så.
Citera
2021-01-23, 11:48
Medlem
K.G.Hammars avatar
Denmark is sequencing all coronavirus samples and has an alarming view of the U.K. variant

Danish public health officials say that if it weren’t for their extensive monitoring, they would be feeling a false sense of confidence right now.

But the British variant is spreading so quickly that Danish authorities project it will be the dominant strain of the virus in their country as early as mid-February.
That would put Denmark ahead of the United States, where the Centers for Disease Control and Prevention warned Friday that the U.K. variant, known as B.1.1.7, could be prevalent by March.

Danish officials say that as a result, daily coronavirus cases there could quadruple by the beginning of April. Charts from the public health institute project that in the worst-case contagion scenarios, even with a strict lockdown in effect, cases would skyrocket. Under better-case scenarios — if the variant turns out to be less contagious than thought, or if the country can get caseloads down even further right now — the outbreak would stay more under control while they administer vaccines.

“This period is going to be a bit like a tsunami, in the way you stand on the beach and then suddenly you can see all the water retracts,” as cases drop, Krause said. “Afterward, you will have the tsunami coming in and overwhelming you.

https://www.washingtonpost.com/world/europe/uk-variant-covid-denmark/2021/01/22/ddfaf420-5453-11eb-acc5-92d2819a1ccb_story.html?

Om inte danska myndigheter hade testat och sekvenserat varianter så mycket som de gör nu - så hade de befunnit sig i en törnrosasömn som Sverige!

FHM är fullständigt inkompetenta så det gäller att följa utländsk media för att vara uppdaterad på vad som händer. Brittiska varianten kommer att vara dominerande i Danmark i mitten av februari. CDC förutspår att brittiska varianten kommer vara dominerande i USA i mars. Fallen kan alltså fyrfaldigas i april i Danmark.

Eftersom Sverige är världsbäst på att testa inresande på flygplatser och sätta folk i karantän så kommer vi inte att drabbas. Vi sova lugnt på nätterna. Anders Tegnell har koll på läget.
Citera
2021-01-23, 11:49
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Dessa har hittats genom smittspårning.
Ja, det ger ju andra förutsättningar såklart.
Men studier i våras visade väl trots allt att "mörkertalet" av smittade inte var speciellt stort!? Väldigt få hade antikroppar av de som inte visste att de hade utsatts för smitta.
Citera
2021-01-23, 11:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Belgien?
Japp. Och Slovenien, Tjeckien, UK, USA, Spanien, Italien, Peru, Bulgarien, Mexico, Kroatien, Ungern osv osv.
Citera
2021-01-23, 11:51
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Denmark is sequencing all coronavirus samples and has an alarming view of the U.K. variant

Danish public health officials say that if it weren’t for their extensive monitoring, they would be feeling a false sense of confidence right now.

But the British variant is spreading so quickly that Danish authorities project it will be the dominant strain of the virus in their country as early as mid-February.
That would put Denmark ahead of the United States, where the Centers for Disease Control and Prevention warned Friday that the U.K. variant, known as B.1.1.7, could be prevalent by March.

Danish officials say that as a result, daily coronavirus cases there could quadruple by the beginning of April. Charts from the public health institute project that in the worst-case contagion scenarios, even with a strict lockdown in effect, cases would skyrocket. Under better-case scenarios — if the variant turns out to be less contagious than thought, or if the country can get caseloads down even further right now — the outbreak would stay more under control while they administer vaccines.

“This period is going to be a bit like a tsunami, in the way you stand on the beach and then suddenly you can see all the water retracts,” as cases drop, Krause said. “Afterward, you will have the tsunami coming in and overwhelming you.

https://www.washingtonpost.com/world/europe/uk-variant-covid-denmark/2021/01/22/ddfaf420-5453-11eb-acc5-92d2819a1ccb_story.html?

Om inte danska myndigheter hade testat och sekvenserat varianter så mycket som de gör nu - så hade de befunnit sig i en törnrosasömn som Sverige!

FHM är fullständigt inkompetenta så det gäller att följa utländsk media för att vara uppdaterad på vad som händer. Brittiska varianten kommer att vara dominerande i Danmark i mitten av februari. CDC förutspår att brittiska varianten kommer vara dominerande i USA i mars. Fallen kan alltså fyrfaldigas i april i Danmark.

Eftersom Sverige är världsbäst på att testa inresande på flygplatser och sätta folk i karantän så kommer vi inte att drabbas. Vi sova lugnt på nätterna. Anders Tegnell har koll på läget.

Historian upprepar sig. Vi lever på och tror att viruset bara skadar och dödar äldre eller redan sjuka. Tills viruset muterar. BOOM! Vi får skylla oss själva.
Citera
2021-01-23, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.Hammar
Halmstad förbjuder munskydd i skolan

Det är förbjudet att använda munskydd på kommunala skolor i Halmstad.
– Det finns stora risker med munskydd som hanteras fel, säger Pauline Broholm Lindberg, förvaltningschef i barn- och ungdomsförvaltningen, till P4 Halland.
Hon hänvisar till Folkhälsomyndigheten – som samtidigt menar att munskydd kan vara av värde i miljöer där trängsel inomhus inte går att undvika.

Men även när utbildningen väl sker på plats är det förbjudet att använda munskydd i kommunens skolor. Det säger Pauline Broholm Lindberg, förvaltningschef i barn- och ungdomsförvaltningen i kommunen, till Sveriges Radio P4 Halland.
– Vi tillåter inte munskydd. Det gäller såväl grundskola som gymnasieskola. Vi anser inte att man ska använda munskydd och utifrån Folkhälsomyndigheten finns inga vetenskapliga belägg för att vi i vår verksamhet ska gynnas av att använda munskydd. Det handlar också om att det finns stora risker med munskydd som hanteras fel.

https://www.expressen.se/kvallsposten/kommun-forbjuder-munskydd-i-skolan/

Nu är det bevisat och övertydligt. Sverige är pseudovetenskapens högborg. Skolor förbjuder munskydd och enligt USA:s president Joe Bidens rådgivare har Sverige en nazist som statsepidemiolog.

Var ska det hela sluta?

Nu har ju tyskarna bestämt att ett vanligt kirurgiskt munskydd inte räcker utan att det måste vara en F2 ansiktsmask som används i butiker och kollektivtrafik.

Nästa steg är väl gasmask?

Tegnell har försökt säga - utan att bli lyssnad - precis det som tyskarna säger NU. Men folk har varit hysteriska och inte velat höra utan insisterar att ha den där papperslappen på munnen.

Det är inte förbjudet (förutom nu i vissa skolor tydligen), men att göra det obligatoriskt för att pleasa vissa kretsar i samhället vore väl att agera mot bättre vetande?

Varför överger tyskarna munskyddet om det nu "hjälper"?
Citera
2021-01-23, 11:58
Medlem
Citat:
Svårt att förstå den unika svenska logiken.
Munskydd kan bara vara en risk om det redan har virus på sig.
Det innebär då att antingen:
1) En smittad person har munskydd och det virus som nu finns i munskyddet annars skulle ha spridits i omgivningen
2) En osmittad person har virus i sitt munskydd som annars hade funnits i personen lungor.

Hela snacket om riskerna med munskydd bygger på teorin att den vanligaste smittvägen är kontaktsmitta (via fingrarna) och inte via luften.

Jag misstänker att skolchefen i Halmstad blåljuger, det är något annat som ligger bakom. Förmodligen elever som stör och inte borde vara i skolan.
Ingen har lyckats bevisa någon smittorisk vid hanteringen av eget munskydd som slängs i soppåse efter användning. Inte WHO, ECDC eller CDC.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in