2021-01-22, 19:25
Medlem
serblovinhimselfs avatar
Tjenare på dig som läser, förhoppningsvis har någon av er ett svar åt mig på en fråga jag sitter med.
Klassisk butterfly kniv. Vad kan en sådan vara värd om den ska säljas ''privat'' eller vad man ska säga? Frågan grundar sig i att jag satt med en bekant för någon vecka sedan och fick genom honom höra att folk som t.ex samlar på den sortens knivar är beredda å pröjsa en slant för en sådan. Att dem inte finns att köpa legalt på någon öppen webbsida eller i butik överlag ska tydligen vara ännu en faktor som spelar in i priset/värdet.
Så till frågan igen, vad är en kniv av sorten butterfly värd?

Med vänlig hälsning, en påtänd hingst
Citera
2021-01-22, 19:53
Medlem
På min tid när man var ball så kostade dom 400kr.
En vanlig traditionell en. Inga unika grejer eller känt märke.

400kr och en massa ärr på knogarna
Citera
2021-01-22, 20:12
Medlem
Strychnos avatar
Det beror helt på vad det är för märke och modell, det finns rariteter som samlare betalar bra för, särskilt om det är av märket Benchmade.
Men tyvärr är balisongmarknaden helt överflödad av "billig skit", endel är fejk-kopior på gamla klassiker, endel piratkopior ser nästan ut som originalet, men en samlare ser om den är riktig eller ej. Och naturligtvis finns det mängder med kinaskräp som är av kass kvalitet och design, men som ser "coola" ut.

Så är det en gammal raritet du har så kan du tjäna några tusen på att sälja den.
Citera
2021-01-22, 20:16
Medlem
airbuds avatar
Som ovan skriver så flödar det av dem på webbsidor som Dhgate och Aliexpress. De är av olika kvalitet, desto dyrare, desto högre kvalitet. Min kompis har några stycken som alla är av lägre kvalitet, men det är trots allt butterflys.
Citera
2021-01-22, 20:32
Medlem
Tarrous avatar
De flesta har ett värde som understiger hundralappen. Kvalitetsvarorna gällande en turistsouvenir som en butterflykniv är lätträknade, även bland vintage.
Citera
2021-01-22, 21:23
Bannlyst
Du skriver om butterfly men dom heter egentligen balisongknivar
Citera
2021-01-22, 23:41
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serblovinhimself
Tjenare på dig som läser, förhoppningsvis har någon av er ett svar åt mig på en fråga jag sitter med.
Klassisk butterfly kniv. Vad kan en sådan vara värd om den ska säljas ''privat'' eller vad man ska säga? Frågan grundar sig i att jag satt med en bekant för någon vecka sedan och fick genom honom höra att folk som t.ex samlar på den sortens knivar är beredda å pröjsa en slant för en sådan. Att dem inte finns att köpa legalt på någon öppen webbsida eller i butik överlag ska tydligen vara ännu en faktor som spelar in i priset/värdet.
Så till frågan igen, vad är en kniv av sorten butterfly värd?

Med vänlig hälsning, en påtänd hingst

Går fortfarande köpa lite varstans om man letar.
Citera
2021-01-23, 00:07
Medlem
mingtians avatar
Den är värd 250. Varken mer eller mindre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in