Citat:
Ursprungligen postat av
Urbizzo
Lockdown kan vara som i Kina då man bommar för hyreshusen - och tvingar alla stanna inomhus.
Det kan vara som i Australien då man har utegångsförbud efter visst klockslag.
Det kan vara som i Italien och Spanien då man endast får gå och handla en gång i veckan.
Det kan vara som i många länder att man stänger all verksamhet som innebär 3 eller fler personer träffas inomhus.
Det kan vara att kollektivtrafiken stängs - framför allt flyget.
Det kan vara att skolor stängs.
En lockdown kan vara en bestämd tid. Ofta tre veckor till en månad, För att inkubationstiden är så lång.
Och sen måste man göra en lååååång lista av undantagen:
- sophämtarna
- butiksbiträden
- matleverantörerna
- sjuksyrrorna
- läkarna
- de som jobbar med hemtjänst
- de som jobbar på äldrevården
- de som..
Vi har redan lockdown när det gäller kultur och sport. Simhallar, allmänna tillställningar, större fester.
Vad anser du att vi borde stänga ytterligare för att du skulle känna dig tryggare?
Själv uppskattar jag att jag KAN gå och handla när jag vill och när det passar mig. Inte en viss veckodag och särskilt inte i närbutiken.
Samtidigt förstår jag absolut inte att man trotsar och ordnar större fester - som om man inte skulle klara sig utan dem tills pandemin är över. Men att begränsa alla människors liv så otroligt bara för att vissa idioter inte följer reglerna alls - det vore ju dumt.
Straffa idioterna - låt andra använda sitt omdöme.
Och till slut: nej, jag vill inte använda munskydd eller F2-mask men jag skrattar inte åt någon som vill det och gör det. GÖR det herregud om ni känner er säkrare på det sättet.