2021-01-20, 12:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Ungefär likadant..
Vi får hoppas att det inte bars är tillfälligt, vilket jag misstänker..

Kollar man platz så verkar nedgången ha kommit längre i t.ex. Stockholm.

Vad jag vill säga är att jag gått och väntat på att det ska bli en likadan tydlig nedgång i Skåne.

Sen vad som händer sen längre fram vet jag inget om.

https://platz.se/coronavirus/?lan=stockholm
Citera
2021-01-20, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Måste nog be om ursäkt, jag blandade nog ihop dina mörkersiffror med Pissemans vilka självklart är helt uppåt väggarna. Han och övriga alarmister vill ju få det till att Sverige har kring 10% smittade trots snart 600K bekräftade. Blir då extra lustigt eftersom samma dårar kastade skit på Sveriges obefintliga testning i våras. Men ändock är alltså enligt dem mörkersiffran knappa faktor 2. Naturligtvis är inte så fallet. Mörkerfaktorn är allra minst 5. Därav naturlig flockimmunitet nu i Stockholm.
Ja. Avsikten med mitt räknande var att få fram mörkertalet. Eftersom ingångsvärdena var litet skakiga (men inte helt tagna ur luften) kan man grovt uppskatta att mörkertalet är 100%, dvs det totala antalet smittade beräknades vara dubbelt så stort som antalet konstaterat smittade.

Dödligheten var bara en spin-off av de räkneövningarna.
Citera
2021-01-20, 13:07
Medlem
Citat:
Ungefär likadant..
Vi får hoppas att det inte bars är tillfälligt, vilket jag misstänker..

Finns det någon särskild orsak till att du misstänker att det bara är tillfälligt... ?
Julens eventuella uppgång och start av arbeten igen borde ju vara här nu.
Möjligen om skolan som varit igång en vecka drygt kan starta spridning igen, men trenden är hur som helst på nedåtgående.

Positivt!
Citera
2021-01-20, 13:11
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Extrapris12354
Kollar man platz så verkar nedgången ha kommit längre i t.ex. Stockholm.

Vad jag vill säga är att jag gått och väntat på att det ska bli en likadan tydlig nedgång i Skåne.

Sen vad som händer sen längre fram vet jag inget om.

https://platz.se/coronavirus/?lan=stockholm

Uppsala är nästan ännu kraftigare än Stockholm.
Snart nere på oktobers siffror på inlagda
Citera
2021-01-20, 13:14
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Finns det någon särskild orsak till att du misstänker att det bara är tillfälligt... ?
Julens eventuella uppgång och start av arbeten igen borde ju vara här nu.
Möjligen om skolan som varit igång en vecka drygt kan starta spridning igen, men trenden är hur som helst på nedåtgående.

Positivt!

Många hävdar lediga, skolor stängda och folk hade nog väldigt små kontaktytor under julen.
Jag hoppas såklart att jag har fel, men t.o.m. Tegnell vet hur smittkurvorna brukar se ut i slutet på januari avseende andra luftvägsvirus..

Däremot så är det ju bra med så stor nedgång som möjligt inför en eventuell uppgång igen..
Nu håller vi våra tummar!
Citera
2021-01-20, 13:23
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Bajden tar viruset på större allvar. USA behöver sannolikt en lockdown för att få ordning på situationen.

Det är ytterst pinsamt för supermakten USA att man spelar i samma division i pandemihantering som kalkonländerna Sverige och Brasilien. Makalöst dålig pandemihantering, precis som Sverige. USA har ju inte ens haft en strategi.

Hundratusentals amerikaner har dött helt i onödan på grund av Anders Tegnells anti-vetenskapspolare Donald Trump. Biden har stor press på sig att leverera. Det har ju snackats om 1.000.000 vaccinerade om dagen i 100 dagar.
Citera
2021-01-20, 13:26
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Över 12 400 israeler har testat positivt efter att ha vaccinerats mot covid-19,*skriver tidningen Haaretz.

De kanske glömde att förmedla den lilla detaljen att det tar 2 veckor från andra dosen till fullgott skydd, alltså 5 veckor totalt?
Citera
2021-01-20, 13:27
Medlem
Citat:
Många hävdar lediga, skolor stängda och folk hade nog väldigt små kontaktytor under julen.
Jag hoppas såklart att jag har fel, men t.o.m. Tegnell vet hur smittkurvorna brukar se ut i slutet på januari avseende andra luftvägsvirus..

Däremot så är det ju bra med så stor nedgång som möjligt inför en eventuell uppgång igen..
Nu håller vi våra tummar!

Personligen känns det ändå som vi varit "igång" ett tag. Många började arbeta för två veckor sen.
Skolorna började för över en vecka sen.
Visst tar det ett litet tag innan spridning tar fart kanske, men jag tycker ändå det känns väldigt positivt med en nedåtgående trend. Personligen trodde jag inte det skulle se ut så nu.
Men det kanske är någon vecka eller två ytterligare vi får hoppas på nedåtgående innan vi kan lugna ner oss lite.
Citera
2021-01-20, 13:38
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
4 veckors hård lockdown nu, naturligtvis innefattande skolorna. Det skulle bringa ned smittan ordentligt och vi kan ta kontroll över smittan till tillräckligt mycket vaccin har kommit ut. Det är vad som behövs just nu och det är vad jag rekommenderar.

Exakt. Håller med fullständigt. Allt utom affärer och apotek, och en vädjan till befolkningen att hålla ut nu när vi har vaccin. Risken är så stor nu med den engelska varianten att vi i princip inte har råd att göra något annat. Förut var risken för långtidscovid speciellt hos barnen och att många äldre dör argumentet. Men nu måste vi faktiskt för om vi får in den engelska varianten har vår sjukvård ingen chans. Vi har så hög smittspridning i samhället nu att det är farligt att inte stänga ner med tanke på mutationen.

Ekonomin kommer inte klara dessa mutationer heller.
Citera
2021-01-20, 13:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Det är ytterst pinsamt för supermakten USA att man spelar i samma division i pandemihantering som kalkonländerna Sverige och Brasilien. Makalöst dålig pandemihantering, precis som Sverige. USA har ju inte ens haft en strategi.

Hundratusentals amerikaner har dött helt i onödan på grund av Anders Tegnells anti-vetenskapspolare Donald Trump. Biden har stor press på sig att leverera. Det har ju snackats om 1.000.000 vaccinerade om dagen i 100 dagar.
Och ändå har t o m USA elva kalkonländer före sig på listan. Och både Sverige och Brasilien är en bit på efterkälken.
Citera
2021-01-20, 13:40
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vilket är hindret i grundlagen som Sverige har, men som inte andra länder har?

Pandemilagen ger ju regeringen rätt att stänga köpcentrum, sen skolorna av skolministern regering. Restauranger finns väl också med i pandemilagen?
Citera
2021-01-20, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Visst, men den eviga frågan är hur fördelningen ser ut.

De som är övertygade om att T-banan och skolan driver smittan, köper inga statistiska resonemang.

Mitt bekymmer med smittspridningen i samhället är snarare att man inte verkar ha koll på sambanden och iom detta så vet man inte vad man skall attackera och hur.

Det kan vara så att små skillnader rörande viss smittspridning kan ha stor skillnad för helheten och vice versa. Men har man inte koll på detta, då vet man inte heller vilka saker som är effektiva.

Rent hypotetiskt så kan exempelvis munskydd ha liten påverkan i kollektivtrafiken, men det kan få en stor påverkan på samhället. Eller tvärtom.

Men som alltid när man håller på med denna typ av aktiviteter så kan man inte avgöra hur bra olika saker fungerar eftersom de testas samtidigt som flera andra saker och dessutom så körs det i olika miljöer. Det är bara genom att samköra åtgärdsdata från många olika länder i efterhand som man ens kan få en uppfattning om hur det fungerar och varför.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in