2021-01-22, 13:02
Medlem
vinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Kan det finnas samband med nedgången av nya fall och jullovet i skolorna? Det lär vi se snart..

Det är därför vissa inom FHM nu varnar för en 3:e våg, men utan att ange var smittan förväntas slå till igen.....

Ni som har barn i mellanstadiet/högstadiet, ni kan ju be era guldklimpar att kolla efter hur många luftventiler de kan se i sina korridorer, jag tippar att 85-90% inte kan hitta några för frånluftsventilerna sitter inne i klassrummen, liksom tilluftsventilerna. SiSAB i Sth har i princip bygg om ventilationen i alla skolor, men det är bara i klassrummen, det gjordes aldrig ute i korridorerna där dom står och hänger innan lektion, och nu med taskigt väder står de där runt 10-15 min i en korridor som till ytan är mycket mindre än ett klassrum.

En 3:e våg kan stoppas ganska enkelt, ge ungarna munskydd i skolan, ni kan glömma att öppna fönster för då fryser dom....
Citera
2021-01-22, 13:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zg4MqK/kylstrul-med-coronavaccinet-i-fem-regioner

Nu måste en massa vaccin slängas, för att det inte transporterats i rätt temperatur... här i Sverige, alltså.

Detta var också olyckligt med de nya, genetiska vaccinerna - att de är så känsliga. Hade varit mycket bättre att satsa på ett robust vaccin, tillverkat efter gammal beprövad metod, som hade kunnat förvaras i normala temperaturer, och inte heller varit känsligt för skakning (som dessa är). Man undrar ju hur många som redan har fått verkningslöst vaccin..? Och det finns inte heller en chans att U-länderna ska klara detta - så det är ingen idé att skänka dem de här vaccinen.
Det kommer ju förhoppningsvis andra vacciner vartefter som är mera lämpliga för långre och svårare transportkedjor, tex.

Astra Zeneca (Adeno), 2-8 grader >6 mån.
CureVac (mRNA), 2-8 grader >6 mån.
Janssen (Adeno), 2-8 grader >3 mån.
Senast redigerad av Surtruten 2021-01-22 kl. 13:11.
Citera
2021-01-22, 13:10
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
För du har fel. Likt fhm? Varför står det varje dag på aftobladet idag 200 döda enligt fhm.

Och sen 22 stycken på worldometer.
Sista datum är alltid fel på worldometers eftersom de där lägger in fall utan datum. Bakåt stämmer det dock perfekt med FHM:
https://www.arcgis.com/sharing/rest/content/items/b5e7488e117749c19881cce45db13f7e/data
Citera
2021-01-22, 13:11
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Är det familjen Johansson som är i farten?

”Polisen i London har brutit upp ett bröllop med 400 gäster som höll fest i smyg i en skola, rapporterar The Mirror.
Byggnadens fönster hade täckts, så att det inte gick att se in, och flera gäster flydde platsen när polisen dök upp.”
Förmodligen hade Boris Johnson inte ett dugg med detta att göra. Bröllopet ägde rum under torsdag kväll i Stamford Hill i norra London. Platsen var en förhyrd judisk flickskola. Tottenham Hotspurs country.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-9175687/Police-raid-wedding-400-GUESTS-held-Jewish-girls-school-north-London.html
Citera
2021-01-22, 13:11
Medlem
persona.von.gratas avatar
Om vi snittar 500 döda i veckan kommande månaderna. Snart börjar VABruari också.
Då borde vi landa över 15.000 döda räknat 1 april 2020 till 31 mars 2021?
Det med restriktioner och ansvarstagande folk. Svårt att koppla det till en vanlig influensa.
Citera
2021-01-22, 13:17
Avslutad
Personligen tror jag att svaret på många "gåtor" i den här pandemin kan hittas i Riksrevisionens utredning om vår beredskap. Den är rätt gammal vid det här laget, men en hel del av bristerna som tas upp tycker jag är som en beskrivning av den här pandemin.

Det skulle även kunna förklara varför en del anser att oppositionen är för tysta och mjäkiga i sin kritik mot regeringen. Eftersom granskningen lämnades till Alliansen redan 2008... Och nej, jag skyller inte hanteringen 2020 på en gammal regering. Jag försöker inte göra partipolitik av det här utan snarare tvärtom...

För jag tror varken nuvarande regering eller förra regeringen har sett över bristerna som framkom där. Har då inte sett mycket som tyder på annat under den här pandemin. Och Riksrevisionen var inte nådiga i sin kritik, de tog upp brister inom nästan alla delar och områden. Allt från brister inom myndigheterna, landsting, kommuner, regering, sjukvård, äldreomsorg osv.

Det är även valår om ett par år, OM det är så att ingen har tagit bristerna på allvar mellan år 2008 - 2020 så är nog inget parti jättepigg på att det kommer fram och granskas mer.... Där pandemin högst sannolikt fortfarande kommer vara en omtalad fråga.

Lite som när man är tyst i sin kritik mot motståndare när det gäller vapenexporten osv., för alla vet att det har fortsatt oavsett regering och att de alla har någon form av ansvar.

Hur som helst är det något som inte står helt rätt till för mig om man inom politiken INTE tar chansen att sätta dit en motståndare när man har världens chans 😏 Visst har det varit en del kritik men jag förväntade mig mycket mer.

Jag vet såklart inte men jag tror dessvärre att många märkliga beslut kan förklaras med politik och att det snart är valår. Samt att vi inte haft den beredsksap och resurser som vi borde ha haft, som ingen vill att vi ska fokusera på fram till nästa val (alltså i slutändan politik det med).

Fast frågan är om folk är redo att släppa sina vanliga strider mot varandra eller om vilken regeringen som är bäst/sämst, det är som jag ser det deras bästa chans att komma undan. Igen. (Så cynisk är jag, att jag inte har förtroendet kvar för någon sida)

Citat:
"Pandemier – hantering av hot mot människors hälsa

Riksrevisionen har granskat om regeringen och ansvariga statliga myndigheter säkerställer en god beredskap för att hantera ett utbrott av en pandemisk influensa. Resultatet av granskningen redovisas i denna granskningsrapport.

Företrädare för Socialdepartementet samt företrädare för granskade myndigheter har fått tillfälle att faktagranska och i övrigt lämna synpunkter på delar av utkast till slutrapport.

Rapporten överlämnas till regeringen i enlighet med 9 § lagen (2002:1022) om revision av statlig verksamhet m.m. Rapporten överlämnas samtidigt till Riksrevisionens styrelse.

För kännedom:

Försäkringskassan
Krisberedskapsmyndigheten
Luftfartsstyrelsen
Länsstyrelserna i Stockholms län, Östergötland och Västra Götalands län Rikspolisstyrelsen
Socialstyrelsen
Tullverket"

Citat:
Bristerna bör åtgärdas nu

Vid en bedömning av de statliga insatserna för att säkerställa förmågan
att hantera en influensapandemi bör hänsyn tas till pandemins förlopp. Med hänsyn till förloppet av tidigare pandemier är det troligt att pandemin kommer att uppstå utanför Sverige, och att det tar några månader från pandemins start till dess att den når Sverige. På så vis får myndigheterna
en tidsfrist till förberedelser.

Riksrevisionen anser dock att de brister som framkommit i granskningen är så många och i vissa fall av så allvarlig art att de möjligen inte kommer att hinna åtgärdas innan pandemin når Sverige.

De brister som konstaterats bör åtgärdas i den interpandemiska period som vi befinner oss i nu, inte när en pandemi väl har brutit ut"

Citat:
"Riksrevisionen bedömer att de statliga insatserna inte har varit tillräckliga för att säkerställa att samhället utanför hälso- och sjukvården har en god förmåga att hantera en pandemisk influensa.

Granskningen visar att länsstyrelserna och kommunerna som ingått i undersökningen, och som utgör centrala aktörer i hanteringen av en pandemisk influensa, har en bristfällig förmåga att hantera en pandemi.

Den bristfälliga förmågan på regional och lokal nivå kan enligt Riksrevisionen delvis härledas till otillräckliga statliga insatser.

Regeringen och de statliga myndigheterna behöver göra mer

De statliga myndigheterna har på många sätt arbetat för att säkerställa en god förmåga att hantera en pandemisk influensa i samhället utanför hälso- och sjukvården. Samtidigt behöver mer göras för att samhällets förmåga ska kunna bedömas som god. Riksrevisionen bedömer att en bidragande orsak till den begränsade beredskapen hos exempelvis kommunerna är att pandemiplaneringen i samhället utanför hälso- och sjukvården görs utan ett nationellt ställningstagande av riksdagen eller regeringen.

Det finns inga formellt tvingande regler att få till stånd en pandemiplanering inom den kommunala sfären, eller hos de sektorsmyndigheter som granskats.

Socialstyrelsens insatser för att skapa nationell samordning av de icke- medicinska smittskyddsåtgärderna bedöms vara otillräckliga. Såväl kommuner som landsting efterlyser bättre riktlinjer för användningen av icke-medicinska åtgärder."

Hela utredningen på 134 sidor: https://www.riksrevisionen.se/download/18.78ae827d1605526e94b2e2b1/1518435492417/RiR_2008_01.pdf
Citera
2021-01-22, 13:19
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Förmodligen hade Boris Johnson inte ett dugg med detta att göra. Bröllopet ägde rum under torsdag kväll i Stamford Hill i norra London. Platsen var en förhyrd judisk flickskola. Tottenham Hotspurs country.
https://www.dailymail.co.uk/news/article-9175687/Police-raid-wedding-400-GUESTS-held-Jewish-girls-school-north-London.html

Jag skojade bara..
Det brukar vara minoriteter som hotar på dylik idioti
Citera
2021-01-22, 13:19
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten

Vilken vård skulle de fått som gjort att de inte blivit så sjuka att de aldrig hamnat i respirator?
Den enda skillnaden skulle ha varit att det legat flera sjuka på våra sjukhus och att dessa personer ändå hamnat i respirator samt att de inte hade behövt åka ambulans till sjukhuset förstås.

Vätska och syrgas kan göra att även äldre klarar att genomgå covid19 infektion. Det finns många exempel på det.
Det var det som var fel i våras - då man trodde att alla som insjuknade behövde respirator eftersom många sökte vård sent i sjukdomen.
Citera
2021-01-22, 13:23
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Idag ökar nya smittade (7-dagars snitt) något i Skåne.

https://www.skane.se/digitala-rapporter/lagesbild-covid-19-i-skane/inledning/#Trendrapport, nyss uppdaterat

Jag undrar om det kan vara så att Skåne fått in den brittiska mutationen. Deras kurvor beter sig annorlunda jämfört med resten av riket.
Citera
2021-01-22, 13:25
Medlem
Jahbrahs avatar
Kommer ni ihåg när kineser ramlade ned döda på gatan? Haha
Citera
2021-01-22, 13:25
Medlem
Bryggmastaren1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Hur kommer det sig att Gävleborg har flest dödsfall per capita i Sverige?

(155 per 100 000 invånare enligt AB)

Detta kommer absolut inte som någon överraskning, snarare så att det är förväntat.
Citera
2021-01-22, 13:26
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bryggmastaren1
Detta kommer absolut inte som någon överraskning, snarare så att det är förväntat.
Men ge din förklaring då!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in