2021-01-22, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Ja, det var precis det jag skrev!

Just så. Det är dock ingen ursäkt för Tegnell att "om de gamla inte hade dött i corona så hade de bara dött i influensa i stället". I stället borde vi fortsätta tänka på hygienen, även när coronan är över (särskilt alla vårdanställda naturligtvis). För att slippa influensa, vinterkräksjuka, magsjukor, springmask och annan skit! Om alla skulle fortsätta stanna hemma när de är sjuka, tvätta händerna och hålla lite avstånd (vilket även kräver att lokaltrafiken, butikerna, restaurangerna o.s.v. fortsätter att hjälpa till med det), skulle vi kunna vara en friskare befolkning jämt. Nu finns det folk som hostar bort hela vintrarna...

Jag tycker faktiskt att det är ganska fantastiskt att restriktionerna fungerar! (Ja mot ALLT ANNAT än corona då - där blir effekten bara marginell för att det är så smittsamt.) Det är lätt att tänka att man bara tvättar händerna för syns skull, för att man har fått lära sig att man ska göra det - men det gör faktiskt skillnad!
Du vet att jag inte är intresserad av diskussioner om olika befattningshavare. Jag är mest intresserad av virologi och mikrobiologi i allmänhet. Mina postningar är aldrig pro eller contra Tegnell för jag bryr mig inte så mycket om honom.

Ska jag ändå säga något om statsepidemiologen så kan jag bara säga att jag är glad att jag inte sitter i hans sits.
Senast redigerad av NurseRatched 2021-01-22 kl. 11:00.
Citera
2021-01-22, 10:58
Medlem
Det två kurvorna är lika

Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Den nya varianten av corona B. 1.1. 7
Två länder som har den nya varianten:
https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-06-19..latest&country=GBR~PRT&region=World&deathsMetr ic=true&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing =7&pickerMetric=location&pickerSort=asc
Citera
2021-01-22, 10:59
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
För många hade det säkerligen räckt med syrgas och dropp, ev mediciner, de behöver inte alls ha hamnat i respirator.
Ja flera hade legat på sjukhus och där blottas det stora problemet att Sverige saknar kapacitet.
Man blir inte frisk från covid-19 av syrgas vad jag förstått, men man får bättre syresättning.
Man blir inte heller frisk av dropp.

Då återstår medicinering och några verksamma mediciner hade man inte i våras (2020).

Jag tror ungefär lika många hade hamnat i respirator oavsett om de låg hemma eller på sjukhus.

Däremot är jag säker på att många liv kunde ha räddats om flera fått syrgas och dropp istället för morfin.
Citera
2021-01-22, 11:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Fast nu ser ni på dåtiden med dagens kunskapsläge. Enbart syrgas var inte en behandling som "fanns" i våras.

Dels så var inte kunskapen om sjukdomen tillräckligt bra, och dels så drevade samhällets alarmister emot det. Att få läggas i respirator målades upp som en mänsklig rättighet.

Va??? Det är väl ingen som har sagt att man ska lägga patienter i respirator i onödan? Det är ju en oerhörd påfrestning på kroppen, och innebär alltid lång rehabilitering. Eftersom patienten varit nedsövd under lång tid, muskler atrofierat, kroppsfunktioner tagits över av maskiner...

Det är rätt gammal kunskap att människor behöver syre och vätska... Fanns ingen anledning till att de inte skulle få det, bara för att diagnosen var corona. Du sa något väldigt konstigt nu!

Anledningen att så många många gamla och fysiskt och mentalt funktionshindrade fick dö i onödan (hur många vet vi inte, för alla skulle såklart inte ha repat sig ändå), var

a) triagereglerna, d.v.s. man var rädd att det skulle bli fullt på sjukhuset, och att unga, tidigare friska patienter skulle behöva avvisas vid dörren, vilket skulle ha upplevts som värre än att ordinera en gammal människa eller en med Downs syndrom enbart palliativ vård ifrån början, och

b) bristen på medicinskt utbildad personal samt utrustning på boendena. I Norge gick det här mycket bättre, för att de har fler sjuksköterskor anställda på sina vårdboenden, och även tillgång till mer utrustning. Här har vi oftast ingen sjuksköterska alls på heltid på boendena, utan bara en konsulterande sjuksköterska för flera boenden i kommunen, som kommer när personalen ringer på henne. På de största boendena kan de ha egna sjuksköterskor, men i så fall arbetar dessa bara kontorstid.

c) den hopplösa fyrkantigheten i Sverige. Att man inte kan fatta att det är krisläge, och att man då måste frångå vanliga regler. Jag menar: i vanliga fall kanske det är bra, att det ska vara en sjuksköterska som administrerar syrgas och vätskedropp. Men i en situation där en patient DÖR om han inte får syrgas och vätskedropp, så är det kanske bättre att någon annan får göra det? Då får patienten i alla fall en chans. Det är för övrigt inte rocket science. På sjukhusen i fattiga länder får de anhöriga alltid göra sådant. Och patienterna får (ofta) leva.

Den stora, bakomliggande orsaken till alla dödsfallen, var naturligtvis Tegnell. Med en annan ledning, hade vi inte behövt ha samhällsspridning i Sverige. Och det som inte finns i samhället utanför, kan inte heller dras in på ett äldreboende eller ett boende för utvecklingsstörda.
Citera
2021-01-22, 11:13
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Ganska många kanske kunde ha klarat sig med syre och medicinering om de inte hade varit dödssjuka när de kom in.
Syrgas och dropp ger vad jag förstår effekt nästan omgående, så bara för att man är dåligt syresatt och uttorkad läggs man inte i respirator.

Jag tror de som kom in dödssjuk och krävde omgående respiratorvård hade hamnat där oavsett om de fått dropp och syrgas tidigare på sjukhuset eller om de "väntade" hemma.

Dropp och syrgas hade räddat många från att dö, men inte från att hamna i respirator.
Citera
2021-01-22, 11:14
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Det två kurvorna är lika

Problemet med den jämförelsen är att ungefär 16% av fallen i Portugal är den varianten och dryga 50% i UK.
Dvs, det finns fler parametrar..
Citera
2021-01-22, 11:24
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Man blir inte frisk från covid-19 av syrgas vad jag förstått, men man får bättre syresättning.
Man blir inte heller frisk av dropp.

Då återstår medicinering och några verksamma mediciner hade man inte i våras (2020).

Jag tror ungefär lika många hade hamnat i respirator oavsett om de låg hemma eller på sjukhus.

Däremot är jag säker på att många liv kunde ha räddats om flera fått syrgas och dropp istället för morfin.

Många gånger hade patientens kroppar kunnat bekämpa sjukdomen, om patienterna bara understötts med syrgas och vätske-/näringsdropp under tiden.

Ja, morfinet var ju en dödsdom. Morfin sätter ner andningen ÄVEN på en person som inte har en sjukdom som går på lungorna... Det måste ju till något slags Nürnbergrättegång när det här är över..?
Citera
2021-01-22, 11:24
Medlem
Surtrutens avatar
Modernas vaccin stoppas i flera regioner pga. brister i kylkedjan.
Vaccineringar med Modernas vaccin stoppas i minst tre svenska regioner efter misstänkta brister i kylkedjan vid transporterna, rapporterar Expressen. Fem regioner – Gävleborg, Halland, Värmland, Dalarna och Östergötland – har totalt tagit emot 2*100 doser av vaccinet. I något fall hade vaccinet transporterats under den rekommenderade gränsen på −40 grader.
400 doser av Modernas vaccin stoppas i Dalarna efter brister i kylkedjan under transporten, rapporterar SVT Dalarna. Några doser hade redan hunnit delas ut och regionen utreder nu ifall de doserna varit verkningslösa.
– Det är inte regionen som gjort fel utan de som levererat vaccinet hit, säger regionstyrelsens ordförande Ulf Berg (M) till SVT.
Doserna var ämnad för iva-personal på Falu lasarett
omni. se

Det verkar finnas många svårigheter att ta sig förbi innan vi kan börja leva som vanligt.
Citera
2021-01-22, 11:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Många gånger hade patientens kroppar kunnat bekämpa sjukdomen, om patienterna bara understötts med syrgas och vätske-/näringsdropp under tiden.

Ja, morfinet var ju en dödsdom. Morfin sätter ner andningen ÄVEN på en person som inte har en sjukdom som går på lungorna... Det måste ju till något slags Nürnbergrättegång när det här är över..?
Kanske, men jag tror inte att många hade kunnat bekämpa covid-19 bara de fått syrgas och dropp.

Det borde gå att hitta något mer vetenskapligt om detta än vad du och jag tror.
Citera
2021-01-22, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklass
Smittan ökar inte i England, den minskar senaste veckorna trots att dom har en mer smittsam mutation. Det är på grund av lockdown och pågående vaccination (Nästan 5 miljoner har fått första dosen)

https://coronavirus.data.gov.uk/

Gör verkligen vaccinet så att smittan minskar? Eller är det så att de som fått en spruta inte testar sig?
Citera
2021-01-22, 11:32
Medlem
Det pratades tidigt om syrgas i tråden och jag tror även att de Campbell pratade om den behandlingen för snart ett år sedan.
Det går säkert hitta rapporter om behandling med syrgas redan när Kina hade stor spridning.
Citera
2021-01-22, 11:36
Medlem
RAzakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sarumanmyndigheten
Sverige är sinnesjukt.

På eget bevåg uppfinningsrikt höftar skolkärringar ihop "duktiga åtgärder" som är "lagom" och som de ska ha "beröm för" annars grinar de och utsöndrar hatenzym och åsiktsregistreringsboken tas fram.

De "följer ju faktist FoHM´s rekommendationer"

VILKET DE INTE GÖR, LIES!

De implementerar tha fuck nothing! av dessa åtgärder, utan rider FoHM´s egna "disclaimers" :

"Om möjligt" "i största mån"

Att de totalt frångår svensk arbetsmiljölag är inget de vill kännas vid.

"Det är ok att göra de" "Alla andra gör de"

Inga prejudikat än ingen rättspraxis.

Anmälningar kan förändra.

OM smittspårning görs! Annars är det i stort sett omöjligt att anmäla skolan.

Detta vet psykfallmonstermyndigheten och har därför ingen smittspårning i skolan, vilket är rättsvidrigt.

Barnens skola äter alla i matsalen 1-2-3-4-5 or.

Oavsett hundra mail om att skolan MÅSTE hålla avstånd, att skolan enligt arbetsmiljölagen inte ENLIGT LAG kan "rabattera" smittskyddsåtgärder bara för att ett monster står och kommenderar från en myndighet.

Landet är under attck!!!!!!!!!!

Myndigheter väntar på prejudikat att FÖLJA LAGEN.

DETTA UPPMÄRKSAMMAS INTE, SEPPUKU!

Slynäckelavskrädeskärringarna på skolan har antagligen fått internmejl från FoHM då rektorn på skolan gick ut med följande information på skolportalen :

"Barn som tänker använda munskydd måste "anmäla" sig till skolsjuksköterskan för att där få en utbildning att använda munskydden på ett "säkert sätt".

Listigt av monstermyndigheten, inga föräldrar vill sticka ut, åsiktsregistreras, ord som "anmäla", "säkert sätt", låter som föräldrarna vilka vill hjälpa till att dämpa smittspridningen solidariskt och skydda andra, istället utsätter deras barn för direkt fara.

Vidare har antagligen psykfall ledningen på skolan sett till att en mindre psykologisk utredning sker hos skolsköterskan typ negativa psykopatiska frågor:

"hur känns det att va ensam att ha mask"

"är det jobbigt"

"är det varmt"

"du vet att den kan vara faarlig om den används fel"

"det är svårt är du säker på att du vill göra det här"

"är det någon hemma som bett dig ha masken"

"vill du ha den "själv"

Psykologisk krigsföring.

Vips orosanmälan kan skrivas om barnet "svarar på ett sätt frågorna självuppfyllande utförs".

Lagt ner att skriva om detta då jag blir aningen bitter och manisk av att se skiten i sin helhet.

FoHM har redan orkestrerat och rider svenska "inte sticka ut" psykosen detta med disclaimers gällande smittskyddssåtgärder i grundskolan som tex :

"om det är möjligt"

Huvudmän resonerar att "det självklart inte går att implementera FoHM´s smittskyddsåtgärder i grundskolan enligt FoHM.

Skyddsombud är tandlösa jäviga sitter med och slungar lagom karameller med avskrädestanterna till rektorer.

+100 barn vilka insjuknat veckor efter mild infektion i MIS-C, vad säger dessa föräldrar om skolans "rabatterade smittskyddsåtgärder? Lyfts inte fram i media.

Svinn, "inte så många" tystas.

Äckliga satans Sverige äckel.

En liten paus i smittspridningen antingen pga jullovet, alternativt våg 2´s Corona "virioner" byts ut mot nya mutationer vilka ännu inte tagit över smittspridningen (vissa spekulerar Sverige ligger lite efter), Sverige står med värdegrundspapyrus och öppna armar i att välkomna mutationerna.

Våg 3, inget någon "hoppas", för "hoppas" är det enda svensson gör.

Samtidigt som folk är "duktiga" med "åtgärder" vilka gör 0!

Astymtomatisk smittspridning = Finns inte i Sverige.

Munskydd = Är faarligt i Sverige.

Avstånd? SARSCOV-19 skiter i 1-2 meter, jävla idiot efterblivna retard folk som "tror på avstånd".

Samlas 30 barn i 1,5 h i ett rum och byter luft har AVSTÅND 0 EFFEKT NOLL.

Smittspridningen är ett faktum.

Att Sverige just nu har en nedgång på covid patienter på sjukhusen - resulterar i mindre åtgärder, mer tummande, mer slakhet, öppna bibliotek, öppna badhus.

Sverige VILL HA THAT NEW MUTATION. Fast "ändå inte liksom asså".

Som en idiot mobbare som tystnar när man frontar den för att 100 meter bort börja douche-mobba-checka-skitsnacka igen.

Hopplöst fall för terapeuten.

Impossible levels or retard.

Värdegrunds-douchebag-retarded-folket måste helt enkelt ha that new mutation.

De har skitit i +100 barn som intensivvårdats, hundratals långtidssjuka barn, lärare osm intensivvårdats, THEY WANT MORE, som Smith i Matrix "More, More".

Stratifieringen av skalet vilket douchebag äggrvarelsen i Sverige bor, dess antideppresiva skal vilket höljer ny information/ingjuter mobbing/latency/kuklöshet/värdegrund/suddigdimmigtskal den ser världen och vetenskap genom och istället fantiserar ihop sin egna lilla version av verkligheten där bakom skalet.

Stratifieringen är oundviklig, inget land kan vara så här retard-douchebag utan att orsak och verkan behandlar skalet vilket dessa idioter gömmer sig bakom.

LANDET ÄR KAOS SORRY MEN THATS THE TRUTH!

Vacciner????

1-3% av 70+/Särskilda boenden "men det kommer igång snart"

Kyltransporter havererar.

VACCINERNA har ett "bäst före datum"!!!!!

DVS - Mutationer vilka är 40-70% annorlunda, inte bara i spikeproteinets yta.

Att vaccinera med upphandlade vacciner "gamla".

KAOS!

SORRY VAKNA.

Fitt Sverige hade kunnat stängt av ventilationen på äldrboenden och istället haft fönster öppna,
klätt in alla äldre som gavs nära omvårdnad i helmask.

Istället har inte ens personalen munskydd förrns hösten 2020!!!!!

LANDET ÄR KAOS.

Det är totalt 50 barn mellan 0-19 år som fått intensivvård i Sverige. I övrigt hoppas jag du inte har några egna barn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in