Citat:
Ursprungligen postat av
Paponim
Men kontrapunkt...
I Madrid däremot fanns som vanligt pengar från USA:s statskassa med som finansiär av aktionen. Var väl också en f d CIA-agent med på plats, vill jag minnas. Det är alltså fråga om uppenbar statsterrorism!
Fina gossar ni lierar er med, Lemmor och Arcosinus...
Jag är lite förvirrad här. En agent är en som "agerar på uppdrag", det normala är att de samlar in, eller stjäl, information på uppdrag av en underrättelsetjänst, exempelvis CIA, MI6, KGB, GRU eller liknande. Några gör det mot betalning, andra av ideologiska skäl och så finns det en grupp som tvingats till det genom utpressning. Arbetsmetoderna är snarlika, oavsett ideologiskt system de tjänar. En agent är således inte en statstjänsteman, möjligen hos det land hen motarbetar (därav benämningen förrädare), och då förstår jag inte hur de skulle kunna vara representanter för statsterrorism. Logiken blir i så fall att exempelvis de som tjänar Hizbollah skulle vara statsterrorister åt Irak, Iran, Pakistan eller den säkerhetstjänst som varit med och finansierat och tränat dem. Är det utifrån den logiken du argumenterar?
Eller använder du begreppet CIA-agent som synonymt med CIA operatör (case officer)? Om det då handlar om en f d CIA anställd är hen ju per definition inte längre en del av statsapparaten, utan borde väl i så fall benämnas legosoldat eller frilansare? Personen i fråga erbjuder sin tid och kunskaper till någon som är villig att betala för den. Under de förutsättningarna kunde de som hyrde in detta valt någon med likartad bakgrund från någon helt annan tjänsteorganisation. Här är väl skillnaden närmast den att tidigare anställda hos CIA är lätta att hitta på nätet då de återfinns i privata säkerhetsföretag som just brukar stoltsera med deras praktiska bakgrund. Hur det ser ut i exempelvis Ryssland vet jag mindre om då jag inte behärskar ryska och kan söka efter liknande företag, men de finns säkerligen. Kan det inte vara så enkelt att ifall en f d CIA anställd hyrts in har det gjorts utifrån språklig kompatibilitet?