Om man leker med tanken att Ryssland haft någon i Vita Huset i 4 år, så borde ju önskelistan sett ut ungefär så här: 1. Försvaga NATO, 2. Öka misstron mot den amerikanska demokratin, 3. Minska USA’s inflytande i Mellanöstern, 4. Öka på polariseringen i USA. Nämen, va fan? Allt ovan slog ju in!!!
Mhmm, och så nu Putins krypiga meddelande till Biden "I am ready for interaction ... with you" (tex Reuters), lite besviket.
Mhmm, och så nu Putins krypiga meddelande till Biden "I am ready for interaction ... with you" (tex Reuters), lite besviket.
Jag håller med dig om att det där lät creepy, men om man läser det omkring så blir det lite annorlunda.
«“For my part, I am ready for interaction and contact with you,” the Kremlin cited Putin as saying in a statement.
“Putin wished the president-elect every success and expressed confidence that Russia and the United States, which have a special responsibility for global security and stability, could, despite their differences, really help to solve the many problems and challenges facing the world,” the Kremlin said.»
Ryska språket och rysk kultur kan också krångla till saker. Det är inte säkert att den som översatt till engelska riktigt förstått vad Putin ville säga.
Jag vet inte hur Trump kommunicerat med Kreml, men det är ju möjligt att det inte varit så mycket, eller lite speciellt.
Om man leker med tanken att Ryssland haft någon i Vita Huset i 4 år, så borde ju önskelistan sett ut ungefär så här:
1. Försvaga NATO
2. Öka misstron mot den amerikanska demokratin
3. Minska USA’s inflytande i Mellanöstern
4. Öka på polariseringen i USA.
Nämen, va fan? Allt ovan slog ju in!!! 🤌
Fast din utgångspunkt är amerikansk exceptionalism och att USA ska vara en världspolis och garant för en global världsordning. Vad har vanliga amerikaner att tjäna på det? Det ser jag som en av Trumps stora bedrifter. Ifrågasättandet av USAs roll i en global världsordning. Ni vänsterblivna ifrågasätter aldrig detta och därför landar ni ofta i dessa knasiga konspirationsteorier kopplade till Ryssland.
SC. Mueller utredde det.
Tydligen pingar en server i Trump tower med alfa bank i Moskva.
Ingen information skickas.
Men de pingar varandra flera gånger om dagen.
...men om man läser det omkring så blir det lite annorlunda.
Bra nyanserat. Förresten en annan kluring: "Efter ett möte med Putin 2011 sa Biden till honom: Jag har sett dig i ögonen, och jag tror inte att du har en själ. Vi förstår varandra, svarade Putin" (Svt).
Citat:
Ursprungligen postat av Worldwatcher
...dessa knasiga konspirationsteorier kopplade till Ryssland
Trump valde själv, mot all diplomatisk ordning, att sitta och prata off-the-record med Putin när de möttes.
Varför går det inte att se Fox News i svenska utbudet
För att sossarna har förbjudit det.
Det visste ni inte
Det går inte som svensk att få det i kabrlutbudet för sossarna lyckades förbjuda kanalen för att den inte var objektiv.
Men CNN som ingen ser på är okej och den skulle då vara objektiv?
Det finns en anledning till att jag har en åldersrekommendation på inlägg jag tänker besvara
Every network charges cable and satellite providers a small fee per subscriber; the one for Fox News is extraordinarily high. A typical household pays Fox News almost $2 per month—about $20 per year— via their cable or satellite provider, regardless of whether they actually watch the channel.
Bra nyanserat. Förresten en annan kluring: "Efter ett möte med Putin 2011 sa Biden till honom: Jag har sett dig i ögonen, och jag tror inte att du har en själ. Vi förstår varandra, svarade Putin" (Svt). Trump valde själv, mot all diplomatisk ordning, att sitta och prata off-the-record med Putin när de möttes.
SC. Mueller utredde det.
Tydligen pingar en server i Trump tower med alfa bank i Moskva.
Ingen information skickas.
Men de pingar varandra flera gånger om dagen.
Lite kusligt att läsa, tycker jag...
Questions Remain About Putin's Request for a Back Channel to the Trump Transition «The “high” Russian official was none other than President Vladimir Putin, Mueller’s team would later learn. Amid what Mueller called a “flurry of Russian activity” during the Trump transition, the Aven outreach is the only publicly known instance in which Putin, a onetime KGB spy, was personally involved in directing Russia’s clandestine efforts with the incoming administration.
The surreptitious contacts involving Putin, Aven and Burt as described in the Mueller report contradict repeated assertions by Alfa Bank that it had no contacts with Trump or people around him. At the time of Trump’s election, Alfa Bank was at the center of a mystery over an unexplained surge in computer traffic from Moscow to the Trump Organization in the midst of the 2016 presidential campaign. Computer analysts concluded that Alfa Bank had developed a covert communications channel to the Trump Organization.
The bank has adamantly denied those assertions, saying in March 2017, for instance, that opponents were trying to use the Internet traffic to create “the false impression that Alfa Bank has business or other dealings with Mr. Trump.” Alfa Bank said separately that same month that the bank and Mr. Aven had not had “any contact with Mr. Trump or his organizations.”»
Jag ser detta som ett indicium av det slag som det finns många. Troligen kommer någon att kunna och att våga att sätta ihop allt nu när inte Trump längre, som USAs president, kan göra något för att hindra att allt kommer fram. En nackdel är att efter fyra år är troligen dom flesta bevis förstörda.
Om 50-100 år kommer nya generationer amerikaner som besöker USAs södra gräns att kunna se ett rostande lutande avskräde av metall avteckna sig längs några mil av gränsen.
- Mommy, whats that?
- You know, my girl; that is a "wall" that Donald Trump wanted to build a long time ago.
- Mommy, is that the crazy guy I've heard about?
- Yes, he happend to be president a long time ago. He is usually considered the worst we have had and he did so many crazy things. Now this rusting steel is all we have left of him. Luckily.
Bra nyanserat. Förresten en annan kluring: "Efter ett möte med Putin 2011 sa Biden till honom: Jag har sett dig i ögonen, och jag tror inte att du har en själ. Vi förstår varandra, svarade Putin" (Svt).
Trump valde själv, mot all diplomatisk ordning, att sitta och prata off-the-record med Putin när de möttes.
Helt obegripligt!
När Bush träffade Putin första gången 2001 sa han att han sett Putin i ögonen och kunde känna hans själ.
Efter ett möte med Putin 2011 sa Biden till honom:
– Jag har sett dig i ögonen, och jag tror inte att du har en själ.
– Vi förstår varandra, svarade Putin.
Utgående från den bild jag har av Biden verkar det osannolikt att Biden har sagt så.
Trump, som talat om "shithole countries" och kallat döda soldater för "loosers" och "suckers" kan ju klämma ur sig konstiga saker ibland, men han är väl unik?
Att kalla någon själlös måste väl ses som en ganska grov förolämpning?
Det vore intressant att få veta var Bert Sundström på SVT fått det där ifrån...