2021-01-21, 13:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Skåne fortsätter ner..

Nya konstaterade covid-19-fall: 998
Totalt antal konstaterade covid-19-fall: 90745
Inlagda på IVA med konstaterad covid-19: 61
Inlagda på vårdavdelning med konstaterad covid-19: 378

Inlagda ner med 1/3 på två veckor ungefär.

21 januari 2021
Nya konstaterade covid-19-fall: 946
Totalt antal konstaterade covid-19-fall: 91690
Inlagda på IVA med konstaterad covid-19: 59
Inlagda på vårdavdelning med konstaterad covid-19: 374

Ett litet tick neråt idag igen alltså..
Citera
2021-01-21, 13:42
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vad beror det på då? Om människor inte träffar varandra kan de inte smitta varandra, så det måste ju vara så att de springer ute och träffar varandra ändå?

Jo det kan de. Viruset färdas långa sträckor i luften och kan därför spridas via ventilation och avlopp. Bor man i lägenhet och har grannar är man alltså inte alls säker. Ännu en anledning till varför lockdowns är värdelösa.
Citera
2021-01-21, 13:46
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
EU varnar för tredje vågen och uppmanar medlemsländerna att öka testning, smittspårning och analyser.

I Sverige stoppar vi i huvudet i sanden, gymnasieelever måste tillbaka till skolan!

Spaniens peak på andra vågen var ca 20000 fall om dagen. Nu ligger antal fall på ca 40000 om dagen i tredje vågen. Tredje vågen är alltså dubbelt så kraftfull som andra vågen i Spanien. I Sverige kan tredje vågen komma upp till 20-30000 fall om dagen i februari.

Varnar för nya vågen – efter muterade virusen
Citat:
EU larmar om att det är hög risk för snabb spridning av muterade coronavirus.
EU:s smittskyddsmyndighet uppmanar nu medlemsländerna att öka testning, smittspårning och analyser – allt för att upptäcka mutationer, rapporterar Ekot.
– Mer folk kommer att behöva uppsöka sjukvård och intensivvården kommer att bli ansträngd, säger Pjotr Kramarz på ECDC.
https://www.expressen.se/nyheter/varnar-for-nya-vagen-efter-muterade-virusen/
Citera
2021-01-21, 13:50
Medlem
Citat:
Eller så testar de företagen längre? Är mer ansvarsfulla?

Jo, jag vet. Det går väl åt ett hönsägg per dos också. MEN det är beprövat...

Jag funderar ofta på hur veganer ställer sig till vaccin. Ingen vegan som jag ställt frågan till har ens reflekterat över detta och därför så har jag inte fått något svar heller. Jag kan dock tänka mig att en del av AntiVaxx-rörelsen kommer från detta...
Citera
2021-01-21, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pailin
Här i Blekinge sköter smittskyddet sig fortsatt mycket bra och tar egna beslut vad det gäller högstadie- och gymnasieelever.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/uppgifter-fortsatt-distansundervisning-nasta-vecka

Samma i Göteborg, man håller stängt till sportlovet åtminstone. Jag har en känsla av att dagens utspel om gymnasieskolan bara blev en papperstiger.
Citera
2021-01-21, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Jo det kan de. Viruset färdas långa sträckor i luften och kan därför spridas via ventilation och avlopp. Bor man i lägenhet och har grannar är man alltså inte alls säker. Ännu en anledning till varför lockdowns är värdelösa.
Från vad jag läst finns det extremt få fall man kan koppla till denna typ av smittspridning. I princip enbart superspridar-events och där ventilationen är obefintlig. Så att hävda att man är "inte alls säker" i lägenhet är en grov överdrift.
Citera
2021-01-21, 13:54
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Att det ökar precis i början känns inte helt orimligt eftersom man då träffar sin familj mer och därmed kan smitta dem enklare. När dock famljen är nersmittad och man inte träffar någon annan så dör smittan ut i de mini-clusterna. Därmed bör en lockdown ha effekt först lite senare.

Jag har inte läst studien, men jag delar inte deras bild av att smittan inte minskat. Kollar man https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/ så är det en tydlig topp 8e januari och sedan ganska brant fall efter det. Veckomedel har gått från 60 000 smittade om dagen till 42 000 smittade om dagen. Därmed tycker jag det är väldigt oklart hur de kommit fram till att smittan inte minskat. Kanske använde de data för nära inpå lockdownen för att hinna se minskningen?

Delar din analys. Klart att en lockdown måste hjälpa på lite sikt.

Citat:

Har du ett enda - bevisat - exempel på, att detta virus har spritts på det sättet? Jag har nämligen inte sett något sådant. Man har hittat avdött virus och delar av virus lite här och där, i ventilationstrummor och på andra våningar på sjukhus än där coronasjuka vårdats. Men det finns inget bevis för - så vitt jag vet - att levande virus faktiskt har spritt sig på det sättet och infekterat en människa. Viruset färdas dessutom i droppar som faller fort till golvet. Jag tror inte att många hus har en ventilation, som hela tiden virvlar uppåt från golvet, så att partiklar håller sig svävande i luften...

Det behövs dessutom att man andas in en stor dos vid ett och samma tillfälle, för att man ska bli sjuk. Det finns dock sjukdomar där man kan bli sjuk av en mycket liten dos - tror att det räcker med en bakterie för paratyfus (eller om det var någon annan tyfus) t.ex..
Citera
2021-01-21, 13:58
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Jag funderar ofta på hur veganer ställer sig till vaccin. Ingen vegan som jag ställt frågan till har ens reflekterat över detta och därför så har jag inte fått något svar heller. Jag kan dock tänka mig att en del av AntiVaxx-rörelsen kommer från detta...

Ja, en del av antivaxxrörelsen kommer från detta, och en annan del kommer från Pro Life-rörelsen, p.g.a. att man använder fosterceller för att odla en del vacciner i. Fostren aborterades dock för länge sedan, och cellerna har odlats vidare i laboratorier sedan dess - och vaccinframställning var inte orsaken till att fostren aborterades. Men har man riktigt höga principer, så funkar det väl inte att ta de vaccinera ändå. Man profiterar ju trots allt på, att ett par kvinnor en gång i tiden valde att göra abort.
Citera
2021-01-21, 13:59
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ja, jag förstår inte varför man inte bara kunde använda riktiga covid-19-virus och låta dem bli lite förslöade, eller rentav avdödade. DET är ju den traditionella metoden. Varför måste man gå omvägar? Jag har en känsla av, att en massa forskare vädrade morgonluft för sina komplicerade teorier, när det plötsligt blev möjligt att erhålla massor av ekonomiskt stöd från olika håll.
Därför att vacciner med levande, förvagat virus inte ska användas på personer med skruttigt immunförsvar.
Hos barn och unga kan sådana vaccin ge en lätt släng av sjukdomen men hos personer med svagt immunförsvar - de i riskgrupperna - kan det ge allvarlig sjukdom.
mRNA-vaccinerna har ju visat sig fungera väl även på äldre människor med sämre immunförsvar än yngre människor. Det är ju de som i första hand behöver skyddas.

För det mesta finns det en logisk förklaring. Ta reda på fakta i stället för att spekulera kring diverse konspirationer och annat dunkelt.
Citera
2021-01-21, 13:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Från vad jag läst finns det extremt få fall man kan koppla till denna typ av smittspridning. I princip enbart superspridar-events och där ventilationen är obefintlig. Så att hävda att man är "inte alls säker" i lägenhet är en grov överdrift.

Nej, då måste det verkligen vara ett supermonstervirus! Lite lustigt att just Apan, som hela tiden hävdat att det här viruset inte är farligt, tror på ett sådant plötsligt!
Citera
2021-01-21, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
EU varnar för tredje vågen och uppmanar medlemsländerna att öka testning, smittspårning och analyser.

I Sverige stoppar vi i huvudet i sanden, gymnasieelever måste tillbaka till skolan!

Spaniens peak på andra vågen var ca 20000 fall om dagen. Nu ligger antal fall på ca 40000 om dagen i tredje vågen. Tredje vågen är alltså dubbelt så kraftfull som andra vågen i Spanien. I Sverige kan tredje vågen komma upp till 20-30000 fall om dagen i februari.

Varnar för nya vågen – efter muterade virusen

https://www.expressen.se/nyheter/varnar-for-nya-vagen-efter-muterade-virusen/

Amanda Lind dyker upp som gubben i lådan igen och pressar på öppningen av kultur och fritidsverksamheten för barn. Deja Vu från hösten när kulturen skulle höja till 300 pers.

Smittan kommer att öka igen.

Man kan nästan tro att Amanda Lind har fått den inofficiella posten som "Corona-minister" med främsta uppgift att ta till vara virusets intressen...

I Malmö t ex har man dock i alla fall inga planer att följa Kulturministerns råd. Tack och lov att det finns kloka människor ute i landet.

Vi får hoppas att fler inte lyssnar på rasta-flätan som var med och startade den andra vågen med corona i höstas.
Citera
2021-01-21, 14:01
Medlem
Citat:
Ja, om det bara fanns ett sätt att få i sig D-vitamin även under vintermånaderna...

Man måste stänga ner annars kommer detta sluta i fullständig katastrof, Sverige har drabbats väldigt illa redan nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in