2021-01-22, 11:31
Medlem
JustZlatans avatar
Från Sundsvall i söder, Östersund i väst, Luleå i öst, Kiruna i norr och alla andra städer som finns i Norrland. Vilken norrländsk stad är bäst att bo i?
Citera
2021-01-22, 11:36
Avstängd
För vad? Jobb, utbildning, lugn och ro, vackert, stillsamt, bra restauranger, fina bostäder? Du frågar aningen märkligt.
Citera
2021-01-22, 11:36
Medlem
ritoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Från Sundsvall i söder, Östersund i väst, Luleå i öst, Kiruna i norr och alla andra städer som finns i Norrland. Vilken norrländsk stad är bäst att bo i?

Har bott i Örnsköldsvik, Luleå och Umeå. Av dessa trivdes jag absolut bäst i UÅ. Ung stad med tanke på universitetet och med tillräckligt bra uteliv. Övik känns som en förvuxen håla, hatade stället. LÅ är helt okej men lite för litet för min smak, kom aldrig riktigt in i någon gemenskap. Har även bott i mindre tätorter, men det är inget jag skulle rekommendera. Om jag skulle vilja ha närmare till friluftsliv/skidåkning skulle jag flyttat till Östersund.
Senast redigerad av ritox 2021-01-22 kl. 11:39.
Citera
2021-01-22, 11:39
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
För vad? Jobb, utbildning, lugn och ro, vackert, stillsamt, bra restauranger, fina bostäder? Du frågar aningen märkligt.

Allting, förutom restauranger som jag inte bryr mig om.
Citera
2021-01-22, 11:40
Medlem
Steff83s avatar
Det beror helt på vad som eftersöks.

Umeå är nog lättast att komma in i . Har ju bra sjukhus också tex.
Citera
2021-01-22, 11:41
Avslutad
Örnsköldsvik har det mesta och ligger vid kusten. Då slipper du inlandsklimat (relativt svala somrar och svala vintrar) och undviker för mycket mygg på somrarna som mer utpräglade skogskommuner brukar innebära.
Där kan du röra dig fritt utan att behöva stressa i storstadens avgaser och trafik.
Östersund skulle kännas innestängt och Kiruna är kalt och naket. Norr om Umeå blir det för många norrlänning så att säga, renskötsel och en för insnöad befolkning.
Citera
2021-01-22, 11:42
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ritox
Har bott i Örnsköldsvik, Luleå och Umeå. Av dessa trivdes jag absolut bäst i UÅ. Ung stad med tanke på universitetet och med tillräckligt bra uteliv. Övik känns som en förvuxen håla, hatade stället. LÅ är helt okej men lite för litet för min smak, kom aldrig riktigt in i någon gemenskap. Har även bott i mindre tätorter, men det är inget jag skulle rekommendera. Om jag skulle vilja ha närmare till friluftsliv/skidåkning skulle jag flyttat till Östersund.

Jag tänker att Umeå kanske är för mycket liv med alla studenter och ungdomar och vuxna med lila hår. Luleå har ju ca 50 000 invånare i tätort. Verkar vara en hyggligt stor stad.
Citera
2021-01-22, 11:45
Medlem
ritoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Jag tänker att Umeå kanske är för mycket liv med alla studenter och ungdomar med lila hår. Luleå har ju ca 50 000 invånare i tätort. Verkar vara en hyggligt stor stad.

Upplever Luleå som helt okej. Mycket industri och upplevde att staden helt saknade kändes karaktär. Utelivet kretsar framför allt kring de lokala sportpubarna, få resturanger och musikscenen upplevde jag som typ obefintlig. Saknar även någon superbra närhet till skidorter etc (inte för att Umeå är bättre på den fronten) och annat friluftsliv. Kan dock vara smått biased då jag inte hade något vidare umgänge där. Skulle dock välja Luleå före Örnsköldsvik alla dagar i veckan.

Umeå tycker jag är en väldigt fin stad som är tillräckligt stor. Visst finns en viss vänstervridning och en viss alternativ ådra hos mycket av kultur-eventen som ibland blir lite tröttsam. Overall stör det dock en väldigt lite i vardagen och mycket av det går faktiskt att uppskatta ändå, bidrar till en viss charm. Hyffsade bostadspriser, tillräckligt nära hav, är faktiskt Norrland (jämfört med Sundsvall), mycket events för att vara Norrland och har aldrig känt mig osäker.

Beroende på vad du söker kan skellefteå vara ett alternativ, aldrig bott där själv men har hört mycket bra om stället.
Senast redigerad av ritox 2021-01-22 kl. 11:53.
Citera
2021-01-22, 11:51
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbirSaid
Örnsköldsvik har det mesta och ligger vid kusten. Då slipper du inlandsklimat (relativt svala somrar och svala vintrar) och undviker för mycket mygg på somrarna som mer utpräglade skogskommuner brukar innebära.
Där kan du röra dig fritt utan att behöva stressa i storstadens avgaser och trafik.
Östersund skulle kännas innestängt och Kiruna är kalt och naket. Norr om Umeå blir det för många norrlänning så att säga, renskötsel och en för insnöad befolkning.

Örnsköldsvik kan vara intressant också.
Citera
2021-01-22, 11:55
Medlem
JustZlatans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ritox
Upplever Luleå som helt okej. Mycket industri och upplevde att staden helt saknade kändes karaktär. Utelivet kretsar framför allt kring de lokala sportpubarna, få resturanger och musikscenen upplevde jag som typ obefintlig. Saknar även någon superbra närhet till skidorter etc (inte för att Umeå är bättre på den fronten) och annat friluftsliv. Kan dock vara smått biased då jag inte hade något vidare umgänge där. Skulle dock välja Luleå före Örnsköldsvik alla dagar i veckan.

Umeå tycker jag är en väldigt fin stad som är tillräckligt stor. Visst finns en viss vänstervridning och en viss alternativ ådra hos mycket av kultur-eventen som ibland blir lite tröttsam. Overall stör det dock en väldigt lite i vardagen och mycket av det går faktiskt att uppskatta ändå, bidrar till en viss charm. Hyffsade bostadspriser, tillräckligt nära hav, är faktiskt Norrland (jämfört med Sundsvall), mycket events för att vara Norrland och har aldrig känt mig osäker.

Mycket industri låter inte så bra då jag vill ha mindre industri. Men jag antar att det genererar mer jobb.
Citera
2021-01-22, 12:11
Medlem
ritoxs avatar
Vet inte varför jag tyckte det var så roligt att beskriva städerna i Norrland, förlåt om jag spammar ned tråden. Här är dock min personliga rangordning av städerna som skulle vara aktuella för mig.

1. Umeå - Norrlands huvudstad, bra universitet, helt okej uteliv, levande musikscen, bra kommunikationer, fin stad som försöker vara i framkant. En av mina favorit-orter i Sverige.
2. Östersund – Närhet till åre och skidåkning, en konstig pretentiös befolkning (är någon typ av mix av glesbygd och storstadskomplex), kasst universitet men bidrar till en viss puls i staden, tillräckligt med uteliv och bra bostadspriser. Min go-to om friluftsliv är i fokus.
3. Skellefteå – Egentligen ingen relation eller riktig åsikt, har dock hört mycket bra om det så är helt klar ett ställe jag skulle kolla närmare på om jag skulle flytta norröver.
4. Luleå – Bra tekniskt universitet, dock ganska dåligt studentliv (staden och uni ligger väldigt frånkopplat rent geografiskt vilket märks), saknar karaktär och riktig puls, finns dock det som behövs för att leva där. Säkert okej om man får ett umgänge, dock ligger det alldeles för dåligt till rent geografiskt för mig.
5. Sundsvall – Luktar illa, upplever ett stort bilfokus, fin stadskärna men ful stad. Inte Norrland. Säkert helt okej, men finns inte riktigt på min karta. Har ingenting mot UÅ.
6. Lycksele – Minste tätorten jag överhuvudtaget skulle kunna tänka mig. Enbart ett utestället (hotellet), klassisk inlandsort, dock tillräckligt stor att det faktiskt skulle gå att bo där. En av de få ställe i Västerbottens inland som det finns någon typ av framtidsanda i. bra alternativ om man vill bo i en riktig inlands-tätort.
7. Örnsköldsvik – Hockey, sjöliv och epatraktorer. Obefintligt uteliv, tycker inte alls om stadsbilden och har väldigt svårt för de som bor där... upplever det som en väldigt konstig stämning. Känns som en förvuxen småort, saknar även riktigt universitet vilket bidrar till dålig genomströmning av nya invånare. Har egentligen inget bra att säga om övik förutom att det har en fin skärgård.

Är västerbottning så orterna i norrbotten (såsom gällivare, kiruna etc) utan universitet har aldrig varit aktuella för mig.
Senast redigerad av ritox 2021-01-22 kl. 12:59.
Citera
2021-01-22, 12:25
Medlem
Vill du ha lugn och ro så skulle jag tipsa om att bosätta sig lite utanför staden, inte så att det är milslånga avstånd utan bara en liten bit. Har du körkort och bil så är det ju inga problem.

Umeå är vackert, drömde om att flytta dit när jag var yngre. Dock har jag mest varit i Sävar som ligger ca 15 km från centrala Umeå. Ganska litet, men ändå nära till allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in