2021-01-22, 17:52
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Du kan inte blanda ihop saker om talspråk och saker om skrivspråket på det sättet. Är ju självklart att olika skrivspråk är olika komplexa och svåra att lära sig. Japanska kontra finska, till exempel. Rent objektivt kan ingen säga emot att det är betydligt enklare för ett finskt barn att lära sig att behärska skrivspråket än för ett japanesiskt.

En väldigt intressant fråga är dock om det finns skillnader i hur svårt det är att lära sig det vardagliga talade modersmålet. Ingen har dock hittills lyckats bevisa varken det ena eller det andra i det fallet, anser jag.
Citera
2021-01-22, 17:55
Medlem
Enligt italienare själva är italienska ganska svårt så fort lite komplicerad grammatik kommer på tal. Det kanske är därför de gestikulerar så mycket.
Citera
2021-01-22, 18:17
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag upplever att få svenskar behärskar svenska i tal och skrift. Tittar man t ex på dokumentärer från 60-70-talet, så får ligisterna på den tiden att framstå som professorer idag, i hur de uttrycker sig.
Citera
2021-01-22, 18:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av LKKINGEN
Kan bero på de danska barnen kanske?
Ja, danskar är slösinta jävlar.
Citera
2021-01-22, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghostery
Japp. Svenska. Bara att kolla hur folk skriver på facebook, flashback och hur de pratar. Felaktig grammatik. Inga punkter eller kommatecken. Felstavningar och särskrivningar.

+1
'
Tänkte skriva samma sak.

Svenska är ett utav dessa språk.

(Men antagligen så svarar vi det p.g.a. att det är det svenska spåket & samhället vi har bäst kännedom om & insyn in... Även om det nu faktiskt råkar vara sant det vi säger.)
Citera
2021-01-22, 18:35
Medlem
Annars så skulle jag säga Ge'ez och Sanskrit.
Citera
2021-01-22, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
Danska barn har väl svårast att lära sig har jag läst.
Japp, danska barn ska tydligen vara de som lär sig tala sist jämfört med andra språk men det har väl med språkljuden att göra och inte en komplex grammatik.
Citera
2021-01-22, 18:52
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Djungelbruno
Danska barn har väl svårast att lära sig har jag läst.
Det där är skitkul (och sant). Danska barn lär sig tala senast av alla barn i europa då barnen inte hör vad fan far och mor säger (det här lärde en dansk förskolelärare mig.

Nu beror det inte på komplexitet utan på att far och mor talar otydligt.
Citera
2021-01-22, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det där är skitkul (och sant). Danska barn lär sig tala senast av alla barn i europa då barnen inte hör vad fan far och mor säger (det här lärde en dansk förskolelärare mig.

Nu beror det inte på komplexitet utan på att far och mor talar otydligt.
Hahaha! 😂

Helt sinnessjukt ju. 😅
Citera
2021-01-22, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Tänkte på det nyss. Finns det något språk som har utvecklats såpass komplext och avancerat att även infödda, som har språket som modersmål, har grova problem, antingen med att tala eller att skriva det?

Nu pratar vi inte bara små enstaka grammatiska fel, utan där språket har utvecklats så pass mycket att även infödingar ofta talar det på samma nivå som exempelvis någon som inte har engelska som modersmål eller har spanska som tredjespråk.

Polska och georgiska.
Citera
2021-01-22, 19:36
Medlem
ForumApaches avatar
Finskan. Det är ett komplext språk pga alla böjelser.
Citera
2021-01-22, 19:43
Medlem
goofers avatar
Thailändska språket hävdar jag är ett okomplett språk.

Thai har ju för fan svårt att förstå varandra pga grammatiska tillkortakommanden.

Det är tex väldigt svårt att förstå om en thai pratar om då tid, nu tid eller framtid.

Hur fan de lyckas utbilda piloter tex är ett mysterium.

Jag älskar Thailand och de flesta thailändare även om en del lider av syrebrist i huvudet.

Men språket är inte bra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in