2021-01-23, 10:14
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
550 tusen bekräftat smittade i Sverige. Exakt hur det fördelar sig regionalt känner jag inte till. 20% i Stockholm låter väldigt mycket. Det skulle innebära cirka 450 tusen personer bara i Stockholmsregionen. Den överrepresentationen tror jag inte på.

Fast enligt dig har väl ungefär en miljon långtidscovid och hundratusen har dött inofficiellt. Men folkimmuniteten ligger väl på cirka 5% max?
Citera
2021-01-23, 10:15
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Stockholms siffror.
Färre som haft smittan i övriga landet, dock en starkare befolkning så det är snart över där också.

Fantasier, men trevliga sådana. En form av psykologiskt försvar kanske?
Som sagt. Sverige har officiellt 550 tusen konstaterat smittade. Även med ett mörkertal på lika många betyder det att 90% inte har haft viruset. 160 tusen är vaccinerade. Självklart kommer smittan öka igen innan det här är över. Hur mycket beror dels på mutationer och dels på vilka åtgärder som vidtas. Som det ser ut nu får vi allt mer spridning av mutationsvirus och åtgärder ser snarare ut att lättas upp. Ingen bra kombo. Om man nu inte vill att väldigt många ska bli sjuka och i värsta fall dö.
Citera
2021-01-23, 10:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ni förnekare påstod det i våras. Att folk skulle dö i drivor i grannländerna till hösten medan Sverige hade immunitet. Otroligt att ni inte lärt er nånting alls efter snart ett år av pandemin.

Kommer det en tredje våg så drabbas Sverige hårdast igen, 20% immunitet lär inte ändra på det. Varför skulle det ändra när receptet hela tiden är samma och bygger på Tegnells ignorans?

Dina åsikter kan man inte ta på allvar längre efter vad du skrev i en annan tråd häromdagen.

Du menade på att resten av europa skulle kunna öppna upp i sommar medan Sverige kommer få vänta längre p.g.a våran stora spridning. Helt utan förståelse för att det kommer vara immunitet som kommer bidra till öppnandet av samhället i hela europa framgent, främst tack vare vaccinationer. Men en stor smittspridning är knappast negativ just för immuniteten iallafall.
Citera
2021-01-23, 10:17
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Belgiens topp är ju dubbelt så hög som vår.
Ja, de släppte på restriktionerna under sommaren vilket de under en månad under hösten stegvis fick ta tillbaka. Så Belgien är helt klart ett mycket tydligt exempel på att restriktioner har effekt. Ingen kan missa detta.

Och det uppenbara, när Belgien sedan gick ner så gick Sverige upp under samma period.
Citera
2021-01-23, 10:19
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Fast enligt dig har väl ungefär en miljon långtidscovid och hundratusen har dött inofficiellt. Men folkimmuniteten ligger väl på cirka 5% max?

Det har talats om att det kan vara så många som 100 tusen som har långtidscovid. Har ungefär 550 tusen testat positivt och mörkertalet är lika stor, samt vaccinerade uppgår till 160 tusen har vi kanske i bästa fall 12-15% immuna. Om de nu även är immuna mot mutationsvirus vill säga. Annars lägre.

jag befarar starkt att vi kommer få en tredje våg i mitten/slutet av feb. Kanske når sin kulmen i slutet av mars.
Citera
2021-01-23, 10:22
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Det har talats om att det kan vara så många som 100 tusen som har långtidscovid. Har ungefär 550 tusen testat positivt och mörkertalet är lika stor, samt vaccinerade uppgår till 160 tusen har vi kanske i bästa fall 12-15% immuna. Om de nu även är immuna mot mutationsvirus vill säga. Annars lägre.

jag befarar starkt att vi kommer få en tredje våg i mitten/slutet av feb. Kanske når sin kulmen i slutet av mars.

Jag hävdar att region Sholm har närmare 40% immunitet , därav kommer ingen ny våg. Om jag har fel så lovar jag att lämna denna tråd för gott. Lovar du att lämna tråden om du har fel? Du har en månad på dig.
Citera
2021-01-23, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Ni förnekare påstod det i våras. Att folk skulle dö i drivor i grannländerna till hösten medan Sverige hade immunitet. Otroligt att ni inte lärt er nånting alls efter snart ett år av pandemin.

Kommer det en tredje våg så drabbas Sverige hårdast igen, 20% immunitet lär inte ändra på det. Varför skulle det ändra när receptet hela tiden är samma och bygger på Tegnells ignorans?
Det stämmer ju iofs att de flesta övriga europeiska länder procentuellt sett drabbas hårdare nu.
Citera
2021-01-23, 10:31
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Jag hävdar att region Sholm har närmare 40% immunitet , därav kommer ingen ny våg. Om jag har fel så lovar jag att lämna denna tråd för gott. Lovar du att lämna tråden om du har fel? Du har en månad på dig.

I Stockholm bor 2,2 miljoner. Skulle 40% varit sjuka motsvarar det nästan 900 tusen personer. 550 tusen har testat positivt i hela Sverige. Begriper inte hur du får ihop dina siffror. Vad gör du för antagande om mörkertal egentligen? För övrigt råder det inte längre sådana fruktansvärt regionalt stora skillnader i Sverige rörande smittspridningen. Inte som det såg ut i våras. Smittan finns över hela landet. Från -ystad till treriksröset.
Citera
2021-01-23, 10:33
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Junketer
Oslo i lockdown

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/KyPjRy/oslo-stanger-ner-efter-mutationssmitta
Oj. Hårda restriktioner. De ska tydligen även stänga Vinmonopolet i Oslo.

Norska regeringen har tydligen suttit i krismöte under natten.

Det hade varit intressant att jämföra ett norskt regeringsmöte om den brittiska virus-varianten med ett svenskt regeringsmöte om den brittiska varianten.
Citera
2021-01-23, 10:33
Medlem
Citat:
I Stockholm bor 2,2 miljoner. Skulle 40% varit sjuka motsvarar det nästan 900 tusen personer. 550 tusen har testat positivt i hela Sverige. Begriper inte hur du får ihop dina siffror. Vad gör du för antagande om mörkertal egentligen? För övrigt råder det inte längre sådana fruktansvärt regionalt stora skillnader i Sverige rörande smittspridningen. Inte som det såg ut i våras. Smittan finns över hela landet. Från -ystad till treriksröset.
Man behöver iofs inte varit sjuk för att ha haft viruset. I min vänkrets har jag 4-5 som har antikroppar utan att varit sjuka överhuvudtaget. Så mörkertalet är nog betydligt större än en dubblering av kända fall. Men det vet vi inte och kan inte kontrollera.
Citera
2021-01-23, 10:34
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Spanien drabbades hårt både i våras och i höstas. Trots det verkar de nu vara i starten på en 3:e våg.
Jag tror du har fel (igen).
Citera
2021-01-23, 10:37
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:

Enligt senaste brittiska beräkningar så är IFR ca 0.5 procent för covid19.

3600 döda ger isåfall 720000 smittade.

720000/2334000 ger ungefär 30 procent smittade totalt sett.

Enligt Brittiska studier så är skyddet av naturlig infektion ca 83 procent.

Jag får då en siffra på 25 procent immuna pga naturlig smitta. Till det ska läggas vaccinerade * effektiviteten på vaccinet.

IFR kan förstås variera så finns ju osäkerhet i kalkylen men tror ändå det är rimligt med 25-30 procent immuna i Stockholms län.

Mutationer som den Brasilianska tex kan potentiellt sänka den procenten om den sprids här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in