Citat:
Ursprungligen postat av
FZappa
En flatbäddsscanner (hm..FEM konsonanter i rad) med fototillsats för negativ/dia är en bra kompromiss. Allt hänger på var o hur du ska betrakta de scannade bilderna. En sån scanner brukar kunna hantera upp till 12 småbildsnegativ i en session. Om du scannar negativen i 300dpi så duger bilderna gott för Internet eller utskrift i t ex 10x12cm, kanske större också. 600dpi ger helt OK utskrifter i A4, men det tar längre tid att scanna.
Högre upplösningskrav, t ex för utskrifter i A3 eller större, lämnas lämpligen till ett labb
Exempel på lämplig scanner är (var, den är rätt gammal) Canoscan 8600F, som även klarar mellanformatsnegativ hyfsat. Du bör kunna hitta nåt liknande, fast modernare.
Aha, OK.
Hur pass bra är en plustek scanner då för 35mm om man jämför med att lämna in till proffs ställe som fixar bilderna i antagligen bättre kvalite. Tänker då mest på det standard pris dom tar per diabild att scanna av. Inte en massa special funktioner och annat utan mer basic scanning i proffsig utrustning.
Jag har inget emot att lämna in en massa bilder, är mer intresserad av vilken kvalite man ska sikta in sig på, avvägning mot själva kodak filmrullen som jag använde (eller andra märken) för vanliga kompakt kameror på den tiden bilderna togs analoga bilder som många gjorde på den tiden. Inte folk som använda proffsutrustning eller mycket större format osv.
Jag förväntar mig såklart inte att man kan blåsa upp en diabild i jättestor storlek och få ut grymt bra kvalite utan jag tror de flesta tänker sig att man vill kunna läsa av diabild, digitalisera den för att kunna visa på datorn. Ska man sedan skriva ut den på foto är det ju standard vykorts formatet som gäller för de flesta.
Här kan man ju numera också skicka in bilder och få grejerna fixat proffsigt och sedan hemskickat till brevlådan så man behöver ju inte skriva ut själv. Undantag är kanske gruppfoton, klassfoton som oftast är A4 format eller den storleken. Men dessa bilder är ju sällan något folk höll på med själva på den tiden, det var ju ofta fotografer och man fick fotokataloger med bilderna.
Jag är fortfarande inne på att jag ska fixa en bättre scanner för A4 men alla bilder jag har, finns analogt på 35mm dia. Det är inte så att jag sitter med en massa 10x15 kort där jag saknar negativen.
Jag utgår från att det bästa är att scanna av diabilderna eller negativen för att bibehålla så mycket kvalite som möjligt och att det bara är själva processen när man digitaliserar som påverkar den kvalite man får på den digitala filen.