2021-01-22, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vinland
Det är därför vissa inom FHM nu varnar för en 3:e våg, men utan att ange var smittan förväntas slå till igen.....

Ni som har barn i mellanstadiet/högstadiet, ni kan ju be era guldklimpar att kolla efter hur många luftventiler de kan se i sina korridorer, jag tippar att 85-90% inte kan hitta några för frånluftsventilerna sitter inne i klassrummen, liksom tilluftsventilerna. SiSAB i Sth har i princip bygg om ventilationen i alla skolor, men det är bara i klassrummen, det gjordes aldrig ute i korridorerna där dom står och hänger innan lektion, och nu med taskigt väder står de där runt 10-15 min i en korridor som till ytan är mycket mindre än ett klassrum.

En 3:e våg kan stoppas ganska enkelt, ge ungarna munskydd i skolan, ni kan glömma att öppna fönster för då fryser dom....

Jag har exempel på en nyrenoverad skola som inte hade någon smittspridning i klassrummen, men i korridorerna. De som smittades vid ett utbrott på den skolan var de som hade skåp nära den som tog in smittan på skolan. Några personer som den (symtomfria) personen smittade hann i sin tur smitta en gång till på skolan också. Men nästan alla smittade hade skåpen bredvid varandra och gick i olika klasser. Eleverna räknade ut detta, inte smittspårarna...
Citera
2021-01-22, 13:28
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Inkompetente Anders Tegnells strategi att hålla gränserna öppna till varje pris och låta smittade resenärer kliva rakt ut i samhället kan bli dödsstöten för pågående vaccinationen. Ingen testning sker på flygplatser eller gränsövergångar. Inga krav på obligatorisk karantän.

COVID vaccines might lose potency against new viral variants
Citat:
Michel Nussenzweig at the Rockefeller University in New York City and his colleagues analysed blood from 20 volunteers who received two doses of either the vaccine developed by Moderna or that developed by Pfizer–BioNTech (Z. Wang et al. Preprint at bioRxiv https://doi.org/frdn; 2021). Both vaccines carry RNA instructions that prompt human cells to make the spike protein that the virus uses to infect cells. This causes the body to generate immune molecules called antibodies that recognize the spike protein.
Three to 14 weeks after the second jab, the study participants developed several types of antibody, including some that can block SARS-CoV-2 from infecting cells. Some of these neutralizing antibodies were as effective against viruses carrying certain mutations in the spike protein as they were against widespread forms of the virus. But some were only one-third as effective at blocking the mutated variants.
Some of the mutations that the team tested have been seen in coronavirus variants that were first identified in the United Kingdom, Brazil and South Africa; at least one of these variants is more easily transmitted than other forms of the virus now in wide circulation.
The findings suggest that vaccine-resistant variants might emerge, meaning that COVID-19 vaccines could need an update. They have not yet been peer reviewed.
https://www.nature.com/articles/d41586-020-00502-w
Citera
2021-01-22, 13:30
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag undrar om det kan vara så att Skåne fått in den brittiska mutationen. Deras kurvor beter sig annorlunda jämfört med resten av riket.
Ja, jag försöker hålla koll på om smittkurvorna vänder upp någonstans i landet vilket skulle kunna tyda på brittiska sjukan gör sig påtaglig.

Det är än så länge en beskedlig ökning från Skåne. Nu får vi vänta tills på måndag om dagens ökning var början på en ny ökande trend.
Citera
2021-01-22, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag undrar om det kan vara så att Skåne fått in den brittiska mutationen. Deras kurvor beter sig annorlunda jämfört med resten av riket.

Jag tror den finns i VGR också.
Citera
2021-01-22, 13:33
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Är det familjen Johansson som är i farten?

”Polisen i London har brutit upp ett bröllop med 400 gäster som höll fest i smyg i en skola, rapporterar The Mirror.
Byggnadens fönster hade täckts, så att det inte gick att se in, och flera gäster flydde platsen när polisen dök upp.”

Lite mer info

https://www.bbc.co.uk/news/uk-england-london-55764673

Officers found the windows at the Yesodey Hatorah Senior Girls' School, in Stamford Hill, had been covered when they arrived at 21:15 GMT on Thursday.

The guests fled from the Charedi strictly Orthodox Jewish school when officers arrived.

The organisers are facing a £10,000 fine for breaching coronavirus regulations, while five guests were issued £200 fines, police said.

On Sundays, the school is used as a coronavirus testing site by Hackney Council.
Citera
2021-01-22, 13:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Om vi snittar 500 döda i veckan kommande månaderna. Snart börjar VABruari också.
Då borde vi landa över 15.000 döda räknat 1 april 2020 till 31 mars 2021?
Det med restriktioner och ansvarstagande folk. Svårt att koppla det till en vanlig influensa.

Jag tror inte det hade varit så stor skillnad jämfört med om det hade kommit en ny influensa (samma sjukdom och lika allvarlig som "vanlig" influensa) som ingen hade immunitet mot och det inte fanns något vaccin för.

1000-2000 dör varje år i vanlig influensa med samma räknesätt som för covid 19 och detta är MED partiell immunitet i befolkningen och färdiga vaccin.

Till nästa år kanske vi får en ny våg med Covid 19 men då kommer förmodligen dödstalen räknas i hundratal - kanske upp mot 2000.

Citat:
Ett vanligt år dör några hundra till några tusen personer i Sverige,[20], säsongen 2017/2018 avled ca 3000 personer av influensa[21], de flesta inte av själva influensainfektionen utan av följdsjukdomar som lunginflammation, hjärtinfarkt och hjärtsvikt.[22] Närmare 90 procent av dem som dör är över 75 år.

Känns det igen?

Som sagt - med influensa finns det ett naturligt stopp pga immunitet sedan tidigare år och vaccin så spridningen blir aldrig så stor. För Covid 19 finns det inget stopp för tillfället.

Influensa 2017 - 3000 döda på 3-4 månader.
Covid 19 - just nu 10-11.000 döda på ett år.
Citera
2021-01-22, 13:38
Medlem
"Utredning: Finlands coronaåtgärder är lyckade men kunde ha satsat mera på de sociala och ekonomiska aspekterna"

https://svenska.yle.fi/artikel/2021/01/22/utredning-finlands-coronaatgarder-ar-lyckade-men-kunde-ha-satsat-mera-pa-de
Citera
2021-01-22, 13:39
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
MSB verkar ha önskat fler och snabbare åtgärder mot corona, men inte fått gehör för detta.
https://www.dn.se/sverige/eliassons-mejl-om-hoga-dodstal-vi-foresprakade-snabbare-och-mer-atgarder/

När man tänker tillbaks så minns jag att MSB tex. hade utvecklat en app för smittspårning som aldrig togs i bruk.

Ja det gjorde de, men det blev helt nej från FoHM. FoHM ville ju ha flockimmunitet. Jag var väldigt skeptisk till MSB i början och deras "undersökningar" om följsamhet och liknande. Men jag har även just skrivit om att MSB gick emot (försökte) när FoHM ville skicka sms till miljoner i befolkningen, och även deras smittspårningsapp som de tog fram för att minska smittspridningen som gjorde mig lite förvånad (att de gick emot FoHM). Har nog även skrivit att jag har ändrat uppfattning om MSB. Jag uppfattar det ibland när Svante talar att han poängterar lite starkare och ibland kan man ana en negativ ton emot FoHM (?).
Citera
2021-01-22, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag har exempel på en nyrenoverad skola som inte hade någon smittspridning i klassrummen, men i korridorerna. De som smittades vid ett utbrott på den skolan var de som hade skåp nära den som tog in smittan på skolan. Några personer som den (symtomfria) personen smittade hann i sin tur smitta en gång till på skolan också. Men nästan alla smittade hade skåpen bredvid varandra och gick i olika klasser. Eleverna räknade ut detta, inte smittspårarna...
Smitta vid skåp är ju enkelt att komma runt genom att inte alla barn går till skåpet samtidigt, och/eller låta barnen bära med sig hela dagens skolböcker i en ryggsäck.
Citera
2021-01-22, 13:41
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Jag tror inte det hade varit så stor skillnad jämfört med om det hade kommit en ny influensa (samma sjukdom och lika allvarlig som "vanlig" influensa) som ingen hade immunitet mot och det inte fanns något vaccin för.

1000-2000 dör varje år i vanlig influensa med samma räknesätt som för covid 19 och detta är MED partiell immunitet i befolkningen och färdiga vaccin.

Till nästa år kanske vi får en ny våg med Covid 19 men då kommer förmodligen dödstalen räknas i hundratal - kanske upp mot 2000.

Känns det igen?

Som sagt - med influensa finns det ett naturligt stopp pga immunitet sedan tidigare år och vaccin så spridningen blir aldrig så stor. För Covid 19 finns det inget stopp för tillfället.

Influensa 2017 - 3000 döda på 3-4 månader.
Covid 19 - just nu 10-11.000 döda på ett år.

15% dog av covid, så runt 1500 har dött från covid.

Citat:
Dödsorsaken i dödsorsaksintyget har varit covid-19, men granskningen visar att andra sjukdomar kan ha bidragit eller varit avgörande dödsorsak – till exempel hjärtsjukdom, lungsjukdom eller demens.
Citat:
Covid-19 bedömdes vara den direkta dödsorsaken i 15 procent av dödsfallen.
https://lakartidningen.se/aktuellt/nyheter/2020/08/covid-19-oftast-inte-ensam-orsak-vid-dodsfall-bland-aldre/
Citera
2021-01-22, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Smitta vid skåp är ju enkelt att komma runt genom att inte alla barn går till skåpet samtidigt, och/eller låta barnen bära med sig hela dagens skolböcker i en ryggsäck.

Det var pga att inte alla skulle vara där samtidigt som man inte fick smitta inom klasserna, man hade arrangerat så att klassernas skåp var utspridda och man hade skåp bredvid andra klasser. Därför skedde smittan mellan klasser istället.

Skåpen är inte till för skolböcker, de är till för ytterkläder och skor.
Citera
2021-01-22, 13:42
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Men ge din förklaring då!

Finns det något att förklara här? Det är ju precis som vanligt, något stolpskott med miljonlön som inte klarar att sköta sitt jobb.

Tror du upphandlande myndighet utav denna transporten har gjort en konsekvensanalys, och eliminerat möjliga risker?
Det tror inte jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in