Citat:
Ursprungligen postat av
JustZlatan
Jag tänker att Umeå kanske är för mycket liv med alla studenter och ungdomar med lila hår. Luleå har ju ca 50 000 invånare i tätort. Verkar vara en hyggligt stor stad.
Upplever Luleå som helt okej. Mycket industri och upplevde att staden helt saknade kändes karaktär. Utelivet kretsar framför allt kring de lokala sportpubarna, få resturanger och musikscenen upplevde jag som typ obefintlig. Saknar även någon superbra närhet till skidorter etc (inte för att Umeå är bättre på den fronten) och annat friluftsliv. Kan dock vara smått biased då jag inte hade något vidare umgänge där. Skulle dock välja Luleå före Örnsköldsvik alla dagar i veckan.
Umeå tycker jag är en väldigt fin stad som är tillräckligt stor. Visst finns en viss vänstervridning och en viss alternativ ådra hos mycket av kultur-eventen som ibland blir lite tröttsam. Overall stör det dock en väldigt lite i vardagen och mycket av det går faktiskt att uppskatta ändå, bidrar till en viss charm. Hyffsade bostadspriser, tillräckligt nära hav, är faktiskt Norrland (jämfört med Sundsvall), mycket events för att vara Norrland och har aldrig känt mig osäker.
Beroende på vad du söker kan skellefteå vara ett alternativ, aldrig bott där själv men har hört mycket bra om stället.