Citat:
Ursprungligen postat av
Fancyfruit
Ett centralt problem här är att vi inte har definierat fri vilja.
Spot on. Har tjatat om det där

Alla pratar om det, men när det kommer till kritan så vet de flesta inte
vad de är de pratar om.
Det är
här man måste börja nysta upp det.
Citat:
Fri vilja skulle i en bemärkelse kunna vara en illusion, om så är fallet skulle en deterministiskt värld inte vara kontradiktorisk.
Det
är en illusion att tro på den fria viljan så som vi människor vanligtvis tror på den.
(Bevisligen, eftersom vi vanligen inte kan definiera den, bara
tro på den.)
Inte desto mindre är den här typen av illusioner sättet på vilket det mänskliga psyket fungerar.
Så illusionen är i en mening också verklig för människan, och den leder till handlingar som leder till verkliga konsekvenser i den fysika världen. Inget man kan vifta bort hur som helst alltså med "det är bara en illusion".
Som du själv är inne på, determinism utgör inget hinder här alls, det är ju en del av illusionen att tro att det skulle vara så.
Och vad vet vi om determinism egentligen när det kommer till kritan? Tänk på det.
Här hamnar de flesta människor i samma dilemma som när de ska definiera den fria viljan, eller hur?
Alla pratar om det, men ingen vet i djupare mening vad det är när man börjar skrapa på ytan och ställa frågor. Så determinism kan verkligen inte användas som något argument.
Citat:
En definition skulle kunna vara att den fria viljan i mycket liten grad finns om ens alls, för att världen kring oss styr, så som riktad reklam, jobb för överlevnad, det omtalade hamsterhjulet alltså.
Vi skulle kunna dra linjen så långt bort så att säga att jag inte har en fri vilja för att jag är begränsad av de fysiska lagarna.
Tror vi lätt missuppfattar "fri" i sammanhanget. Se vad jag skrev om missuppfattningen i mitt tidigare inlägg. Inget kan i vidare mening vara "fritt" i universum. Allt hänger samman.
Så "fri" betyder här egentligen fri från enkel mekanik.
Den som tror något annat och försöker förstå den fria viljan kommer att skaka under fel träd.
Det betyder att man kan säga att den fria viljan existerar, alltså själva konceptet, bara man inte för autistiskt hakar upp sig på ordet "fri" så man tolkar det som "fri från påverkan av den fysika verkligheten."