2021-01-23, 13:19
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Försök inte komma här med en massa fjollig vetenskap! Det viktiga i tråden är att vi kan bibehålla vår dödsångest!

(Detta inlägg kan innehålla inslag av ironi.)
Det är ju samtidigt lite märkligt att man fortfarande inte vet om vaccinerade sprider smittan. Israel borde väl ha kunnat klurat ut svaret på den frågan, med tanke på de hundratals de har vaccinerat nu under någon månad.

Känns ju mer som att de vill att även de fullvaccinerade ska fortsätta känna dödsångest.
Citera
2021-01-23, 13:21
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Gör det inte komplicerad.
Det är väldigt enkelt, ju hårdare restriktioner ännu mindre smittspridning.
Norge stängde ner rubbet och sänkte smittspridningen rejält i början.
De fick nytta av det nu.
Sverige, USA och alla andra europeiska länder förutom Finland, Danmark och Österrike försökte vara smarta och försvara ekonomin istället.
Det ser förfärligt ut för allihopa.

Va???? Nästan alla länder i europa införde väl stenhårda nedstängningar i våras eller?
Exempelvis Frankrike,Spanien, Belgien och Italien hade stehårda restriktioner och skolstängningar i våras och även nu och var tidiga med munskydd. Ändå ligger dom sämre till än sverige.

Det är nog du som måste inse att det ÄR komplicerat även om många amatörvirologer här inne tror dom har alla svar.
Citera
2021-01-23, 13:22
Medlem
Vad hände med de svenska vaccinerna i danmark?
Citera
2021-01-23, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Det är ju samtidigt lite märkligt att man fortfarande inte vet om vaccinerade sprider smittan. Israel borde väl ha kunnat klurat ut svaret på den frågan, med tanke på de hundratals de har vaccinerat nu under någon månad.

Känns ju mer som att de vill att även de fullvaccinerade ska fortsätta känna dödsångest.
Jag sätter tre jordnötter på att immuna (vare sig det är genom infektion eller vaccin) inte sprider viruset. Detta eftersom virus inte tillväxer i kroppen på immuna. Får man i sig virus tar immunförsvaret hand om detta och man sprider inte smittan vidare.

Det är helt förenligt med att jag har fel men i så fall vill jag se bevis på att virus tillväxer i kroppen hos immuna,

EDIT: Jag skulle vilja se litet mer stoicism både i tråden och i samhället i stort. Stoiker är de enda verkligt fria människorna, eftersom de lämnat sin rädsla för döden bakom sig.

Jag vet detta eftersom jag själv är stoiker.
Senast redigerad av NurseRatched 2021-01-23 kl. 13:26. Anledning: Förtydligande.
Citera
2021-01-23, 13:23
Avslutad
Satan vad snabbt det sjunker på IVA nu! Nästan så att kurvan nedåt börjar ser brantare ut än i våras? Risken är väl att det blir ett bakslag snart igen men oerhört trevligt så länge som detta varar.
Citera
2021-01-23, 13:24
Moderator
Chantres avatar
Norge stänger ju ned Osloområdet nu.

Citat:
Klockan 12 i dag stängdes stora delar av Oslo ner, och alla icke nödvändiga butiker bommar igen månaden ut. Den norska systembolagskedjan Vinmonopolet hör till den gruppen butiker som anses vara icke nödvändiga. Men norrmännen vekar inte instämma i den bedömningen.

I flera grannkommuner rapporteras det nu om ”kökaos” – trots att en resa till grannkommunen går rakt emot de råd som regeringen gick ut med under lördagen.
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/efter-beskedet-jattekoer-till-norska-vinmonopolet

Är inte det här beslutet kontraproduktivt? Nu riskerar man ju att få en snabbare spridning utanför Osloområdet.
Citera
2021-01-23, 13:25
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Vad hände med de svenska vaccinerna i danmark?
Finns väl inga svenska vacciner i Danmark?
Citera
2021-01-23, 13:26
Medlem
Citat:
Norge stänger ju ned Osloområdet nu.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/efter-beskedet-jattekoer-till-norska-vinmonopolet

Är inte det här beslutet kontraproduktivt? Nu riskerar man ju att få en snabbare spridning utanför Osloområdet.
Stackars dumskallar som inte sett till att bli immuna.
Katastrofal strategi.
Citera
2021-01-23, 13:27
Medlem
Citat:
Finns väl inga svenska vacciner i Danmark?

Jag läste att några leveranser blev stoppade i danmark, vilket visade sig vara en lögn. Så vad hände?
Citera
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Satan vad snabbt det sjunker på IVA nu! Nästan så att kurvan nedåt börjar ser brantare ut än i våras? Risken är väl att det blir ett bakslag snart igen men oerhört trevligt så länge som detta varar.
Läste att i Region Skåne låg snittiden på IVA på tre dagar. Så rimligen bör ju IVA falla ytterligare med minskad smittspridning om nu inte riskgruppen drabbas otroligt mycket mer än "vanliga" personer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Den viljan tycks i så fall fattas i alla världens länder. T o m Nordkorea har hintat lite åt det hållet att de eventuellt, möjligtvis, kanske, kan tänka sig vaccin, trots att de absolut inte har några som helst Corona-fall i hela landet pga den stora ledarens gudomliga förmåga att styra landet.

Sverige valde i ett tidigt skede alternativ 3 - flockimmunitet.
Citera
2021-01-23, 13:28
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktiespekulanten
Jag läste att några leveranser blev stoppade i danmark, vilket visade sig vara en lögn. Så vad hände?
Rörde sig om kanyler. En ren tidningsanka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in