2021-01-08, 14:52
Medlem
sfrges avatar
Att självmördare skulle straffas av Gud är ännu en sjuk myt som skapats av kyrkan själv.
Man kan fråga sig varför.
Har inte dom anhöriga ett helvete nog när dom sörjer den som tagit livet av sig?

Hela den här grejen är ungefär samma sak som den sinnessjuka idén om helvetet som är så djupt inrotat i alla kristna.
Vuxna, tänkande och i förövrigt förnuftiga människor som är övertygande om att Gud har skapat en plats där otrogna och syndare skall brinna och plågas i evig tid.

Riktigt sjukt.
Citera
2021-01-08, 18:26
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Audacia
Att mänskligheten fått fri vilja kan jag förstå. Men hur kan man skapa någon, som enligt kristen teologi, bara är ondska och grunden till mänsklighetens förfall, och påstå att man är god? Ta bort Satan om han nu är ondskan personifierad, så behöver vi inte dö eller uppleva domedagen för att leva i ett paradis!
Jag kan förstås inte svara på frågorna annat än med Jesus ord, men Gud har skapat var och en av oss och vi är inte heller goda.

Vår värld är en ofullkomlig värld och det skulle inte räcka att Satan, hans änglar och de människor som tjänar Satan avlägsnades för att vi skulle få ett paradis. De som vill rättfärdighet kan få leva i den fullkomliga världen, men denna vår värld går mot sin undergång.
Citera
2021-01-08, 19:54
Medlem
Citat:
Att mänskligheten fått fri vilja kan jag förstå. Men hur kan man skapa någon, som enligt kristen teologi, bara är ondska och grunden till mänsklighetens förfall, och påstå att man är god? Ta bort Satan om han nu är ondskan personifierad, så behöver vi inte dö eller uppleva domedagen för att leva i ett paradis!

Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag kan förstås inte svara på frågorna annat än med Jesus ord, men Gud har skapat var och en av oss och vi är inte heller goda.

Vår värld är en ofullkomlig värld och det skulle inte räcka att Satan, hans änglar och de människor som tjänar Satan avlägsnades för att vi skulle få ett paradis. De som vill rättfärdighet kan få leva i den fullkomliga världen, men denna vår värld går mot sin undergång.
Som svar på att Gud måste vara ond eftersom han ligger bakom onda andemakter så lägger du till ännu mer ont som han ska ha skapat.

Tyvärr du/ni/kristendomen har fel. Han är inte skyldig till något av det som ni anklagar honom för.

Du tror jag har fel, men har jag rätt i vad jag säger så låter det inte direkt som att han kommer känna för att belöna kristenhetens bidrag till världen när han kommer. Eller hur?
Citera
2021-01-08, 23:34
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrumpelnubb
Som svar på att Gud måste vara ond eftersom han ligger bakom onda andemakter så lägger du till ännu mer ont som han ska ha skapat.

Tyvärr du/ni/kristendomen har fel. Han är inte skyldig till något av det som ni anklagar honom för.

Du tror jag har fel, men har jag rätt i vad jag säger så låter det inte direkt som att han kommer känna för att belöna kristenhetens bidrag till världen när han kommer. Eller hur?
Låt mig ge dig ett exempel, som har med detta forum att göra, för att poängtera min tanke..

Om jag kan skapa en tråd här, som med 100% säkerhet kommer skapa enormt skit och lidande, och en moderator (Gud) väljer att låta skiten hända, istället för att bara ta bort tråden, då låter han som en sadomachosist i mina ögon.. Vill tro på allt gott, men har enormt svårt att acceptera det här..
Citera
2021-01-09, 00:52
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Låt mig ge dig ett exempel, som har med detta forum att göra, för att poängtera min tanke..

Om jag kan skapa en tråd här, som med 100% säkerhet kommer skapa enormt skit och lidande, och en moderator (Gud) väljer att låta skiten hända, istället för att bara ta bort tråden, då låter han som en sadomachosist i mina ögon.. Vill tro på allt gott, men har enormt svårt att acceptera det här..

Låter som den klassiska frågan om nu Gud finns, är God och allsmäktig, varför finns det då ondska i världen.

Välkommen till den diskussion religiösa har frågat sig i årtusenden.

Du borde snarare börja med frågan OM Gud finns och det är någon av Kristendomens varianter som är den rätta? Och dessutom vilken Bibel du vill tro på.

1. Om du väljer att tro, ja då behöver du inte oroa dig. Alla tårar kommer att torkas och i slutändan balanseras alla gärningar och lidande. Dvs du behöver inte bry dig så mycket nu annat än att leva efter tron. Alla svar finner du i religionen, och finns de inte där så behöver du inte bry dig, Gud är allsmäktig och finns inte svaret där så är det av en anledning (Guds vägar äro outgrundliga).

2. Om du väljer att inte tro, ja då ser du att världen är precis om den är för att vi i mångt och mycket är maskiner med känslor. Vi har inte kroppar, vi ÄR kroppar. Och ibland skadas de och det blir fel i dom. Och svaret blir att vi kanske idag inte vet hur vi kan fixa det, lindra men inte bota vissa sjukdomar. Vi har helt enkelt inte alla svar.

Citera
2021-01-09, 01:45
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Låter som den klassiska frågan om nu Gud finns, är God och allsmäktig, varför finns det då ondska i världen.

Välkommen till den diskussion religiösa har frågat sig i årtusenden.
Och varför har ingen fått ett bra svar efter årtusenden? Det enda vi är lämnade med, är filosofiska varianter, eller förklaringar till detta, men även om jag faktiskt tror på Gud (kanske inte samma Gud som du), så pekar precis allting på att det här är ett problem ingen kan lösa förrens Gud själv kliver ner på jorden och förklarar sig..
Citera
2021-01-09, 17:19
Bannlyst
självmord. Judas-exemplet. knappast något att följa. HELT ÅT HELVETE. som att göra sig kvitt all chans till att bli frälsad eller göra bättring. som att kasta sig till helvete med huvvet före. och då jag har flera jag känner som sägs ha gått den vägen (man vet "aldrig" eller hur, kan vara nån jävel där bakom som bara fått det att se ut som självmord. och det finns en satans jävel. jag har sett den phan i syner och drömmar.) MEN IALLAFALL

DU SKA ICKE DÖDA.

jag har samlat ett helt gäng av Himmelska Ord citerat i Herrens Namn, om detsamma.

lägger in de flesta i spoilers eftersom de är på Engelska.

Ether 8:19, Mormons Bok:
För Herren verkar inte i hemliga sammansvärjningar, och inte heller vill han att människan utgjuter blod, utan har i alla avseenden förbjudit det ända sedan människans begynnelse.

113,8. "O Adam, Adam, I tell you: You try My love and patience very much!
Citera
2021-01-22, 20:29
Medlem
Citat:
Och varför har ingen fått ett bra svar efter årtusenden? Det enda vi är lämnade med, är filosofiska varianter, eller förklaringar till detta, men även om jag faktiskt tror på Gud (kanske inte samma Gud som du), så pekar precis allting på att det här är ett problem ingen kan lösa förrens Gud själv kliver ner på jorden och förklarar sig..

Du svarar själv på så många frågor där.. Varför hörde någon om guds lagar för ett par tusen år sedan och sedan inte ett knysst? Inte en enda signal om att mänskligheten bör leva på ett eller annat sätt.

Kan det vara för att någon såg en vinst i det och kunde leva gott på den tiden?
Om det fanns en gud som tyckte på ett visst sätt så hade han uppdaterat budorden med slaveri och andra saker som är viktigare idag än vad det var då.

Detta är det mest basala frågorna som gör att 7-åringar med enkel logik förstår att det inte finns en gud i den bemärkelsen som diverse religioner idag proklamerar. Hur kan vuxna, i vissa fall utbildade människor idag inte tänka så långt?
Citera
2021-01-22, 20:42
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Jag har funderat länge på frågan om vad Gud (om han/hon nu finns), har att säga om självmord. Jag vet att enligt bibeln och kristna värderingar, så har bara Gud rätt att ta ett liv, annars är det mord på något vis. Men eftersom Gud är allsmäktig, så borde han/hon förstå att när en person lider, och inte finner någon annan utväg än att ta sitt liv, och om Gud då inte gör något åt det, så känns det lite som att han/hon ger ett ok till att avsluta ens existens!?

Så, till min fråga; Finns det något konkret exempel i bibeln eller i kristen teologi, där självmord är befogat, och där Gud är förstående och inte straffar en redan ofrivilligt svårt plågad själ för sitt beslut?

Tacksam för svar, eller tankar kring ämnet!
1. Själen dör inte när den lämnar kroppen, som dör när själen lämnar den.
2. Självmord är mord, och mord förbjuds i 5. budet (Du skall inte mörda.).
3. Detta (kroppsliga) liv tar i alla fall slut. Så är det varken med den eviga saligheten eller den eviga fördömelsen.
Citera
2021-01-23, 16:46
Awaiting Email Confirmation
Porrmorrs avatar
Det beror på vilken kristen lära du frågar. Inom vissa inriktningar finns det fortfarande något som kallas för consolamentum. Så länge du accepterar den så sägs det att du kommer till himlen.
Citera
2021-01-27, 19:59
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upinsmoke
Detta är det mest basala frågorna som gör att 7-åringar med enkel logik förstår att det inte finns en gud i den bemärkelsen som diverse religioner idag proklamerar. Hur kan vuxna, i vissa fall utbildade människor idag inte tänka så långt?

Det är därför jag säger att jag är troende, och inte religiös! Min tro på "Gud" är min egen. Jag följer ingen religion, då främst pga att jag inte tror att ritualer påverkar något.
Citera
2021-01-27, 20:01
Medlem
Audacias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Porrmorr
Det beror på vilken kristen lära du frågar. Inom vissa inriktningar finns det fortfarande något som kallas för consolamentum. Så länge du accepterar den så sägs det att du kommer till himlen.
Katarer är några jag absolut kan ställa mig bakom! Jag tycker de är en frisk fläkt i den kristna teologin, och som har fler "bra" punkter än traditionell kristendom! Ska läsa på om Consolamentum!
Tack för tipset!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in