2021-01-23, 10:39
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Ja, de släppte på restriktionerna under sommaren vilket de under en månad under hösten stegvis fick ta tillbaka. Så Belgien är helt klart ett mycket tydligt exempel på att restriktioner har effekt. Ingen kan missa detta.

Och det uppenbara, när Belgien sedan gick ner så gick Sverige upp under samma period.

Belgien? Vad är det som händer där? Håller landet på att gå under? Tar man en titt på euromomo.eu ser det riktigt bra ut nu (ja, vi vet att den sista delen av kurvan inte räknas).

Förresten, Sverige i princip utan nedstängningar visar lägre total dödlighet än Belgien så förstår inte ditt resonemang att "restriktioner har effekt". Jag har missat det...
Citera
2021-01-23, 10:40
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Jag hävdar att region Sholm har närmare 40% immunitet , därav kommer ingen ny våg. Om jag har fel så lovar jag att lämna denna tråd för gott. Lovar du att lämna tråden om du har fel? Du har en månad på dig.
Håll dig du till segelbåtar:

How Much Herd Immunity Is Enough?
/.../— Dr. Anthony S. Fauci, an adviser to both the Trump administration and the incoming Biden administration — has begun incrementally raising his herd-immunity estimate.

In the pandemic’s early days, Dr. Fauci tended to cite the same 60 to 70 percent estimate that most experts did. About a month ago, he began saying “70, 75 percent” in television interviews. And last week, in an interview with CNBC News, he said “75, 80, 85 percent” and “75 to 80-plus percent.”

In a telephone interview the next day, Dr. Fauci acknowledged that he had slowly but deliberately been moving the goal posts. He is doing so, he said, partly based on new science, and partly on his gut feeling that the country is finally ready to hear what he really thinks.

Hard as it may be to hear, he said, he believes that it may take close to 90 percent immunity to bring the virus to a halt — almost as much as is needed to stop a measles outbreak.

Asked about Dr. Fauci’s conclusions, prominent epidemiologists said that he might be proven right. The early range of 60 to 70 percent was almost undoubtedly too low, they said, and the virus is becoming more transmissible, so it will take greater herd immunity to stop it.
https://www.nytimes.com/2020/12/24/health/herd-immunity-covid-coronavirus.html
Citera
2021-01-23, 10:43
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WimHof
Belgien? Vad är det som händer där? Håller landet på att gå under? Tar man en titt på euromomo.eu ser det riktigt bra ut nu (ja, vi vet att den sista delen av kurvan inte räknas).

Förresten, Sverige i princip utan nedstängningar visar lägre total dödlighet än Belgien så förstår inte ditt resonemang att "restriktioner har effekt". Jag har missat det...
Har jag sagt att Belgiens siffror ser bra ut? Jag säger att graferna för Belgien visar tydligt att smittan och dödstalen gick ner efter införandet av hårda restriktioner.

När Sveriges gick upp och fortsatt med det under samma period.

Just därför Belgien är bland de hårdast drabbade så är kurvorna tydliga.
Citera
2021-01-23, 10:43
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Enligt senaste brittiska beräkningar så är IFR ca 0.5 procent för covid19.

3600 döda ger isåfall 720000 smittade.

720000/2334000 ger ungefär 30 procent smittade totalt sett.

Enligt Brittiska studier så är skyddet av naturlig infektion ca 83 procent.

Jag får då en siffra på 25 procent immuna pga naturlig smitta. Till det ska läggas vaccinerade * effektiviteten på vaccinet.

IFR kan förstås variera så finns ju osäkerhet i kalkylen men tror ändå det är rimligt med 25-30 procent immuna i Stockholms län.

Mutationer som den Brasilianska tex kan potentiellt sänka den procenten om den sprids här.

Jag tror det är en överskattning då över hälften av de som dött har gjort det på boenden av olika slag. Där är IFR betydligt över 0,5%. Räknar du bort dem hamnar du nog på 12-15% immuna.
Citera
2021-01-23, 10:44
Medlem
Swan65s avatar
Citat:

/.../— Dr. Anthony S. Fauci, an adviser to both the Trump administration and the incoming Biden administration — has begun incrementally raising his herd-immunity estimate.

In the pandemic’s early days, Dr. Fauci tended to cite the same 60 to 70 percent estimate that most experts did. About a month ago, he began saying “70, 75 percent” in television interviews. And last week, in an interview with CNBC News, he said “75, 80, 85 percent” and “75 to 80-plus percent.”

In a telephone interview the next day, Dr. Fauci acknowledged that he had slowly but deliberately been moving the goal posts. He is doing so, he said, partly based on new science, and partly on his gut feeling that the country is finally ready to hear what he really thinks.

Hard as it may be to hear, he said, he believes that it may take close to 90 percent immunity to bring the virus to a halt — almost as much as is needed to stop a measles outbreak.

Asked about Dr. Fauci’s conclusions, prominent epidemiologists said that he might be proven right. The early range of 60 to 70 percent was almost undoubtedly too low, they said, and the virus is becoming more transmissible, so it will take greater herd immunity to stop it.

Rimligtvis är det där skitsnack eftersom knappelunda 100% av befolkningen är ute och rör på sig i större utsträckning. Finns mycket rimligare studier som hävdar att 40% räcker gott och väl eftersom det är de aktiva som är immuna. För mycket logik för dig förstår jag däremot som helst vill laborera med kossor i en hage.
Citera
2021-01-23, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, vad mer kan man säga? Inom företagsvärlden finns ett uttryck som heter att ingen organisation är bättre än den ledning som sitter vid rodret. Kan man misslyckas mer än vad Sverige har gjort?
Snart kommer du vara glad att din bunker inte ligger i Norge.
Citera
2021-01-23, 10:47
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Spanien drabbades hårt både i våras och i höstas. Trots det verkar de nu vara i starten på en 3:e våg.
Jag tror du har fel (igen).

Enligt spanska politiker och media är man snart inne på en 4:e våg. Alla små näringsidkare ska drivas till konkurs så att "The Great Reset" kan genomföras
Citera
2021-01-23, 10:49
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Spanien drabbades hårt både i våras och i höstas. Trots det verkar de nu vara i starten på en 3:e våg.
Jag tror du har fel (igen).

Spanien har kört otaliga vansinniga lockdowns och på så sätt skjutit upp vågorna. Så skulle alla utom Sverige behöva hålla på oavbrutet om inte mirakulöst nog vaccinet kom så fort som det gjorde. Tro fan att exempelvis Norge och Finland nu är nervösa som satan eftersom de har obefintlig folkimmunitet.
Citera
2021-01-23, 10:50
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Har jag sagt att Belgiens siffror ser bra ut? Jag säger att graferna för Belgien visar tydligt att smittan och dödstalen gick ner efter införandet av hårda restriktioner.

När Sveriges gick upp och fortsatt med det under samma period.

Just därför Belgien är bland de hårdast drabbade så är kurvorna tydliga.

Nej, det var jag som sa att siffrorna, total antal döda med hänvisning till euromomo.eu, ser ganska bra ut för Belgien.
Citera
2021-01-23, 10:51
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

Detta gäller helt utan åtgärder ja.

Om nu 25-40% är immuna, 70+ är nära nog isolerade, en stor grupp arbetar hemma osv osv.
Då behövs inga 90% för att bromsa detta ordentligt.
Fram till vaccinationerna kommer ju detta underlätta ordentligt.
Självklart hade jag hellre suttit i Norges sits, men i detta avseende så blir de ju mycket mer utsatta för brittiska mutationen..
Citera
2021-01-23, 10:54
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Spanien har kört otaliga vansinniga lockdowns och på så sätt skjutit upp vågorna. Så skulle alla utom Sverige behöva hålla på oavbrutet om inte mirakulöst nog vaccinet kom så fort som det gjorde. Tro fan att exempelvis Norge och Finland nu är nervösa som satan eftersom de har obefintlig folkimmunitet.
Så galet så jag vet inte vad jag ska svara.

Spaniens sjukvård gick verkligen på knäna i våras när man införde lockdown. 3 veckor senare (nästan på dagen) vände kurvorna neråt.
Du har mage att säga att Spanien borde ha skippat lockdown för att snabbare nå flockimunitet...!?
J_vlar vad galet.
Citera
2021-01-23, 10:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av <br /> Russinsmurfen
Snart kommer du vara glad att din bunker inte ligger i Norge.

Varför det? Få länder som jag känner mig lika otrygg i som i Sverige. Livsfarlig smitta som härjar ute i samhället där de styrande försöker göra så lite som möjligt. Man förnekar nästan dess existens. Kriminalitet och skjutningar ute på gator och torg. En sjukvård som redan innan pandemin gick på knäna. Jag hade nog föredragit om min bunker låg i Norge faktiskt. Deras statsminister känns både mer sympatisk och mer kompetent än Löfven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in