2021-01-20, 01:44
Medlem
GoFuckADucks avatar
Lek med tanken att presidenter som Putin eller dåvarande Trump vill trycka av alla kärnvapen i en dödslängtan. Skulle det vara möjligt senario eller hur mycket krävs det för att genomföra detta?
Citera
2021-01-20, 01:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoFuckADuck
Lek med tanken att presidenter som Putin eller dåvarande Trump vill trycka av alla kärnvapen i en dödslängtan. Skulle det vara möjligt senario eller hur mycket krävs det för att genomföra detta?
Jag tror faktiskt inte det. Det är nog en liten myt att makten är så stor. Visst, dom båda kan säkert men det finns säkerligen en ganska stor buffert som de måste ta sig igenom och verkligen ge skäl nog för att armen ska processa det.
Att beställa en attack är knappast något som behöver göras på sekunder.
Citera
2021-01-20, 01:57
Medlem
F.Hansens avatar
Det lär ju vara en pyramid, eller kedja av beslutsfattande. Det innebär att presidenten har sista ordet, men om tillräckligt många överstegeneraler inte håller med lär ingen raket avfyras.
Citera
2021-01-20, 02:04
Medlem
Strychnos avatar
En amerikansk president kan helt själv beordra att skjuta iväg kärnvapenmissiler, dock måste han identifieras via ett speciellt plastkort som finns i den sk "Nuclear football", och försvarsministern måste verifiera att ordern från presidenten är autentisk, försvarsministern har inget veto, och kan inte förhindra presidentens order.

Så, ja. USA's president kan och har full makt att själv beordra avfyrning av kärnvapenmissiler, och ingen kan förhindra det.
Citera
2021-01-20, 02:26
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strychno
En amerikansk president kan helt själv beordra att skjuta iväg kärnvapenmissiler, dock måste han identifieras via ett speciellt plastkort som finns i den sk "Nuclear football", och försvarsministern måste verifiera att ordern från presidenten är autentisk, försvarsministern har inget veto, och kan inte förhindra presidentens order.

Så, ja. USA's president kan och har full makt att själv beordra avfyrning av kärnvapenmissiler, och ingen kan förhindra det.
Beror på om han är frisk eller ej i skallen. Tryck på knappen men presidenten behöver medhåll från alla inblandade i avfyrandet.
Citera
2021-01-20, 02:27
Medlem
ZlatanStatyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av F.Hansen
Det lär ju vara en pyramid, eller kedja av beslutsfattande. Det innebär att presidenten har sista ordet, men om tillräckligt många överstegeneraler inte håller med lär ingen raket avfyras.
Ja där har vi svaret....
Citera
2021-01-20, 02:36
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:

Givetvis går det att förhindra, till exempel genom ordervägran. Scenariot är inte bara möjligt, utan högst troligt (såvida inte hela staben består av suicidala eunucker).
Citera
2021-01-20, 02:39
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanStatyn
Beror på om han är frisk eller ej i skallen. Tryck på knappen men presidenten behöver medhåll från alla inblandade i avfyrandet.

Nej, vill presidenten nuka så nukar han, ingen har något att säga till om.

Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Givetvis går det att förhindra, till exempel genom ordervägran. Scenariot är inte bara möjligt, utan högst troligt (såvida inte hela staben består av suicidala eunucker).

Dom kan ordervägra så mycket dom vill, då blir dom bara genast ytbytta och åker på en court marshall.
Citera
2021-01-20, 02:43
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Dom kan ordervägra så mycket dom vill, då blir dom bara genast ytbytta och åker på en court marshall.

Om presidenten beställer ett uppenbart vansinnesdåd? Det tror jag inte, men allt är givetvis möjligt.
Citera
2021-01-20, 02:58
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Om presidenten beställer ett uppenbart vansinnesdåd? Det tror jag inte, men allt är givetvis möjligt.

Presidenten kan vara en debil idiot som får för sig någon vansinnesattack, men sålänge han är president kan ingen förhindra något.

Dock är en lite försvårande faktor som lär dra ut på tiden för ett sådant scenario är faktumet att det måste bollas strategiska planer fram och tillbaka mellan NORAD m.fl platser och presidenten, och det är ju inte helt omöjligt att några "smarta" personer blir satta på att hitta på kontrastrategiska saker med planerna så att det på något sätt falerar.
Citera
2021-01-20, 03:04
Medlem
Saumyas avatar
Jag tror inte det. Jag tror det är som Putin säger att det är en massa män inblandade. I Ryssland också, jag tror inte han kan göra precis vad som helst.
Senast redigerad av Saumya 2021-01-20 kl. 03:06. Anledning: Tillägg
Citera
2021-01-20, 03:29
Medlem
Strychnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saumya
Jag tror inte det. Jag tror det är som Putin säger att det är en massa män inblandade. I Ryssland också, jag tror inte han kan göra precis vad som helst.

Du vet att ryssland och usa är helt olika länder va? Vad putin säger har inget med hur det är i usa att göra.

Du tror väl heller inte på att Kim Jong-Un kan skicka kärnvapenrobotar närhelst och varhelst han vill? För det kan ju inte Putin göra...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in