2021-01-21, 15:02
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Okej, men man kunde då sikta in sig på att vaccinera all personal på äldreboendena. Det är ju huvudsakligen via personalen som viruset kommer in på boendena. Då kunde man få en trippel-effekt: Skydda de äldra, skydda personalen, och bromsa smittspridningen ute i samhället, där personalen rör sig på sin fritid.
Vaccin skyddar mot svår sjukdom och död hos den som vaccinerats.
Vi vet ännu inte om de som vaccinerats kan föra smittan vidare och på så sätt infektera ovaccinerade.
Att endast vaccinera personal på SÄBO kan sluta med ännu högre dödstal än I dag eftersom den som är vaccinerad sannolikt inte själv kommer att märka om den utsätts för smitta och stanna hemma.
En riktigt usel idé med andra ord.
Citera
2021-01-21, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklass
Du vet att det dör typ 140 personer per dag nu? Då verkar 15000 döda ganska troligt även med lite avtagande smittotal och vaccination..
va? vart får du de ifrån?
Citera
2021-01-21, 15:05
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Det har du helt rätt i. Förutom avlastningen av vården måste dödstalen ner så snabbt som möjligt.
De två aspekterna går hand i hand.

Ja precis. Tyvärr förefaller inte den första sprutan ge riktigt det skydd som tillverkaren förespeglat. Det kan nog dessutom göra att Britterna får tänka om när det gäller deras vaccin strategi.
Citera
2021-01-21, 15:05
Medlem
Citat:
Du vet att det dör typ 140 personer per dag nu? Då verkar 15000 döda ganska troligt även med lite avtagande smittotal och vaccination..
80-85 pr dag är en bättre gissning.
Citera
2021-01-21, 15:10
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Ett tips är att gå igenom dina egna inlägg i tråden. Klicka på ditt eget nick och i detta ämna.

Återkom om du inte ser en röd tråd

Tack på förhand

Jag vet precis vad jag skrivit.

Jag vänder mig inte mot våra grannar, utan mot de svenskar i tråden som njuter av att det går dåligt för oss i jämförelse.

Fattar du inte det är du helt efterbliven. Och du är ju en av gråtrunkarna, så det förvånar inte egentligen..

Vad det gäller ditt andra inlägg om att norska tidningar späder på, så har du helt rätt.
Dock är detta inget nytt. Lillebrorskomplexet har alltid funnits. Nu har de något att spinna på.

Ingen av de norrmän jag har kontakt med genom affärer eller privat njuter inte ett skit över vår situation. De tycker synd om oss som hamnat i denna situation pga inkompetenta ”experter” och politiker.
Normala människor känner nämligen ingen skadeglädje över oskyldiga personers sjukdom och död oavsett folkslag..
Citera
2021-01-21, 15:11
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:

140 per dag? Exakt vart har du fantiserat ihop den siffran?
Det finns faktiskt ingenting som pekar på det. Ca 100 skulle jag säga i snitt just nu..
Citera
2021-01-21, 15:12
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
80-85 pr dag är en bättre gissning.

Peak-death är 28e december med 121 döda, men stängskolanlåsinallastänggränsenkarantänföralla-alarmisterna vill såklart måla upp allt som ännu jävligare än vad det faktiskt är.

15 000 döda om 30 dagar kräver dock ett snitt på 140/dag så lever man i den världen så verkar väl det troligt. Kan tänka mig att 15 000 totalt är var det landar när pandemin är över för Sveriges del, typ runt midsommar.
Citera
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Det finns faktiskt ingenting som pekar på det. Ca 100 skulle jag säga i snitt just nu..
Troligen är 100 per dag också för högt. Tror, som flera skrivit, att det ligger närmare 80. Kanske så lågt som 60.
Citera
Medlem
Otroligs avatar
Normal leverans från och med nästa vecka enligt Pfizer. Förhoppningsvis godkänns även AZ då (eller veckan därpå) så att vaccinationen kan accelerera.
Citera
2021-01-21, 15:15
Medlem
NirvanAs avatar
När thelocal frågade om att andra länder rekommenderar andra medicinska ansiktsmasker så säger Tegmark att Sverige har rekommenderat sådana för befolkningen i kollektivtrafiken, men är inte medicinska sådana ffp2/3/n95 och de klassiska "blå" är i tyg, väl? Sverige rekommenderar ju de dåliga blå (som bara skyddar andra från dig snarare än skyddar dig från andra)
Citera
2021-01-21, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring

100 döda om dagen pga ett virus vi skulle kunna bekämpat ifall vi hade kraftfullare restriktioner.
Citera
2021-01-21, 15:18
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Vaccin skyddar mot svår sjukdom och död hos den som vaccinerats.
Vi vet ännu inte om de som vaccinerats kan föra smittan vidare och på så sätt infektera ovaccinerade.
Att endast vaccinera personal på SÄBO kan sluta med ännu högre dödstal än I dag eftersom den som är vaccinerad sannolikt inte själv kommer att märka om den utsätts för smitta och stanna hemma.
En riktigt usel idé med andra ord.
Klokt resonemang, de som riskerar mest ska vaccineras först.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in