2021-01-20, 23:15
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Min poäng är som sagt att olika individer startade vid olika tillfällen. Det ger Sillaste tid att komma tillbaka tillbaka till ECR och se vatten i kameran innan ”large sudden heel”. Att han skulle ha upplevt samma inledningsförlopp som e.g. Thiger håller jag för otroligt. Han beskriver att han går tillbaka till ECR, inte klättrar. Det kan självfallet vara så att han ljuger om detta liksom vad som helst annat, men det var alltså inte poängen: den är att det mycket väl kan vara så att han både talar sanning och ser vatten vid rampen redan innan ”large sudden heel”.

HVSA plockar ut ett av Sillastes vittnesmål, men ser man på dem sammantaget och i konjunktion med Treus är det högst osannolikt att det Sillaste upplever i avloppsrummet är något annat än Den stora överhalningen 01.02 och att han först efter denna ägt rum tar sig till ECR.

Till Margus Kurm ger de tre också i Glascow- dokumentet en tydlig bild av att att det är först efter de upplevt en slagsida de sammanstrålar i ECR tittar på monitorn. Det finns ingen anledning till att tro att det existerar en likande händelse som bara de tre besättningsmännen upplever som föregår den passagerarna upplever och liknar den så mycket.

Här är GGE: s summering av Sillastes vittnesmål: https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/21.2.4.htm

Alla vittnesmålen är förenliga med beskrivningen att Sillaste hör de tre hårda smällarna och därefter upplever en slagsida, varefter han sticker till ECR. Detta är så gott som på pricken den vanliga beskrivningen av smällarna och den åtföljande Stora överhalningen.

Så småningom blir han intervjuerna tydligare med att han upplever en stor slagsida i avloppsrummet.

Intervju 10.03.95

2 heavy impacts followed by the heel, 01.00 or later, rushed to the ECR

Intervju 13.01.96

Två smällar, därefter fick fartyget slagsida, reste sig aldrig, till ECR.

July 1996. Två eller tre smällar, var förvånad över hur starka de var, sedan fick fartyget slagsida och rätade inte upp sig igen, insåg att något var fel, rusade till ECR.

April 1998. Efter den tredje smällen fick fartyget kraftig slagsida, plastlåda gled ned på styrbordssidan och han rusade till ECR

Maj 1998. Tre starka slag, efter det tredje kraftig slagsida, han fattade att något var fel och skyndade sig till ECR.

Något slarvig översättning men det är helt givet vad Sillastes uppgifter går ut på. Han hör smällarna, upplever slagsidan, som inte rätar upp sig och tar sig sedan snabbt till ECR. Därefter tittar han på monitorn.

Slagsidan kan inte vara någon annan än den som sker 01.02 och smällarna som föregår den kan inte vara några andra än de som andra också vittnat om.
Citera
2021-01-20, 23:25
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Klarläggande: Det är Wittes ”bevisade” teori om hål i SB för som är nonsens. Eller kalla det vad du vill. Det existerar inte, det vet vi nu.

Jag vill hävda att du har vänt på den uppenbara bevisbördan: det är inte jag som skall bevisa att det påstådda tipset till Rabe 1996 om att Sjöfartsverket kände ett hål i SB-sidan saknar grund i verkligheten, den bördan ligger på den som vill hävda att det förhåller sig så. Vad jag har övertydligt visat att det är helt osannolikt att Rabe dels får ett tips om detta, dels misslyckas med att hitta hålet trots två dykexpeditioner (medan hon däremot hittar på två andra hål). Om det fanns. Med detta lämnar jag diskussionen om Rabe. Och Witte.

Det här är jag som diskuterar en plausibel teori och hur sannolik den är. Jag har aldrig begärt eller önskat att du skall motbevisa den eller ens bemöta den. Det var du som svarade på mitt inlägg.

Nej, eftersom det är en teori som vi behöver mer information för att kunna bekräfta eller vederlägga kan vi givetvis inte avgöra frågan genom en diskussion. Men sådana är ändå ofta klargörande på olika sätt. Det är ju långt ifrån unikt med denna fråga och gäller väldigt mycket vi diskuterar här. Varför menar du att det är grejen med att diskutera detaljerna kring hypotesen?

Edit: Om vi diskuterar sannolikheten för att Stig Engström mördade Palme, är det då meningslöst för att vi inte kan falsifiera hypotesen att han är mördaren? Vad vi kan säga något om är hur sannolik hypotesen är givet vissa fakta, precis som vi kan här.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2021-01-20 kl. 23:59.
Citera
2021-01-20, 23:41
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergdagen
Okej, bara för att kolla så att jag förstår dig rätt - menar du, med stöd av bl a Thiger, att man inte ska tänka sig en överhalning ("large sudden heel") följd av ett upprätande, utan att den plötsliga överhalningen övergick i en så kraftig slagsida att det redan då var mycket svårt att ta sig fram? Att få om ens några överlevande från däck 1 flydde efter överhalningen, och att Sillaste vid det laget redan var tillsammans med MT och HK i kontrollrummet?

Jag tycker när man läser Thigers vittnesmål att det passar mycket bra in på andra.

Han observerar märkliga ljud som stämmer med de smällar andra på fartyget hör. Därefter menar han att fartyget girar och börjar rulla. Detta stämmer bra med Den stora överhalningen 01.02 som mycket troligt är just en följd av en kraftig babordsgir. Han identifierar inte som andra detta med en slagsida utan just att fartyget rullar fram och tillbaka.

Därefter följer den permanenta slagsida som till en början är mindre och sedan ökar stegvis.
Citera
2021-01-21, 00:46
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Okej, bara för att kolla så att jag förstår dig rätt - menar du, med stöd av bl a Thiger, att man inte ska tänka sig en överhalning ("large sudden heel") följd av ett upprätande, utan att den plötsliga överhalningen övergick i en så kraftig slagsida att det redan då var mycket svårt att ta sig fram? Att få om ens några överlevande från däck 1 flydde efter överhalningen, och att Sillaste vid det laget redan var tillsammans med MT och HK i kontrollrummet?
Nej, så långt vill jag inte gå. Jag tror absolut att det inträffade en ”large sudden heel” och att majoriteten förstod faran vid detta tillfälle och flydde. Eller omvänt: om de inte gjorde det så överlevde de inte. Samtidigt går det inte att bortse från exv. Thigers vittnesmål om att de tog 6-7 minuter för dem att ta sig ut från Pub Admiral ut på däck. Det tyder på att en del på däck 1 startade tidigare. Reint*mm är en av dem.

Hur mycket upprätning som skedde är oklart. Likaså var Sillaste var vid ”sudden heel”, men jag tror det var i ECR.
Citera
2021-01-21, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
HVSA plockar ut ett av Sillastes vittnesmål, men ser man på dem sammantaget och i konjunktion med Treus är det högst osannolikt att det Sillaste upplever i avloppsrummet är något annat än Den stora överhalningen 01.02 och att han först efter denna ägt rum tar sig till ECR.

Till Margus Kurm ger de tre också i Glascow- dokumentet en tydlig bild av att att det är först efter de upplevt en slagsida de sammanstrålar i ECR tittar på monitorn. Det finns ingen anledning till att tro att det existerar en likande händelse som bara de tre besättningsmännen upplever som föregår den passagerarna upplever och liknar den så mycket.

Här är GGE: s summering av Sillastes vittnesmål: https://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/21.2.4.htm

Alla vittnesmålen är förenliga med beskrivningen att Sillaste hör de tre hårda smällarna och därefter upplever en slagsida, varefter han sticker till ECR. Detta är så gott som på pricken den vanliga beskrivningen av smällarna och den åtföljande Stora överhalningen.

Så småningom blir han intervjuerna tydligare med att han upplever en stor slagsida i avloppsrummet.

Intervju 10.03.95

2 heavy impacts followed by the heel, 01.00 or later, rushed to the ECR

Intervju 13.01.96

Två smällar, därefter fick fartyget slagsida, reste sig aldrig, till ECR.

July 1996. Två eller tre smällar, var förvånad över hur starka de var, sedan fick fartyget slagsida och rätade inte upp sig igen, insåg att något var fel, rusade till ECR.

April 1998. Efter den tredje smällen fick fartyget kraftig slagsida, plastlåda gled ned på styrbordssidan och han rusade till ECR

Maj 1998. Tre starka slag, efter det tredje kraftig slagsida, han fattade att något var fel och skyndade sig till ECR.

Något slarvig översättning men det är helt givet vad Sillastes uppgifter går ut på. Han hör smällarna, upplever slagsidan, som inte rätar upp sig och tar sig sedan snabbt till ECR. Därefter tittar han på monitorn.

Slagsidan kan inte vara någon annan än den som sker 01.02 och smällarna som föregår den kan inte vara några andra än de som andra också vittnat om.
https://youtu.be/GsLg2lsUZfM
Tre kraftiga smällar.
1. MS Estonias bulb träffar aktern på ubåten.
2. MS Estonias bogvisir träffar tornet på ubåten.
3. Ubåten trycker in fenstabilisatorn på MS Estonias styrbordssida.
Citera
2021-01-21, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Tre kraftiga smällar.

Men inga skador på bulben har rapporterats
Citera
2021-01-21, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Men inga skador på bulben har rapporterats
Bulben är den kraftigaste delen på MS Estonia, ska tåla isbrytning, annars sjunker hon vid varje isblock.
Citera
2021-01-21, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
Tre kraftiga smällar.
Och ubåten.. den ligger då bredvid Estonia på botten? För du rammar inte en ubåt med en passagerarfärja utan att ubåten får några skador. Framförallt inte i 14 knop.
Men nu ligger där ingen ubåt på botten. Antingen har någon bärgat den - eller så är det ett väldigt osannolikt scenario.
Senast redigerad av martinator 2021-01-21 kl. 11:21.
Citera
2021-01-21, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Och ubåten.. den ligger då bredvid Estonia på botten? För du rammar inte en ubåt med en passagerarfärja utan att ubåten får några skador. Framförallt inte i 14 knop.
Men nu ligger där ingen ubåt på botten. Antingen har någon bärgat den - eller så är det ett väldigt osannolikt scenario.
Ubåten=singelskrov, 50 mm, ska tåla minst 1 st sjunkbomb.
Ubåten måste även tåla höga tryck, 300 meters djup=30 bar, därav det äggformade skrovet.
Citera
2021-01-21, 15:19
Medlem
Citat:
Nej, så långt vill jag inte gå. Jag tror absolut att det inträffade en ”large sudden heel” och att majoriteten förstod faran vid detta tillfälle och flydde. Eller omvänt: om de inte gjorde det så överlevde de inte. Samtidigt går det inte att bortse från exv. Thigers vittnesmål om att de tog 6-7 minuter för dem att ta sig ut från Pub Admiral ut på däck. Det tyder på att en del på däck 1 startade tidigare. Reint*mm är en av dem.

Hur mycket upprätning som skedde är oklart. Likaså var Sillaste var vid ”sudden heel”, men jag tror det var i ECR.

Då är jag med och vi är nog inte så oense när det gäller huvuddragen. Exakt hur fartyget rörde sig eller hur lång tid det tog att ta sig ut från olika startpunkter och i olika skeden är ju svårt att pussla ihop nu. Men Thiger blev naturligtvis fördröjd av att han startade i en stor folksamling och behövde passera öppna ytor (?) för att ta sig till trappan upp. Jag kan tänka mig att en rapp person på däck 1 kunde komma ut några minuter före Thiger även om de startade samtidigt.

Vad Sillaste beträffar så är det väl svårt att säga varken det ena eller det andra. Jag håller med om att inget i hans vittnesmål tyder på att han fick kravla sig till kontrollrummet. Men jag vet heller inte vilken inredningsmiljö han var i och hur lätt eller svårt det var att ta sig fram där.

Sillaste lär ju även ska ha sagt att livbåtarna hade förberetts. Även om jag inte har sett någon annan uppgift som alls stödjer det kanske hand undslapp sig det som ett tecken på att allt inte var helt normalt fram tills ljuden började höras, och då kanske han var i kontrollrummet och konfererade med Treu långt innan vad han annars påstår. Men det blir ju enbart spekulationer.
Citera
2021-01-21, 16:12
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Då är jag med och vi är nog inte så oense när det gäller huvuddragen. Exakt hur fartyget rörde sig eller hur lång tid det tog att ta sig ut från olika startpunkter och i olika skeden är ju svårt att pussla ihop nu. Men Thiger blev naturligtvis fördröjd av att han startade i en stor folksamling och behövde passera öppna ytor (?) för att ta sig till trappan upp. Jag kan tänka mig att en rapp person på däck 1 kunde komma ut några minuter före Thiger även om de startade samtidigt.

Vad Sillaste beträffar så är det väl svårt att säga varken det ena eller det andra. Jag håller med om att inget i hans vittnesmål tyder på att han fick kravla sig till kontrollrummet. Men jag vet heller inte vilken inredningsmiljö han var i och hur lätt eller svårt det var att ta sig fram där.

Sillaste lär ju även ska ha sagt att livbåtarna hade förberetts. Även om jag inte har sett någon annan uppgift som alls stödjer det kanske hand undslapp sig det som ett tecken på att allt inte var helt normalt fram tills ljuden började höras, och då kanske han var i kontrollrummet och konfererade med Treu långt innan vad han annars påstår. Men det blir ju enbart spekulationer.

Läs någon av Sillastes utsagor.

Här: https://web.archive.org/web/20040101230439/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/21.2.4.278.htm

Han får frågan när det var han tittade på monitorn: I cannot say exactly, it was after 01.00 hrs. After I had felt the 2 impacts, how long could it have been until I came up? Maybe 3-5 minutes. While I was working I felt the two impacts, then the list followed and I rushed up to the control room where I saw what I have explained (...).

Varför skulle det sedan råda någon tvekan om att detta är de två-tre smällarna ca 01.00 och den åtföljande slagsidan han beskriver. Och att han är väldigt tydligt explicit med att han återvänder till ECR efter slagsidan.
Citera
2021-01-21, 19:10
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Sillastes berättelse är att han befinner sig i avlopps-rummet, upplever två-tre mycket starka stötar, upplever en slagsida och först därefter återvänder till maskinrummets kontrollrum. Det kan inte råda någon som helst tvekan om det. Att det inte skulle röra sig om precis det förlopp andra också beskriver och som inträffar ca 00.59- 01.02 med kulmen i en plötslig slagsida 01.02 är fullkomligt otroligt.

Sillaste, Treu och Kadak samtalar med tidigare åklagaren Margus Kurm och har samstämmiga uppgifter.

Kurm sammanfattar vad de uppgett till honom: http://www.estoniasamlingen.se/textfiles/Glasgow_Kurm.pdf

...when they saw on the monitor that water was pressning in from the sides of the ramp, the ship was in the list. The ship was in the list already when Treu was alone and looking at the monitor. Because the list was the reason he stood up and sent to the control board. The list was also the reason why Sillaste lett the Sewage room and Kadak left the workshop.

Alla tre har alltså upplevt en markant slagsida som får dem att bege sig till ECR. Sillaste befinner sig då i avlopps-rummet, vilket Treus uppgift om att fartyget har slagsida när han tittar på monitorn och Sillaste först därefter ankommer ECR bekräftar. Att alla tre skulle oroats så mycket av en slagsida och tre stötar som ingen av passagerarna å sin sida upptäckt och sedan inte alls beskrivit det skeende som passagerarna senare upplevt och de själva befinner sig i ECR är så gott som uteslutet.

Förhör med Sillaste i Tallinn 1994-10-04 av estnisk säkerhetspolis eller något likande: https://web.archive.org/web/20040101224858/http://www.estoniaferrydisaster.net/estonia%20final%20report/enclosures%20HTM/enc%202/21.2.4.277.htm

Jag vistades i maskinrummet (sic!) ca 25 minuter, alltså lämnade jag det efter kl 01.00. Jag hörde flera kraftiga slag, 2-3, under den tid jag vistades i maskinrummet, slagen var konsekutiva. Jag hörde inget ovanligt i maskinrummet. Efter slagen började elpanelens klamrar att dallra,slagsida uppstod vilken visserligen avstannade, men vid påföljande vågstötar började slagsidan öka snabbt. Maskinrummet låg på däck 0, så att slagsidan bestod, jag gick till maskinkontrollrummet där jag frågade Treu vad som stod på...

Glasklart, förutom att maskinrummet med all säkerhet är en felöversättning av "Sewage room" estniska motsvarighet. Sillaste uppger defintivt att fartyget har bestående slagsida när han beger sig från avlopps-rummet till ECR.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2021-01-21 kl. 19:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in