2021-01-20, 09:14
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Vilka lögner. Spridningen börjar öka i månadsskiftet augusti/september. Precis som väntat då skolorna öppnade. Det tar ett tag innan spridningen blir så stor så att det eskalerar. Framförallt i höstas när samhällspridningen var på väldigt låga nivåer och klimatet inte gynnsamt för viruset.

Grannländerna vet om att skolorna driver smittan. Dom spårar/isolerar och sätter alla kontakter i karantän. Då kan man hålla spridningen på en låg nivå och hålla igång skolorna trots att det är dom som är drivmotorn i pandemin.

Felet är Anders Tegnell och flockimmunitetsmyndigheten. En myndighet som tycks ha blivit samlingsplats för regeringens lite mera misslyckade och retarderade "kompisar". Trots den uppenbara bristen på intelligens så vill regeringen även hålla dessa om ryggen så då ges dom ett skrivbord på nån sossemyndighet och lite pengar att leka viktig med. Dessa förlorare ska krävas på ansvar.

Så är det ju. Finns ju en förbannat bra anledning till att många länder stänger sina skolor när smittan skenar. ALLA vet att skolan driver smittspridningen. Att förneka detta tyder bara på brist på intelligens.

Sedan kan jag förstå att många drar sig för att stänga skolor över längre tid, då det kan få konsekvenser på andra delar av samhället MEN, då ska man säga detta. Då ska man inte låtsas som att inte skolorna driver smittan, eller att inte lärarna blir sjuka i större omfattning. Inte när all tillgänglig data visar precis motsatsen. Det är lögn och desinformation som Folkhälsomyndigheten håller på med. All heder till TV4 som avslöjar detta.
Citera
2021-01-20, 09:15
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
"Lärare mycket mer smittade än andra" .. ”Skillnaden är slående”
https://www.tv4.se/artikel/2GOCpM8MDn5tDIagY7Iv9W/laerare-mycket-mer-smittade-aen-oevriga-yrkesgrupper

Tegnell /FoHM:
"Barn smittar inte"
Citera
2021-01-20, 09:18
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Jag respekterar dina åsikter och det mesta talar väl för att skolorna påverkar smittspridningen markant, även fast det finns folk som motsätter sig detta.

Min fråga är dock, är det inte tröttsamt att fortsätta på det här spåret? Jag tror att vi måste inse att Sverige inte kommer ta några större krafttag mot situationen i våra skolor.
Så länge inget nytt framförs om skola/förskola tycker jag absolut det är tröttsamt!
Citera
2021-01-20, 09:20
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Hade man slagit till hårdare under våren så hade samhällspridningen aldrig blivit stor utanför stockholm. Man hade kunnat rädda tusentals liv också nu under andra vågen. Det troliga är att Sverige hade 3000-4000 döda nu istället för 11000.

Det är ett mysterium att svenska folket, som betalar några av världens högsta skatter, nöjer sig med att våra totalt inkompetenta ledare missköter vårt lands pandemihantering på det mest katastrofala sätt det bara går.

Våra klåpare till ledare har inte ens ambitionen att göra någonting rätt. Katastrofalt mer döda än i våra grannländer. Lögner och bisarra bortförklaringar. Är svenska folket verkligen nöjda med detta med tanke på hur mycket skatt vi betalar?
Citera
2021-01-20, 09:22
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Hade man slagit till hårdare under våren så hade samhällspridningen aldrig blivit stor utanför stockholm. Man hade kunnat rädda tusentals liv också nu under andra vågen. Det troliga är att Sverige hade 3000-4000 döda nu istället för 11000.
Du menar att det är ifrån Stockholm övriga landet fått sin smitta?

Och du har uppenbarligen helt missat att vår grundlag inte tillåter någon större nedstängning.
Citera
2021-01-20, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Det här är ganska intressant.

https://www.allas.se/samhalle/larare-hardast-drabbade-av-covid-19/7216483

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/november/larare-har-ingen-hogre-risk-for-att-smittas-av-covid-19/

Det är två helt olika bilder. Det sägs att Folkhälsomyndigheten bildar sina "forskningsrön" på siffror från den första vågen. På den tiden då det mest var klustersmitta. Innan den allmänna smittspridningen blev så stor. Det kan möjligen förklara olikheterna.
Märkligt emellertid att Folkhälsomyndigheten fortfarande sprider felaktig information. Var exempelvis bara några dagar sedan Tegnell stod i TV och påstod att lärare inte löper ökad risk att bli smittad av Covid19, trots att tillgänglig data säger precis motsatsen.

Bara sunt förnuft säger ju dessutom att en yrkeskategori som möter så många personer, både elever och lärare varje dag är mycket utsatta för viruset. Viruset sprids ju både som droppsmitta och aerosolsmitta så att vistas med många personer inomhus är så mycket riskfaktor det kan bli. Helt makalöst att Folkhälsomyndigheten förnekar något sådant som är så fundamentalt. Dårar.

Problemet som FoHM står inför är att lärare är extremt olika riskutsatta beroende på hur skolan är organiserad. Som jag skrev i ett annat inlägg nyss så är skolor som ligger lokalt i sitt eget bostadsområde troligen en mindre risk än skolor som man bussas till. Detta då barnen får ett mycket större kontaktnät iom bussningen. De skolor jag känner till större utbrott på har alla haft bussning eller något annat som gör att de agerar som en brygga mellan olika grupperingar i samhället och därmed har de kunnat agera som facilitator för att smittan skall komma vidare till nya grupper i samhället. Det krävs inte att barnen smittas och sprider vidare i särskilt stor grad på en sådan skola för att den skall göra att smittan sprids vidare i samhället.

Om man tänker sig att man har tio kärl med vatten utan anslutning mellan dem och sedan släpper ned bakterier i ett av dem så lär ju inte bakterierna kunna spridas. Har man istället dessa tio kärl anslutna med en tunn slang i serie, då får man en spridning från kärl till kärl som går rätt långsamt. Ansluter man istället alla kärl till tre andra, då går det snabbare och med ett helt annat mönster. Jag tror att detta är en rätt bra modell för hur man skall se på smittspridningen. Vissa skolor agerar som slang mellan de olika kärlen, det är därför jag tror att smittspridningen minskar så mycket när det blir skollov. Loven tar även bort en del av de andra slangarna som finns mellan kärlen iom att föräldrarna inte går till jobbet osv, men varje slang mellan kärlen är viktig att ta bort för att stänga inne smittan. Särskilt de lite grövre slangarna och skolor med exempelvis bussning (gymnasier och vissa högstadieskolor för att ge ett par exempel) är ytterligare en slang som går mellan olika kärl. Den behöver inte nödvändigtvis vara jättetjock (ha mycket stor spridning), men bara att den utgör en brygga mellan nya kärl innebär att den kan vara ett problem.
Citera
2021-01-20, 09:26
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirColumbia
Jag respekterar dina åsikter och det mesta talar väl för att skolorna påverkar smittspridningen markant, även fast det finns folk som motsätter sig detta.

Min fråga är dock, är det inte tröttsamt att fortsätta på det här spåret? Jag tror att vi måste inse att Sverige inte kommer ta några större krafttag mot situationen i våra skolor.

Ja, det är klart tröttsamt. Att behöva försvara något i argumentation som är lika självklart som att solen går upp på morgonen och ned på kvällen.

Stör mig nästan mer på att man förnekar smittsamheten, snarare än att man inte stänger skolorna. Jag tror inte heller att Sverige kommer stänga några skolor. Det tåget har redan gått och dessutom sitter man fast i en vägg av prestige. Möjligen, men bara möjligen stänger man skolorna om situationen kukar ur fullständigt med en tredje våg av någon elak mutation som sprids mycket snabbt, samtidigt som det blir trubbel med vaccinleveranserna. Märktes ju hur hårt det satt inne med att byta fot i munskyddsfrågan. Dröjde till efter årsskiftet med att rekommendera munskydd i kollektivtrafiken, men då bara i tänkt rusningstrafik. Varför inte krav på obligatoriskt munskydd i kollektivtrafiken hela tiden, samt i butiker och köpcentrum? Har ju rekommenderats av WHO sedan i somras. Makalöst tjurigt av FHM även det. Mitt förtroende för den myndigheten har verkligen sjunkit under noll. Jag fattar inte vad de sysslar med. De skulle:

1) Kommunicerat bättre om skolan. Ska det nödvändigtvis hållas öppet borde de sagt följande: "Ja, vi är medvetna om att smittan sprids i skolan, liksom i alla andra miljöer där det sker många sociala kontakter, men vi tycker ändå att det är jätteviktigt att skolorna håller öppet. Vi får ta att det sker ökad smittspridning i och med att skolorna håller öppet. "

2) Vad gäller munskydden borde de rekommenderat ALLA att använda munskydd i kollektivtrafik och i butiker, köpcentrum m.m. Det borde man gjort redan i mars. De borde även informerat om att ju tätare desto bättre och förklarat de olika godkännandeklasserna på ett pedagogiskt vis.

Då hade de i alla fall fått större respekt från min sida. Nu litar jag inte på ett ord som de kommunicerar utan att själv gjort kontroll mot bakgrundsfakta. Undersökt andra källor osv. Deras förtroende är fullständigt raserat. Det kan inte bli värre.
Citera
2021-01-20, 09:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Det är ett mysterium att svenska folket, som betalar några av världens högsta skatter, nöjer sig med att våra totalt inkompetenta ledare missköter vårt lands pandemihantering på det mest katastrofala sätt det bara går.

Våra klåpare till ledare har inte ens ambitionen att göra någonting rätt. Katastrofalt mer döda än i våra grannländer. Lögner och bisarra bortförklaringar. Är svenska folket verkligen nöjda med detta med tanke på hur mycket skatt vi betalar?

Jag är nöjd över att Sverige har hållt betydligt mer öppet än övriga världen, även om det har kostat några fler dödsfall.

Jag är självklart missnöjd över att vården och äldrevården är så eftersatt, vilket jag varit i många år.
Citera
2021-01-20, 09:30
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:

Ett litet problem med din historieskrivning är att Sveriges grundlag inte tillåter vad som helst.

Nedstängning av verksamheter eller stängning av geografiska områden är bla. sådant som grundlagen kraftigt försvårar eller omöjliggör.

Sedan kunde Pandemilagen arbetats fram betydligt fortare än vad Regeringen lyckats med, men det är en annan fråga.
Senast redigerad av Surtruten 2021-01-20 kl. 09:32.
Citera
2021-01-20, 09:31
Avslutad
Citat:

Men du hänvisade till att vi kunnat rädda 2 500. Är 8000 en siffra du hade varit nöjd med med tanke på hur mycket skatt du betalar? Norge har fortfarande bara 500.
Citera
2021-01-20, 09:32
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Problemet som FoHM står inför är att lärare är extremt olika riskutsatta beroende på hur skolan är organiserad. Som jag skrev i ett annat inlägg nyss så är skolor som ligger lokalt i sitt eget bostadsområde troligen en mindre risk än skolor som man bussas till. Detta då barnen får ett mycket större kontaktnät iom bussningen. De skolor jag känner till större utbrott på har alla haft bussning eller något annat som gör att de agerar som en brygga mellan olika grupperingar i samhället och därmed har de kunnat agera som facilitator för att smittan skall komma vidare till nya grupper i samhället. Det krävs inte att barnen smittas och sprider vidare i särskilt stor grad på en sådan skola för att den skall göra att smittan sprids vidare i samhället.

Om man tänker sig att man har tio kärl med vatten utan anslutning mellan dem och sedan släpper ned bakterier i ett av dem så lär ju inte bakterierna kunna spridas. Har man istället dessa tio kärl anslutna med en tunn slang i serie, då får man en spridning från kärl till kärl som går rätt långsamt. Ansluter man istället alla kärl till tre andra, då går det snabbare och med ett helt annat mönster. Jag tror att detta är en rätt bra modell för hur man skall se på smittspridningen. Vissa skolor agerar som slang mellan de olika kärlen, det är därför jag tror att smittspridningen minskar så mycket när det blir skollov. Loven tar även bort en del av de andra slangarna som finns mellan kärlen iom att föräldrarna inte går till jobbet osv, men varje slang mellan kärlen är viktig att ta bort för att stänga inne smittan. Särskilt de lite grövre slangarna och skolor med exempelvis bussning (gymnasier och vissa högstadieskolor för att ge ett par exempel) är ytterligare en slang som går mellan olika kärl. Den behöver inte nödvändigtvis vara jättetjock (ha mycket stor spridning), men bara att den utgör en brygga mellan nya kärl innebär att den kan vara ett problem.

Jag delar din bild. Problemet är att lärare, redan i mellanstadiet undervisar flera klasser. Sedan har många barn fritidsaktiviteter. Fotbollsklubbar, ridning, gymnastik, handboll, simning, konståkning, hockey. Det bildar många "slangar" mellan skolklasserna. Här säger FHM att det är viktigt med fysisk aktivitet, men det finns ju faktiskt alternativ. Spontanidrott och utomhusaktiviteter (ej i hall). Som sagt - ingen tvekan om att skolan är motorn i smittspridningen. Garanterat därför vi nu ser en minskad smittspridning, då vi nu ser effekten av jullovet. Om en månad lite drygt skulle jag gissa att vi ser motsatt effekt.
Citera
2021-01-20, 09:35
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Fast Norge har ju bara 525 döda. Duh. Varför skulle inte deras metoder duga i Sverige?

Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Är det en tiondel av 11000? Hur är det med mattekunskaperna?
Sverige hade haft lägre dödstal men skulle inte ha haft lika låga nivåer som Norge och Finland trots att dom gjort samma. Intelligensen är uppenbart lägre också, det spelar in. Det ser man inte minst när nånting så banalt och självklart som munskydds nytta måste diskuteras ännu ett år in i en pandemi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in