Citat:
Ursprungligen postat av
Bemp
Där sticker du inte direkt ut hakan.

Det jag försöker få fram är att vi har två olika versioner om hur det här har gått till, Stig Engströms och åklagarens. Sedan finns det kanske uppåt femtio andra versioner här i tråden, och de ändras dessutom med tiden och anpassar sig hela tiden efter motargumenten. Jag tror (som matsqq också är inne på) att en hel del återkommande tjafs kan undvikas om var och en berättar hur han/hon själv tror att händelseförloppet ser ut, gärna på ett sätt som gör att det blir en begriplig och logiskt sammanhängande berättelse. Eftersom de flesta rimligen har en uppfattning som ligger ganska nära någon av de här versionerna som Engström, resp. åklagaren har lagt fram så kanske man bara kan säga
"Jag tror att det har gått till som Engström själv berättar", eller
"Jag tror att det har gått till som åklagaren beskriver det".
Visst, man kanske inte tror att det har gått till
exakt som i någon av de här två dominerande modellerna, men då bör man ju kunna beskriva på vilket sätt den egna teorin i så fall skiljer sig från den grundmodell man utgår ifrån (dvs. Engströms eller åklagarens).
Min egen uppfattning är mycket lätt att redogöra för, så jag kan ju börja. Jag menar alltså att åklagaren Krister Petersson på pressträffen presenterade en logiskt sammanhängande och fullt rimlig teori om hur det här har gått till, och jag tror att han är rätt ute förutom möjligen om två saker (och som egentligen inte spelar någon större roll):
1. Han blandade tydligen ihop i vilken ordning utstämplingen och samtalet med väktarna skedde.
2. Han verkar felaktigt tro att Stig Engström måste ha sett Lars J inne i gränden.
Ni får gärna ha invändningar mot hur jag tror att det har gått till, men skriv kanske hellre ner en egen motsvarande sammanfattning så kan vi enkelt jämföra dem sedan och lättare se vilken som verkar rimligast.