2021-01-18, 23:23
Medlem
Giant Squids avatar
Ser att det finns en skatepark som öppnade 2012 i Pyongyang med halfpipes och rails m,m. På bilderna verkar rullskridskor vara populärt. Kim Jong um sa under sitt besök där.

- "in order to develop sports, it is necessary to steadily seek means and methods suited to the actual conditions of the country on the basis of thorough preparations and develop sports science and put it on a high level, underscoring the need to take measures for the supply of physical exercise apparatuses".

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Pyongyang_Skatepark#:~:text=Pyongyang%20Skatepark% 20is%20the%20first,grind%20rails%20and%20a%20track .
Citera
2021-01-19, 00:56
Medlem
Kumabjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paponim
Men kontrapunkt...

I Madrid däremot fanns som vanligt pengar från USA:s statskassa med som finansiär av aktionen. Var väl också en f d CIA-agent med på plats, vill jag minnas. Det är alltså fråga om uppenbar statsterrorism!

Fina gossar ni lierar er med, Lemmor och Arcosinus...

Jag är lite förvirrad här. En agent är en som "agerar på uppdrag", det normala är att de samlar in, eller stjäl, information på uppdrag av en underrättelsetjänst, exempelvis CIA, MI6, KGB, GRU eller liknande. Några gör det mot betalning, andra av ideologiska skäl och så finns det en grupp som tvingats till det genom utpressning. Arbetsmetoderna är snarlika, oavsett ideologiskt system de tjänar. En agent är således inte en statstjänsteman, möjligen hos det land hen motarbetar (därav benämningen förrädare), och då förstår jag inte hur de skulle kunna vara representanter för statsterrorism. Logiken blir i så fall att exempelvis de som tjänar Hizbollah skulle vara statsterrorister åt Irak, Iran, Pakistan eller den säkerhetstjänst som varit med och finansierat och tränat dem. Är det utifrån den logiken du argumenterar?

Eller använder du begreppet CIA-agent som synonymt med CIA operatör (case officer)? Om det då handlar om en f d CIA anställd är hen ju per definition inte längre en del av statsapparaten, utan borde väl i så fall benämnas legosoldat eller frilansare? Personen i fråga erbjuder sin tid och kunskaper till någon som är villig att betala för den. Under de förutsättningarna kunde de som hyrde in detta valt någon med likartad bakgrund från någon helt annan tjänsteorganisation. Här är väl skillnaden närmast den att tidigare anställda hos CIA är lätta att hitta på nätet då de återfinns i privata säkerhetsföretag som just brukar stoltsera med deras praktiska bakgrund. Hur det ser ut i exempelvis Ryssland vet jag mindre om då jag inte behärskar ryska och kan söka efter liknande företag, men de finns säkerligen. Kan det inte vara så enkelt att ifall en f d CIA anställd hyrts in har det gjorts utifrån språklig kompatibilitet?
Citera
2021-01-19, 08:29
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kumabjorn
Jag är lite förvirrad här. En agent är en som "agerar på uppdrag", det normala är att de samlar in, eller stjäl, information på uppdrag av en underrättelsetjänst, exempelvis CIA, MI6, KGB, GRU eller liknande. Några gör det mot betalning, andra av ideologiska skäl och så finns det en grupp som tvingats till det genom utpressning. Arbetsmetoderna är snarlika, oavsett ideologiskt system de tjänar. En agent är således inte en statstjänsteman, möjligen hos det land hen motarbetar (därav benämningen förrädare), och då förstår jag inte hur de skulle kunna vara representanter för statsterrorism. Logiken blir i så fall att exempelvis de som tjänar Hizbollah skulle vara statsterrorister åt Irak, Iran, Pakistan eller den säkerhetstjänst som varit med och finansierat och tränat dem. Är det utifrån den logiken du argumenterar?

Eller använder du begreppet CIA-agent som synonymt med CIA operatör (case officer)? Om det då handlar om en f d CIA anställd är hen ju per definition inte längre en del av statsapparaten, utan borde väl i så fall benämnas legosoldat eller frilansare? Personen i fråga erbjuder sin tid och kunskaper till någon som är villig att betala för den. Under de förutsättningarna kunde de som hyrde in detta valt någon med likartad bakgrund från någon helt annan tjänsteorganisation. Här är väl skillnaden närmast den att tidigare anställda hos CIA är lätta att hitta på nätet då de återfinns i privata säkerhetsföretag som just brukar stoltsera med deras praktiska bakgrund. Hur det ser ut i exempelvis Ryssland vet jag mindre om då jag inte behärskar ryska och kan söka efter liknande företag, men de finns säkerligen. Kan det inte vara så enkelt att ifall en f d CIA anställd hyrts in har det gjorts utifrån språklig kompatibilitet?
Långa semantiska utvikningar hör väl knappast hemma här? Vill man fördjupa sig om olika definitioner så finns massor av källor att tillgå...

Vi borde ändå kunna enas om att när den här typen av handlingar begås så gör man allt för att dölja dom. Men, jag vill påstå att det ändå är den som står för finansieringen som också i slutändan ska ta ansvaret.

Själva handlingarna påverkas inte av vad man kallar dom. Möjligen kan det hjälpa för att döva ens egna dåliga samvete...
Citera
2021-01-19, 08:49
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
USA är bortgjorda för lång tid framöver som internationella medlare och förhandlare.
Den lilla människan kan göra bättre och fortare än aggresiva utpressningstaktiker som bara drabbar civila.

Civila entusiaster byggde skejtparker i Kabul och lärde småtjejer att skejta under namnet Skateistan. Likadant med surfskolan i Ghaza.
Om nordkorea kan bli mindre oroliga för att bli anfallna från havet så finns det en dold resurs i fantastisk surfning där. Det är något som vanligt folk kan vara med att påverka.
Surf Diplomacy.

China’s Olympic surfing scout makes waves in North Korea after finding the first break

https://www.scmp.com/sport/outdoor/extreme-sports/article/3116478/chinas-olympic-surfing-scout-makes-waves-north-korea
The hidden surfing paradise of North Korea

https://www.surfertoday.com/travel/the-hidden-surfing-paradise-of-north-korea

Masikryong skidorten finns, i klass med Åre eller Vemdalen. Wonsan i princip nyckelfärdigt att ta imot badgäster. Goda möjligheter till outdoor turism. Det är där den riktiga humana diplomatin kan utföras. Tänk första fullmoon partyt på stranden i Hamhung.
Det blev ju ett himla liv på belackarna när den här videon kom ut 2016:
https://youtu.be/twQKilaHBro

Man kan lära sig mycket om hur väl den västerländska hjärntvätten fungerar genom att läsa alla galna kommentarer till videor av den här typen...
Citera
2021-01-19, 14:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
USA är bortgjorda för lång tid framöver som internationella medlare och förhandlare.
Den lilla människan kan göra bättre och fortare än aggresiva utpressningstaktiker som bara drabbar civila.

Civila entusiaster byggde skejtparker i Kabul och lärde småtjejer att skejta under namnet Skateistan. Likadant med surfskolan i Ghaza.
Om nordkorea kan bli mindre oroliga för att bli anfallna från havet så finns det en dold resurs i fantastisk surfning där. Det är något som vanligt folk kan vara med att påverka.
Surf Diplomacy.

China’s Olympic surfing scout makes waves in North Korea after finding the first break

https://www.scmp.com/sport/outdoor/extreme-sports/article/3116478/chinas-olympic-surfing-scout-makes-waves-north-korea
The hidden surfing paradise of North Korea

https://www.surfertoday.com/travel/the-hidden-surfing-paradise-of-north-korea

Masikryong skidorten finns, i klass med Åre eller Vemdalen. Wonsan i princip nyckelfärdigt att ta imot badgäster. Goda möjligheter till outdoor turism. Det är där den riktiga humana diplomatin kan utföras. Tänk första fullmoon partyt på stranden i Hamhung.
Du tycker alltså att världen borde komma till diktaturstaten Nordkorea för att roa sig med skidåkning, skate och surfning?

Anser du att det skulle vara lika självklart för nordkoreanerna att när som helst åka utomlands för att roa sig och turista?
Nu faller ju det sistnämnda på sin egen orimlighet då ingen nordkorean skulle ha råd, men rent principiellt?
Citera
2021-01-19, 14:39
Medlem
Citat:
Var väl också en f d CIA-agent med på plats, vill jag minnas. Det är alltså fråga om uppenbar statsterrorism!
Fina gossar ni lierar er med, Lemmor och Arcosinus...
Intressant, när du fått förklarat för dig att NMR:s ideologi är en direkt kopia på Nordkoreas försöker du istället med någon annan etikett...
Vad är det du vill få ut av det egentligen? Vad är ditt syfte?
Citera
2021-01-19, 18:28
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Du tycker alltså att världen borde komma till diktaturstaten Nordkorea för att roa sig med skidåkning, skate och surfning?
Jäklar vad politiskt korrekt du är! Skulle få vilken ledande liberal-demokratisk politiker som helst att blekna av avund...

Får man åka till Polen???
Citat:
Anser du att det skulle vara lika självklart för nordkoreanerna att när som helst åka utomlands för att roa sig och turista?
Nu faller ju det sistnämnda på sin egen orimlighet då ingen nordkorean skulle ha råd, men rent principiellt?
Men Thailand måste ändå vara okey va?? Dom kommer ju alltid hit och turistar i våra blåbärsskogar...

I sanningens namn är det inte många nordkoreaner som åker på rena turistresor. Det stora flertalet åker utomlands för att jobba eller i affärer. Ett fullsatt tåg om dagen till Dandong, t ex.

Jag stötte faktiskt på en ensam flicka i lägre tonåren på stationen i Dandong som tydligen aldrig åkt utomlands själv förut. Uppklädd och med liten resväska (andra hade jätteväskor och fick betala övervikt på tåget) med bling-bling var hon osäker på hur det funkade i kinesiska tullen. Sen hon fått täckning med sin Arirang-mobil pratades det konstant. När skickade du din 14-åriga dotter ensam på utlandsresa senast? Hon tillhörde säkert eliten, dock...
Citera
2021-01-19, 18:30
Medlem
Paponims avatar
Citat:
Intressant, när du fått förklarat för dig att NMR:s ideologi är en direkt kopia på Nordkoreas försöker du istället med någon annan etikett...
Vad är det du vill få ut av det egentligen? Vad är ditt syfte?
Åhh! Vart är statyerna?? Jag vill gå dit och buga med blommor och allt! Nu genast!!
Citera
2021-01-19, 19:01
Medlem
Paponims avatar
En relativt sansad och genomlysande analys av det som brukar avhandlas här. Lustigt nog från CNN, dessutom. Nya tider stundar.

Man går igenom en del av de möjligheter och svårigheter som väntar den nya amerikanska regimen i förhållande till den ostasiatiska regionen. Japan nämndes dock inte alls:
https://edition.cnn.com/2021/01/18/asia/north-korea-covid-sanctions-dst-intl-hnk/index.html
Citera
2021-01-19, 23:14
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Det blev ju ett himla liv på belackarna när den här videon kom ut 2016:
https://youtu.be/twQKilaHBro

Man kan lära sig mycket om hur väl den västerländska hjärntvätten fungerar genom att läsa alla galna kommentarer till videor av den här typen...
Faktiskt en bra låt och bra video, den fick man ett leende utav.Nordkoreanerna har väl dock sin egen Lil Kim. Jag tror han hajjar breakdance, hiphop surf och skejtande han är nog ung i sinnet.
Den första kommentaren till den var inne på det jag tänker mig.

"Human connection is the only step forward in bringing our world together"

Jag har erfarenhet från länder där små mänskliga relationer utfört mer nytta än politiska NMRliknande hotdiplomati lyckats med. Iran ,Libanon, Kambodia m,m. Alltid genom unga och genom att ha roligt tillsammans, så enkelt, så naturligt.
Senast redigerad av Giant Squid 2021-01-19 kl. 23:18.
Citera
2021-01-19, 23:20
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Kort svar Jaaaaaaaa. När åker vi?
Citera
2021-01-19, 23:22
Medlem
Citat:
I sanningens namn är det inte många nordkoreaner som åker på rena turistresor...
Den underdriften blir svår att överträffa!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in