Tjenare på dig som läser, förhoppningsvis har någon av er ett svar åt mig på en fråga jag sitter med.
Klassisk butterfly kniv. Vad kan en sådan vara värd om den ska säljas ''privat'' eller vad man ska säga? Frågan grundar sig i att jag satt med en bekant för någon vecka sedan och fick genom honom höra att folk som t.ex samlar på den sortens knivar är beredda å pröjsa en slant för en sådan. Att dem inte finns att köpa legalt på någon öppen webbsida eller i butik överlag ska tydligen vara ännu en faktor som spelar in i priset/värdet. Så till frågan igen, vad är en kniv av sorten butterfly värd?
Det beror helt på vad det är för märke och modell, det finns rariteter som samlare betalar bra för, särskilt om det är av märket Benchmade.
Men tyvärr är balisongmarknaden helt överflödad av "billig skit", endel är fejk-kopior på gamla klassiker, endel piratkopior ser nästan ut som originalet, men en samlare ser om den är riktig eller ej. Och naturligtvis finns det mängder med kinaskräp som är av kass kvalitet och design, men som ser "coola" ut.
Så är det en gammal raritet du har så kan du tjäna några tusen på att sälja den.
Som ovan skriver så flödar det av dem på webbsidor som Dhgate och Aliexpress. De är av olika kvalitet, desto dyrare, desto högre kvalitet. Min kompis har några stycken som alla är av lägre kvalitet, men det är trots allt butterflys.
De flesta har ett värde som understiger hundralappen. Kvalitetsvarorna gällande en turistsouvenir som en butterflykniv är lätträknade, även bland vintage.
Tjenare på dig som läser, förhoppningsvis har någon av er ett svar åt mig på en fråga jag sitter med.
Klassisk butterfly kniv. Vad kan en sådan vara värd om den ska säljas ''privat'' eller vad man ska säga? Frågan grundar sig i att jag satt med en bekant för någon vecka sedan och fick genom honom höra att folk som t.ex samlar på den sortens knivar är beredda å pröjsa en slant för en sådan. Att dem inte finns att köpa legalt på någon öppen webbsida eller i butik överlag ska tydligen vara ännu en faktor som spelar in i priset/värdet. Så till frågan igen, vad är en kniv av sorten butterfly värd?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!