2021-01-14, 09:30
Medlem
Vilken typ av tandfyllningar används i Sverige? Utgör de en risk för när du gör en MR (mitt är typ osynlig)? När du gör en MR på säg ditt ben måste hela kroppen gå in i maskinen? används hela maskinen på kroppen eller bara på benen eller spelar det ingen roll eftersom det är nära?
Jag ringde upp dem och de sa att du knappt kan se tunntarmen på en MR om du inte ändrar några protokoll och dricker en kontrast. Är det samma för CT-skanning och ultraljud också? Jag trodde att du skulle se allt i området du skannar med en mri för att de är så bra ... Nu får jag veta det här, nästan för sent ...
Jag har ont i buken, så de skulle skanna det (hela bukområdet) men på något sätt kommer du inte att kunna se tarmarna? Så de skulle se efter allt annat i området men titta över tarmarna ?! Kan någon som vet, måste du slå på vissa program på maskinen (MRI maskinen) för att upptäcka tunntarmen? Jag vill inte att det ska förbises.
Senast redigerad av HackForums 2021-01-14 kl. 09:37.
Citera
2021-01-14, 09:32
Medlem
Det finns ingen hinder vid tandfyllningar eller implantat
Citera
2021-01-14, 09:49
Medlem
Man får väl ändå tro att man kan se vad din läkare frågar efter. Tarmar syns även utan kontrast men man får en sämre bild av flöden mm.
Att tandfyllningar skulle spela roll, varför skulle vården satsa på en undersökning som knappt någon kan genomgå då nästan alla har fyllningar? Lite borde du kunna klura ut själv.
Citera
2021-01-14, 11:08
Medlem
har de ett alternativ att stänga av vissa saker de inte vill se på mri
Citera
2021-01-14, 14:53
Medlem
att undersöka tunntarm är en separat undersökning (även om det är helkropp) magnetröntgen av tunntarm. Då tittar man bara på tunntarme. Men ej med CT scan på buken allt tillsammans syns. NVM kan ej see tunntarm med ct scan etc. Men vanligt xray etc kan see om något ovanligt sen för att ytterligare undersöka.
Senast redigerad av HackForums 2021-01-14 kl. 15:05.
Citera
2021-01-14, 16:49
Medlem
ingår bäckenområdet i buken när skanna och baksidan av kroppen etc
Senast redigerad av HackForums 2021-01-14 kl. 16:57.
Citera
2021-01-20, 13:20
Medlem
Kan vanlig vårdcentral see din journal med privat läkare vice versa?
Citera
2021-01-20, 13:22
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HackForums
Kan vanlig vårdcentral see din journal med privat läkare vice versa?

Om du tillåter det.
Citera
2021-01-20, 13:22
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HackForums
ingår bäckenområdet i buken när skanna och baksidan av kroppen etc

De röntgar mest bara exakt det som ska ingå. Sen får de med vissa kroppsdelar ändå om de tex röntgar ryggen.
Citera
2021-01-20, 14:36
Medlem
Väntar med spänning på TS resultat av MR och hur hen går vidare oberoende av vad resultatet kommer visa.

Håll oss uppdaterade!
Citera
2021-01-20, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Systerysterr
Väntar med spänning på TS resultat av MR och hur hen går vidare oberoende av vad resultatet kommer visa.

Håll oss uppdaterade!
Vi får väl see. Dock skulle jag ha föredragit att ha gjort en helkropps-MR (Istället för bara buken) med kontrasten (visar tunntarmen bättre) som du dricker vilket gör bilden bättre. De sa att det skulle kunna ta 1-2 veckor. Men jag bad min läkare att skicka bilderna via e-post till mig (väntar fortfarande). Kan jag fråga dig varför du bryr dig och hur visste du att jag hade gjort en MRI idag?
Senast redigerad av HackForums 2021-01-20 kl. 15:50.
Citera
2021-01-20, 21:09
Medlem
Har du fortfarande inte sökt hjälp hos psykiatrin?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in