2021-01-21, 13:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Ja men nu kan vi skattebetalare göra påtryckningar innan våra barn blir en generation deprimerade asociala sengångare

Dom har umgåtts på discord och zoom sen i mars, det måste bli ändring. Jag verkligen ser hur dåligt dom mår.

Min yngsta frågade om det var okej att han stack ut och åkte pulka med sin klasskamrat och jag fick säga fråga mamma. Det är fan botten för deras självkänsla.

Många barn får även självkänslan förstörd i skolan, för att de mobbas av skolkamraterna, känner sig underlägsna o.s.v.. Dessa skulle naturligtvis må mycket bättre, om de fick ha hela sin skolundervisning på distans. Det skulle vara en befrielse för dem.
Citera
2021-01-21, 13:04
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
På många platser finns ju möjligheten att beställa på nätet och hämta färdigpackade varor i eller utanför butiken.
Bor man på en mindre ort kanske inte denna service finns som standard, men då känner man säkert sin handlare lite bättre och kan be att få den hjälpen.

Jo, jag vet. Jag diskuterade Storbritannien med en annan användare, som föreslog att det var undantagen i lockdownen som orsakade att smittan fortsätter att spridas. Men jag undrar det ändå..? Man ska ha ganska mycket otur om man ska smittas i en butik. Om det inte är långa köer utan avstånd, och man råkar ha en superspridare bakom eller framför sig. Jag misstänker att folk är karantäntrötta och ordnar hemmafester eller plockar hem Tinder-dejter, fast de inte får.
Citera
2021-01-21, 13:05
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Märkligt. Stefan Löfven sa i intervju att planen har hela tiden varit att pressa ned smittan så mycket som möjligt. Nu säger de på presskonferensen att det är upp till regionerna att besluta om att öppna upp gymnasieskolorna på plats. Det är väl inte att pressa ned smittan så mycket som möjligt?

Med tanke på att våra smittskyddsläkare är vidriga karriärister som inte bryr sig om svenska folkets hälsa utan ställer sig in i ledet för att få en skjuts upp i systemet.

Smittskyddsläkarna är helt inne på Anders Tegnells linje att sprida smittan bland befolkningen. Detta är riktigt bra för karriären, svenska folkets hälsa är mindre viktigt...

Region Östergötlands smittskyddsläkare Britt Åkerlind vill fortsätta utsätta oss för smittan. Hon är även emot testning.

Citat:
Från: Åkerlind Britt <BrittAkerlind@regionostergotland.se>
Skickat den 16 september 2020 22:48
UP: Ludvigsson Johnny Anders Tegnell
Ämne: SV: Ivor Cummins. Mycket intressant presentation!

Hej
Tack Johnny.
Grattis Anders till The Times artikeln — håller med.

Liksom er båda tror jag i stort att lvor Cummins har mycket rätt.
Anser att vi skall fortsätta "utsätta" befolkningen för denna Infektion i lagom dos.
Är mycket tveksam till denna extensiva provtagning som individen själv beställer och till den kostnad den medför. Positivt är om vi kan få befolkningen att hålla kvar vid de budskap som var och en kan uppfylla: undvik att smitta andra med infektion vad-det-än-må-vara genom att vara hemma vid insjuknande, håll avstånd och tvätta händerna. En stor del av befolkningen år bra på det nu — uppmuntra detta.

Hälsn Britt

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/lakaren-ska-fortsatta-utsatta-folk-for-smittan/
Senast redigerad av GaretheGOLFERbale 2021-01-21 kl. 13:09.
Citera
2021-01-21, 13:06
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Vad beror det på då? Om människor inte träffar varandra kan de inte smitta varandra, så det måste ju vara så att de springer ute och träffar varandra ändå?

Typ så, men också att smittan i hemmet nästan är garanterad.
Man stänger nästan in folk tillsammans med sin familj, vilket i sin tur gör att man med säkerhet sprider det vidare till alla i hushållet.
Detta bör ju lugna sig efter ett tag.
Citera
2021-01-21, 13:07
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ja, jag förstår inte varför man inte bara kunde använda riktiga covid-19-virus och låta dem bli lite förslöade, eller rentav avdödade. DET är ju den traditionella metoden. Varför måste man gå omvägar? Jag har en känsla av, att en massa forskare vädrade morgonluft för sina komplicerade teorier, när det plötsligt blev möjligt att erhålla massor av ekonomiskt stöd från olika håll.
Ingen kände från början till hur fort det skulle kunna gå att utveckla ett vaccin, kanske inte ens om det skulle gå.

Viktigt också att det gick att producera stora mängder snabbt och kanske även att det skulle gå att justera vaccinet om viruset muterade.

Olika bolag valde olika strategi för att få fram ett vaccin så snabbt som möjligt och det verkar inte som de traditionella varit så lyckosamma helt enkelt.
Citera
2021-01-21, 13:08
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ja, jag förstår inte varför man inte bara kunde använda riktiga covid-19-virus och låta dem bli lite förslöade, eller rentav avdödade. DET är ju den traditionella metoden. Varför måste man gå omvägar? Jag har en känsla av, att en massa forskare vädrade morgonluft för sina komplicerade teorier, när det plötsligt blev möjligt att erhålla massor av ekonomiskt stöd från olika håll.

Om jag inte mins fel, så är tiden för tillverkning hysteriskt lång för att få upp volymer med den tekniken.
Det kräver odling
Citera
2021-01-21, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Med tanke på att våra smittskyddsläkare är vidriga karriärister som inte bryr sig om svenska folkets hälsa utan ställer sig in i ledet för att få en skjuts upp i systemet.

Smittskyddsläkarna är helt inne på Anders Tegnells linje att sprida smittan bland befolkningen. Detta är riktigt bra för karriären, svenska folkets hälsa är mindre viktigt...

Region Östergötlands smittskyddsläkare Britt Åkerlind vill fortsätta utsätta oss för smittan. Hon är även emot testning.

Samtidigt bygger Kina stora karantäncenter, man skulle inte kunna tro att det är samma virus.
Citera
2021-01-21, 13:13
Medlem
Citat:
Ingen kände från början till hur fort det skulle kunna gå att utveckla ett vaccin, kanske inte ens om det skulle gå.

Olika bolag valde olika strategi för att få fram ett vaccin så snabbt som möjligt och det verkar inte som de traditionella varit så lyckosamma helt enkelt.

Döda/försvagade virus innebär också större risker för komplikationer. Detta gör att man måste testa dessa mer än vektorvirusen och mRNA-virusen.

Om jag skall rangordna utifrån risk så tror jag att
1) mRNA har minst risker då den ger minst mängd RNA och bara specifikt inriktar sig på en del av viruset
2) vektorvirus (AZ, Sputnik V) har lite större risker då de också innehåller riktiga virus med större RNA-mängd som följd.
3) försvagade virus har störst risk.

Vänder man på det så ger troligen 3) bäst skydd, följt av 1) och sedan 2). Det är egentligen ingen principiell skyddsskillnad mellan 1&2, men kroppen kan välja att skapa skydd mot andra delar av virusen i 2, vilket gör att skyddet därmed kan försämras.

Detta är baserat på ren matematisk logik...
Citera
2021-01-21, 13:17
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:

Viktigt också att det gick att producera stora mängder snabbt och kanske även att det skulle gå att justera vaccinet om viruset muterade.

Eller så testar de företagen längre? Är mer ansvarsfulla?

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Om jag inte mins fel, så är tiden för tillverkning hysteriskt lång för att få upp volymer med den tekniken.
Det kräver odling

Jo, jag vet. Det går väl åt ett hönsägg per dos också. MEN det är beprövat...
Citera
2021-01-21, 13:20
Medlem
pailins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja precis. Så himla dumt. De har världens tillfälle nu att göra som de säger de ska göra ; pressa ner smittspridningen. Jag är lite orolig att nedgången är kopplad till jullovet som vi såg vid höstlovet. Så jag hoppas verkligen på kommunerna här att de har starkt samarbete med regioner och smittskydd som jag iallafall litar på mest i denna pandemi.

Här i Blekinge sköter smittskyddet sig fortsatt mycket bra och tar egna beslut vad det gäller högstadie- och gymnasieelever.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/blekinge/uppgifter-fortsatt-distansundervisning-nasta-vecka
Citera
2021-01-21, 13:31
Medlem
Citat:
Vad beror det på då? Om människor inte träffar varandra kan de inte smitta varandra, så det måste ju vara så att de springer ute och träffar varandra ändå?
Att det ökar precis i början känns inte helt orimligt eftersom man då träffar sin familj mer och därmed kan smitta dem enklare. När dock famljen är nersmittad och man inte träffar någon annan så dör smittan ut i de mini-clusterna. Därmed bör en lockdown ha effekt först lite senare.

Jag har inte läst studien, men jag delar inte deras bild av att smittan inte minskat. Kollar man https://www.worldometers.info/coronavirus/country/uk/ så är det en tydlig topp 8e januari och sedan ganska brant fall efter det. Veckomedel har gått från 60 000 smittade om dagen till 42 000 smittade om dagen. Därmed tycker jag det är väldigt oklart hur de kommit fram till att smittan inte minskat. Kanske använde de data för nära inpå lockdownen för att hinna se minskningen?
Citera
2021-01-21, 13:37
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Ja, flera månader tills vädret gör att det vänder igen men man agerar fortfarande inte proaktivt.

Ja, om det bara fanns ett sätt att få i sig D-vitamin även under vintermånaderna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in