2021-01-20, 03:33
Medlem
GoFuckADucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Nej, vill presidenten nuka så nukar han, ingen har något att säga till om.

Dom kan ordervägra så mycket dom vill, då blir dom bara genast ytbytta och åker på en court marshall.
Så exempel så kunde Trump fått en snedtändning och sagt åt helvete med allt och jag tar med mig alla i graven? Låter nästan lite för enkelt.
Citera
2021-01-20, 03:35
Medlem
I teorin, ja.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/National_Command_Authority
Citat:
The president has unilateral authority as commander-in-chief to order that nuclear weapons be used for any reason at any time.

Men det är ju knappast han som trycker på knapparna. Och om militärerna bedömer att han mist förståndet så lär de ju knappast verkställa ordern.
Citera
2021-01-20, 03:42
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoFuckADuck
Så exempel så kunde Trump fått en snedtändning och sagt åt helvete med allt och jag tar med mig alla i graven? Låter nästan lite för enkelt.

Ja, jag tycker det är helt åt helvete med sådan absolut makt, men tydligen är det så det är och har varit så i ca femtio år.
Det finns ju en anledning till att presidenten alltid har sin personliga assistent i släptåg som bär runt på "kärnvapenfotbollen", det är för att han med kort varsel ska kunna ta beslut om att avfyra kärnvapen, han har makten och mandatet att göra det.
Citera
2021-01-20, 03:52
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
I teorin, ja.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/National_Command_Authority

Men det är ju knappast han som trycker på knapparna. Och om militärerna bedömer att han mist förståndet så lär de ju knappast verkställa ordern.

Och gör dom det blir dom omedelbart utbytta och får stå inför militärdomstol för ordervägran.
Har du sett hur pryda, patriotiska och pretantiösa amerikanska militärer är? Dom vill inte slarva bort sin militärkarriär, dom gör det dom har ansträngt sig för att bli tillsagda att göra.
Dom vill inte byta ut sitt liv mot en lång fängelsevistelse.

Tänk på att det är verklighet och inte en film där någon "hjälte" får moralpanik och räddar världen.
Citera
2021-01-20, 05:20
Medlem
Nej det kan han inte. Då amerikansk militär ska vägra en olaglig order. Men det är farligt om presidenten omger sig med extrema jasägare.

Det sägs att Ryssland har en hårdare säkerhet USA. Jag vet inte om det stämmer.
Citera
2021-01-20, 06:49
Medlem
Tråden är en produkt av massmedias narrativet av Trump, att han är en galning med fingret på röd kärnvapenknappen. För diskreditera Trump som personen så han ska inte kunna kandidera 2024.
Citera
2021-01-20, 07:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
Och gör dom det blir dom omedelbart utbytta och får stå inför militärdomstol för ordervägran.
Har du sett hur pryda, patriotiska och pretantiösa amerikanska militärer är? Dom vill inte slarva bort sin militärkarriär, dom gör det dom har ansträngt sig för att bli tillsagda att göra.
Dom vill inte byta ut sitt liv mot en lång fängelsevistelse.

Tänk på att det är verklighet och inte en film där någon "hjälte" får moralpanik och räddar världen.

Vilken karriär skulle de ha efter det beslutet? Världen skulle praktiskt taget ligga i ruiner. Så bara för att behålla karriären, som i princip skulle vara slut efter knapptryckningen så skulle de mörda hundratals miljoner oskyldiga människor? Bara för att någon som mist förståndet sa det till dem? Snälla...
Citera
2021-01-20, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej det kan han inte. Då amerikansk militär ska vägra en olaglig order. Men det är farligt om presidenten omger sig med extrema jasägare.

Det sägs att Ryssland har en hårdare säkerhet USA. Jag vet inte om det stämmer.

Du har fel ingen kan stoppa presidenten om han vill sätta in kärnvapen. Ordern kan aldrig heller återkallas. Så kommer presidenten hem från krogen ser att nordkorea skickat ett kränkande mail så kan han sätta in kärnvapen och ingen kan stoppa honom.
Citera
2021-01-20, 09:36
Medlem
Det funkar så att presidenten har ett kod kort och en personlig kod som dom memorerar. Vise presidenten har ochså ett kodkort. Beodrar presidenten att sätta in kärnvapen så matar han in siffrorna vise presidenten gämför dom med sitt kort och bekräftar att dom är äkta och att det är på presidentens order. När ordern gått iväg kan inte äns presidenten ändra den. Presidenten kan bli galen det spelar ingen roll han kan forfarande använda kärnvapen och ingen kan stoppa honom.

Ryssland har någolunda lika system tror man. Men allt kring deta är ju hemligt. Skulle ryssland sätta in kärnvapen mot usa så har presidenten ungefär 10min på sig att välja om han ska svara med kärnvapen sägs det. Det är därför man har dessa regler kring sånt här det är extremt lite tid man har på sig och agera.
Citera
2021-01-20, 09:40
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Som jag har fattat det så är det bara när USA är utsatt för ett direkt angrepp som presidenten själv kan avgöra om man skall avfyra.
Om det råder fred & ro så kan han INTE bara "trycka på knappen".
Citera
2021-01-20, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Som jag har fattat det så är det bara när USA är utsatt för ett direkt angrepp som presidenten själv kan avgöra om man skall avfyra.
Om det råder fred & ro så kan han INTE bara "trycka på knappen".

Nej det stämmer inte Presidenten är överbefälhavare och han bestämmer själv över militären. Kongressen kan dock avsätta presidenten men aldrig stoppa honom så länge han är president.
Citera
2021-01-20, 09:50
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Nej det stämmer inte Presidenten är överbefälhavare och han bestämmer själv över militären. Kongressen kan dock avsätta presidenten men aldrig stoppa honom så länge han är president.
Jag har som sagt ingen direkt källa, bara något jag sett i en eller annan dokumentär.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in