2021-01-22, 13:00
Medlem
tegelpanna123s avatar
Nu frågar jag tråden eftersom jag inte vet själv, var där en del som barn eftersom farsan är därifrån; Härnösand?
Citera
2021-01-22, 13:05
Medlem
ritoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tegelpanna123
Nu frågar jag tråden eftersom jag inte vet själv, var där en del som barn eftersom farsan är därifrån; Härnösand?

Har bara åkt förbi, men tycker det ser ut som ett trevligt ställe. Tror dock de lider lite av samma problem som ö-vik har mot Umeå. Nämligen att att de konkurrerar med en större stad som ligger alldeles intill, varför bo i Härnösand istället för Sundsvall.
Citera
2021-01-22, 13:15
Medlem
Prinsessbakelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ritox
Vet inte varför jag tyckte det var så roligt att beskriva städerna i Norrland, förlåt om jag spammar ned tråden. Här är dock min personliga rangordning av städerna som skulle vara aktuella för mig.

1. Umeå - Norrlands huvudstad, bra universitet, helt okej uteliv, levande musikscen, bra kommunikationer, fin stad som försöker vara i framkant. En av mina favorit-orter i Sverige.
2. Östersund – Närhet till åre och skidåkning, en konstig pretentiös befolkning (är någon typ av mix av glesbygd och storstadskomplex), kasst universitet men bidrar till en viss puls i staden, tillräckligt med uteliv och bra bostadspriser. Min go-to om friluftsliv är i fokus.
3. Skellefteå – Egentligen ingen relation eller riktig åsikt, har dock hört mycket bra om det så är helt klar ett ställe jag skulle kolla närmare på om jag skulle flytta norröver.
4. Luleå – Bra tekniskt universitet, dock ganska dåligt studentliv (staden och uni ligger väldigt frånkopplat rent geografiskt vilket märks), saknar karaktär och riktig puls, finns dock det som behövs för att leva där. Säkert okej om man får ett umgänge, dock ligger det alldeles för dåligt till rent geografiskt för mig.
5. Sundsvall – Luktar illa, upplever ett stort bilfokus, fin stadskärna men ful stad. Inte Norrland. Säkert helt okej, men finns inte riktigt på min karta. Har ingenting mot UÅ.
6. Lycksele – Minste tätorten jag överhuvudtaget skulle kunna tänka mig. Enbart ett utestället (hotellet), klassisk inlandsort, dock tillräckligt stor att det faktiskt skulle gå att bo där. En av de få ställe i Västerbottens inland som det finns någon typ av framtidsanda i. bra alternativ om man vill bo i en riktig inlands-tätort.
7. Örnsköldsvik – Hockey, sjöliv och epatraktorer. Obefintligt uteliv, tycker inte alls om stadsbilden och har väldigt svårt för de som bor där... upplever det som en väldigt konstig stämning. Känns som en förvuxen småort, saknar även riktigt universitet vilket bidrar till dålig genomströmning av nya invånare. Har egentligen inget bra att säga om övik förutom att det har en fin skärgård.

Är västerbottning så orterna i norrbotten (såsom gällivare, kiruna etc) utan universitet har aldrig varit aktuella för mig.

Jag som ändå varit en del i Norrland och härjat håller definitivt med om att Umeå är det bästa den landsdelen har att erbjuda. Det är en lagom stor stad. Mycket kretsar kring universitet och nattlivet men det tycker jag bara gör staden livlig och charmig. Staden har en relativt bra kollektivtrafik (till skillnad från många andra norrländska städer) och bostadspriserna känns rimliga. Folk är i regel vänliga, hjälpsamma och öppna.

Däremot förstår jag inte hur du kunnat höra mycket gott om Skellefteå? Det är en stad som gjort ett dåligt intryck på mig. Skellefteå känns mer som en stor sekt. Allt kretsar kring hockeyn och laget Skellefteå AIK. Det är svårt att komma in i gemenskapen och folk är misstänksamma och introverta. Lite inskränkt arbetarstad på något sätt. Man har ingenting att hämta där såvida man inte är född och uppvuxen i staden.
Senast redigerad av Prinsessbakelse 2021-01-22 kl. 13:33.
Citera
2021-01-22, 13:45
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Ah, sorry! Är Skåning så allt norr om Hässleholm är norrland för mig.

Haha, "allt norr om Hässleholm".

Carl Serung, levererat one-liners sen 2006.

Ont:
Luleå bodde jag i under ett par år. Universitetet är mycket trevligt och piskar enligt mig vissa mer omtalade Högskolor/Universitet på fingrarna. Däremot saknar som flera andra sagt staden karaktär. Är säkert ett kanonställe för typ barnfamiljer, men för en grabb i sina mellersta 20-år så blev jag snabbt uttråkad.
Citera
2021-01-22, 14:18
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Jag tänker spontant på Jönköping. Det ska vara en rätt bra stad har jag hört.
Norrland för en Skåning...

Vad är det för fel på Sundsvall då? I storleksklass med Umeå, men inte de där bräkande vänsterjonen i samma omfattning? Och Gävle ligger väl också i Norrland, men kanske lite väl nära Fjollträsket...
Citera
2021-01-22, 14:22
Medlem
TompaOs avatar
Kan rekommendera Svappavaara. Trevlig befolkning med bra uteliv. Lagomt stort.
Citera
2021-01-22, 14:24
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinsessbakelse
Jag som ändå varit en del i Norrland och härjat håller definitivt med om att Umeå är det bästa den landsdelen har att erbjuda. Det är en lagom stor stad. Mycket kretsar kring universitet och nattlivet men det tycker jag bara gör staden livlig och charmig. Staden har en relativt bra kollektivtrafik (till skillnad från många andra norrländska städer) och bostadspriserna känns rimliga. Folk är i regel vänliga, hjälpsamma och öppna.

Däremot förstår jag inte hur du kunnat höra mycket gott om Skellefteå? Det är en stad som gjort ett dåligt intryck på mig. Skellefteå känns mer som en stor sekt. Allt kretsar kring hockeyn och laget Skellefteå AIK. Det är svårt att komma in i gemenskapen och folk är misstänksamma och introverta. Lite inskränkt arbetarstad på något sätt. Man har ingenting att hämta där såvida man inte är född och uppvuxen i staden.
Det är ju så löjligt höga kommunalskatter i de där norrlandsstäderna och Umeå är inte sämre, snarare tvärtom: 34,15%!
Citera
2021-01-22, 14:34
Medlem
Prinsessbakelses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det är ju så löjligt höga kommunalskatter i de där norrlandsstäderna och Umeå är inte sämre, snarare tvärtom: 34,15%!

Jag håller med om att skatterna är höga i många norrländska städer. Det är dock inte speciellt konstigt med tanke på att de vänsterorienterade partierna har stort stöd i Norrland.
Citera
2021-01-22, 14:35
Medlem
Citat:

Vad är det för fel på Sundsvall då? I storleksklass med Umeå, men inte de där bräkande vänsterjonen i samma omfattning? Och Gävle ligger väl också i Norrland, men kanske lite väl nära Fjollträsket...

Definitivt Sundsvall. Folk med fötterna på jorden och ett bra natt / restaurangliv.

Kust- och naturnära (Alnö, Astön och Spikarna) och i avsaknad av de skenheliga cycklande 'intellektuella' i Umeå, med sina överlägsna attitider.

En trivsam arbetarstad m a o.
Citera
2021-01-22, 14:44
Medlem
Steff83s avatar
Citat:

Gävle räknas knappt mentalt till Norrland i något sammanhang mer än på skrivbordet. Det är en konstruktion. I allt annat så är det Svealand och hörde dit ursprungligen också. I så fall kan man ta med Dalarna i detta med. Det mentala riktiga Norrland börjar från Härjedalen och norra Hälsingland på samma breddgrad och uppåt.
Citera
2021-01-22, 15:14
Avslutad
Luleå, arbetarstad mycket kretsar kring hockeyn o skärgårn, blåsig.
Piteå, de som inte är från Norrland förstår inte språket,pitmål.
Skellefteå, bonniga o kristna typer.
Umeå, var ok men väldigt fullt med invandrare sedan 10 år tillbaka.
Citera
2021-01-22, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Från Sundsvall i söder, Östersund i väst, Luleå i öst, Kiruna i norr och alla andra städer som finns i Norrland. Vilken norrländsk stad är bäst att bo i?
Med tanke på dina trådstarter, så passar nog Hudiksvall dig bäst. Där kan du finna många glada kompisar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in