• 1
  • 2
2021-01-21, 09:04
Medlem
Är det bara jag som lackar på Äkta vara? Börjar de inte spela ut sig själva totalt?

https://www.aktavara.org/

Smördeg innehåller inte smör åh stackars alla lurade konsumenter. Dumma Pop bakery

1 Smördeg är det svenska namnet på puffpastry. Skyll på översättaren inte Pop bakery.
2 Smördeg är namnet på funktionen, dvs funktionen av puff pastry, att den "puffar" vid tillagning. Vilket inte pajdeg gör. Mördeg är med socker och puffar inte heller vilket dock wienerdeg gör, men den är även sötad och smaksatt med vanilj och ibland smör. 4 degar med fyra olika benämningar som alla bär på ett arv av tradition och kunskap.

Andra funktionsnamn inom mat är
Hamburgerdressing (innehåller ju inte burgare)
Kebabdressing (ingen kebab i sikte)

Förklarande matbegrepp har vi oxå gott om
Gräddbullar (ingen grädde här inte)
Dammsugare (helt utan damm)
Barnpizzor (ni fattar)

Så åter till Äkta vara, känns de inte lite falska. Sensationsjournalistik. I samma anda som när aftonbladet skriver "så bantade Lisa 60kg på 2 månader"
Citera
2021-01-21, 09:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av badabosh
Är det bara jag som lackar på Äkta vara? Börjar de inte spela ut sig själva totalt?

Smördeg innehåller inte smör åh stackars alla lurade konsumenter. Dumma Pop bakery

1 Smördeg är det svenska namnet på puffpastry. Skyll på översättaren inte Pop bakery.
2 Smördeg är namnet på funktionen, dvs funktionen av puff pastry, att den "puffar" vid tillagning. Vilket inte pajdeg gör. Mördeg är med socker och puffar inte heller vilket dock wienerdeg gör, men den är även sötad och smaksatt med vanilj och ibland smör. 4 degar med fyra olika benämningar som alla bär på ett arv av tradition och kunskap.

Barnpizzor (ni fattar)

Så åter till Äkta vara, känns de inte lite falska. Sensationsjournalistik. I samma anda som när aftonbladet skriver "så bantade Lisa 60kg på 2 månader"
Men cykelpumpar ska väl ändå innehålla cyklar, eller är jag helt ute å...
Citera
2021-01-21, 09:18
Medlem
yz44s avatar
Du kanske skulle ha kollat receptet för smördeg innan du startar tråd.

Ingredienser, 250 g smör, 4 dl vetemjöl och 1 dl vatten.
Blanda mjöl, vatten och hälften av smöret till en deg. Låt den vila i kyl 30 min.

Förefaller som att smör är en vital ingrediens, eller hur?
Citera
2021-01-21, 09:19
Medlem
Citat:

Barnpizzor (ni fattar)

Kul sida, borde spridas ännu mer. Fusk överallt snart.
Smördeg utan smör. ha ha den var riktigt bra den.
Citera
2021-01-21, 12:11
Medlem
BadPostures avatar
Värsta matfusket (och även det som säljer mest) är den s.k. bearnaisesåsen på burk. Den är en majonaise (alltså gjord på vegetabilisk olja) med äckelaromämne och dragon. Fusk och vidrig rakt igenom! Inte ens i närheten av en riktig bra slagen på smör.
Citera
2021-01-21, 12:18
Medlem
Oljeapans avatar
Basturökt skinka. Den har aldrig varit i närheten av en bastu, eller en rök.
Citera
2021-01-21, 12:53
Medlem
SockAccounts avatar
Citat:
Barnpizzor (ni fattar)

Gud jag dog av skratt.

Nej men det hela kommer ju från att alla och deras mammor ska DEBOOOONKa allt.
Bland det med en yngre generation som har svårt att skilja mellan meningen och rötterna av ord.

Ett rätt kul ordspel dock.
Undrar vad deras syn på kofötter är, samt om det verkligen är ett äkta skohorn som ikea säljer.
Citera
2021-01-21, 13:00
Medlem
SockAccounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Du kanske skulle ha kollat receptet för smördeg innan du startar tråd.

Ingredienser, 250 g smör, 4 dl vetemjöl och 1 dl vatten.
Blanda mjöl, vatten och hälften av smöret till en deg. Låt den vila i kyl 30 min.

Förefaller som att smör är en vital ingrediens, eller hur?

Smördeg är dock ett samlingsnamn, en typ av deg baserat på hur degen beter sig.
Dvs deg med smör är en smördeg, men även deg med olja som fett kan vara en smördeg.

Oftast så behöver endast typ bagare tänka på olika typer, och när gemene man hör smördeg så tänker dem "smör deg" och inte "smördeg".

Just pga att svenskan oftast tar två ord och slår ihop till ett nytt, så behöver inte ursprungsorden definera det nya ordet
Citera
2021-01-21, 13:41
Medlem
Jag har alltid retat mig på att ”smördeg” inte innehöll en gnutta smör utan margarin. Men nu kan man faktiskt köpa riktig smördeg på Ica, deras eget märke t o m. Äntligen! 😁👏
Citera
2021-01-21, 13:59
Medlem
Citat:

Det har ju fått namnet smördeg på svenska för att receptet innehåller smör, inte palmolja. Varför ska man försvara ett företag som gör en sämre produkt med en massa tillsatser och säljer under ett vilseledande namn?
Citera
2021-01-21, 14:23
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spherical
Det har ju fått namnet smördeg på svenska för att receptet innehåller smör, inte palmolja. Varför ska man försvara ett företag som gör en sämre produkt med en massa tillsatser och säljer under ett vilseledande namn?
Ja tror många förväntar sig att en smördeg skall vara gjord på smör och inte palmolja. Säkert därför den röstades fram. Ingen förväntar väl dig att hamburgerdressing skall innehålla hamburgare utan där finns ju namnet för att den används till hamburgare.
Tror du ärligt talat att någon konsument förväntar sig att äta damm när han köper bakverket dammsugare Den har ju fått namnet enbart pga formen på bakverket.
Citera
2021-01-21, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spherical

Absolut ska man inte vilseleda där har du rätt. Min poäng som flera av er fattat helt rätt är att inte ta allt ordagrant. Smördeg är från början puff pastry som är en puffande/luftig pajdeg. Innehåller fett, men inte absolut smör. På samma vis fattas göken i kaffegök och haren i fläskhare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in