2021-01-22, 19:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Försök inte blåsa upp ditt självständiga tänkande, det är kontraproduktivt. En person som inte delar riksbankens definition av Inflation och diskuterar i en inflationstråd slänger bort allas tid. Gå nu.

I sak har du alltså ingenting att komma med annat än att hänvisa till pappa Staten.
Citera
2021-01-22, 20:00
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
I sak har du alltså ingenting att komma med annat än att hänvisa till pappa Staten.
Själv hänvisar du till dig själv.
Citera
2021-01-22, 20:03
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Varför skulle RB bry sig om några tomtar som yrar om bostadsbubbla?
Ska vi göra så med resten av samhället också. Det är några knarkares hallucinationer när dom tar LSD som skall styra mekanismerna i samhället?

Varför är det så många här som är så negativa till att fakta och logik får gälla.
Kanske för att de heter RIKSbanken? Deras inflationsmål t.ex finns ju för vårt allas bästa. En bostadsbubbla är inte bra för någon särskilt inte för köparna. Liksom att vanliga familjer sitter med 5mkr i lån, mer än de kan spara ihop under ett liv. Med högre räntor slipper vi dessa avarter. Det är vad jag förstår uppe till diskussion varje månad hos riksbanken, men några hökar där insisterar på att inflationsmålet går före allt.
Citera
2021-01-22, 20:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Svammel. Så här skrev du:

När. Inte om!

Nu har du inte ens koll på vad du skriver. Och inte koll på vad jag skriver.
"NÄR ska du gifta dig" är faktiskt samma fråga som "OM du gifter dig". NÄR är inte ett påstående som kräver ett datum. Så tydligen har du inte ens koll på vad du skriver.
Citera
2021-01-22, 20:07
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ja det gör de säkert. Priserna drivs ju av krediter.
Priserna drivs av krediter. Tar husköpare fler krediter när räntorna/inflationen är hög eller när de är låga? Ditt påstående är tydligen att det tas fler krediter när räntorna är höga.
Citera
2021-01-22, 20:19
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBerntsson
Politikerna har ju bestämt att vi skall ha inflation. Frågan blir du hur vi får till inflationen så smidigt som möjligt med i övrigt minimalt med negativa konsekvenser. Frågan hurvida inflationen är bra eller inte är lite irrelevant.
Svaret har du fått, att inflation pågår för fullt, men att tillgångspriser inte ingår i KPI.

Tack för ordväxlingen.
Citera
2021-01-22, 22:48
Medlem
En intressant diskussion är ju vad som riksbanken definierat som inflation och vad som är den faktiska inflationen.

Den faktiska inflationen = Ökad penningmängd
Riksbankens definition av "KPI-inflation" = viktad varukorg

En fri tänkande människa kan förstå att bara för att någon säger att Apelsin består enbart av bokstaven A så är detta inte korrekt. Även om det är den officiella hållningen. Ett får som inte kan tänka själv köper att Apelsin enbart består av bokstaven A för att alla styrande säger så...

Ponera att vi har en invandring till land X av grupp A + B + C + D
Den styrande eliten i land X säger att invandringen ska mätas genom att mäta storleken på A (Invandring=A är det som officiellt lärs ut)
Vad är korrekta storleken på invandringen? Är det A som är korrekt eller är det A + B + C + D ?
Senast redigerad av flashbackdasen 2021-01-22 kl. 23:04.
Citera
2021-01-23, 02:06
Bannlyst
Citat:
Priserna drivs av krediter. Tar husköpare fler krediter när räntorna/inflationen är hög eller när de är låga? Ditt påstående är tydligen att det tas fler krediter när räntorna är höga.

Du kan ju börja med att vara ärlig med vad jag påstår. Självfallet lånar folk som mest när räntorna är låga och inte höga. Alltså ger sänkta räntor inflation.

Och det sammanhanget har jag nu fått upprepa några gånger (tills jag tröttnar helt. Men det är du som inte får ihop det. Inte jag).
Citera
2021-01-23, 02:08
Bannlyst
Citat:
Själv hänvisar du till dig själv.

Jag resonerar mig fram. Det påstår du vara oförmögen till och spelar lite dum.
Citera
2021-01-23, 02:13
Bannlyst
Citat:
Kanske för att de heter RIKSbanken? Deras inflationsmål t.ex finns ju för vårt allas bästa. En bostadsbubbla är inte bra för någon särskilt inte för köparna. Liksom att vanliga familjer sitter med 5mkr i lån, mer än de kan spara ihop under ett liv. Med högre räntor slipper vi dessa avarter. Det är vad jag förstår uppe till diskussion varje månad hos riksbanken, men några hökar där insisterar på att inflationsmålet går före allt.

Påstår du, du som suger på pappa statens tumme.

Prova någon gång när du sitter där med NEK-litteraturen att faktiskt tänka efter om den verkligen stämmer, istället för att använda den som en sanning man inte ska ifrågasätta.
Citera
2021-01-23, 10:12
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Påstår du, du som suger på pappa statens tumme.

Prova någon gång när du sitter där med NEK-litteraturen att faktiskt tänka efter om den verkligen stämmer, istället för att använda den som en sanning man inte ska ifrågasätta.
Så Riksbanken jobbar mot allas bästa. Då vet vi din ståndpunkt och kan gå vidare.
Citera
2021-01-23, 10:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Du kan ju börja med att vara ärlig med vad jag påstår. Självfallet lånar folk som mest när räntorna är låga och inte höga. Alltså ger sänkta räntor inflation.

Och det sammanhanget har jag nu fått upprepa några gånger (tills jag tröttnar helt. Men det är du som inte får ihop det. Inte jag).
Folk lånar mest när räntorna (och inflationen) är låga. När folk kan låna mest så kan de också betala mest för bostäder. Då går priserna upp. Detta är exakt vad som hänt 1994-2020.

Jag tycker jag tänker rätt logiskt här. Det var du som påstod motsatsen, att bostadspriserna går upp när inflationen/räntorna går upp, vilket alla fakta motsäger. Så du lever i din egen lilla bubbla här. Det kan du få göra, men slösa inte andras tid med dina tankebubblor.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2021-01-23 kl. 10:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in