2021-01-19, 15:20
Medlem
flytandelyckas avatar
Om jag var du, det vill säga duktig på matematik, hade jag läst en kandidat i matematisk statistik och kombinerat den med lite andra kurser i exempelvis nationalekonomi, företagsekonomi, handelsrätt (medveten om att du har svårt för samhällsvetenskap) eller programmering.

Jag arbetar på ett försäkringsbolag och vi behöver folk med denna kombinationen. Du hade även blivit attraktiv på banker.

Jag är yngre än dig och har läst en treårig utbildning som jag ångrar. Tyvärr är jag så omotiverad just nu att jag bara vill jobba och tjäna pengar. Men hade jag varit studiemotiverad och duktig på matte så hade jag läst matematisk statistik direkt. Du skulle exempelvis kunna bli aktuarie.
Citera
2021-01-19, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermanHermansen
Jag har lite erfarenhet av olika utbildningar på universitetsnivå och kan ge dig lite subjektiva tips gällande din oro och tankar.

Grundtanke: Följ ditt hjärta, men lyssna samtidigt på din hjärna.

1) Läkarprogrammet. Ska du fortsätta eller inte? I mitt tycke så har du valt det universitetet där läkarprogrammet förmodligen är som jobbigast. Jag har ingen egen erfarenhet av just läkarprogrammet på KI, men min åsikt baseras mer om Stockholm som stad där sociala och omgivande faktorer såsom trångboddhet och stress vilka kan bidra till ditt dåliga välmående. KI har också mindre fokus på PBL vilket kanske är negativt för dig?

Tips är att antingen prova en annan utbildning alternativt följa ditt hjärta vilket säger att du vill bli läkare. Fortsätter du läkarprogrammet, sök till ett annat lärosäte kanske och testa på livet där. Örebro har mindre studenter per antagning och det är lätt med bostad t.ex.

2) Alternativa program / utbildningar. Högskoleingenjör tycker jag du kan överväga. Det är bra ifall man har intresse för t.ex fysik, elektronik, matematik osv. beroende på inriktning. Varför högskoleingenjör istället för civilingenjör? Dels för att du inte verkar säker på framtiden och för att arbetsbördan är lägre. Att studera till ingenjör skiljer sig från läkarstudier i mitt tycke. Nu har jag inte lika mycket erfarenhet ifrån läkarprogrammet som ingenjörsstudier, men som ingenjör så är det helt okej att lagga med tentor och att kugga några tentor, vilket oftast inte påverkar nästkommande kurser. Det är nästan helt normalt dessutom.

Högskolematematiken skiljer sig ifrån den tidigare matematiken. Men i slutändan är det väldigt få som får höga betyg i dessa ämnen och verkligen förstår innehållet, medans resterande med nöd och näppe klarar sig (mycket tack vare gamla tentor)

3) Ekonomi. Rekommenderar ingen att utbilda sig till detta då det, i mitt fall (egen upplevelse), är extremt svårt att få jobb.

4) Psykologprogrammet - Kanske är något för dig? Det sägs att det är mindre arbetsbörda än läkarprogrammet, men har ändå liknande mål att hjälpa patienter, vilket är skönt ifall man är lagd åt det hållet.

Sedan angående din oro över att skriva uppsatser tycker jag inte du ska ha. Jag upplever inte kraven som speciellt höga (eventuellt ifall man studerar till svensklärare eller dylikt). Det svåra är snarare att skriva saker med kvalité utan att låta som en skiva på repeat bara för att nå ett uppsatt mål på antal ord eller sidor.

En annan tanke är att det är en helt annan upplevd känsla av att säga att man studerar till läkare. Det är otroligt status att säga det och man känner verkligen det. Men det är inte hela världen egentligen bara en liten notis jag lagt märke till.

Tack för ditt detaljerade svar! Jag har faktiskt funderat på att byta lärosäte till Göteborg där jag har en hel del vänner och där jag trivs mycket bra socialt. Efter tre avklarade terminer på KI kan man byta till termin 4 på GU. Jag har faktiskt funderat på det. Dock känns det att rent studiemässigt så borde det vara lika svårt oavsett lärosäte?

Jag har som sagt funderat på just högskoleingenjör vid Chalmers. Ekonomi och produktionsteknik verkar intressant. Vad tycker du om det? Eftersom det var ett tag sen jag studerade matematik, kemi, fysik och biologi känns detta program som något jag kan sätta mig in i relativt omgående?

Tack för tipset om att inte plugga ren ekonomi!

Jag har faktiskt funderat på att plugga psykologprogrammet. Det är väl kanske just längden på programmet som fått mig att tänka annorlunda. Om jag nu inte skall bli läkare så vill jag främst plugga något relativt ”kort” som leder till jobb. Sen kanske det skulle vara mentalt jobbigt att arbeta runt och tillsammans med läkare när det är min egentliga dröm. Jag kollade antagningsstatistiken och jag borde komma in med mina 1,6. Har du någon koll kring framtidsutsikter, är det enkelt att få jobb?

När det kommer till läkarprogrammet så stämmer det att det är ett statusyrke, men för mig handlar det primärt om intresse. Jag tycker verkligen om det jag studerar och känner att arbetsrollen skulle passa mig väl. Det är bara så svårt att plugga så mycket under den tid vi får. Det går så snabbt...
Citera
2021-01-19, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av s0ap
Kör industriell ekonomi! Framtidssäkert, hög ingångslön och möjlighet till höga positioner. Kallades tidigare för ”VD-linjen”.

Oklart om jag kommer in på INDEK med 1,6 på HP? Jag har också hört att det är ett mycket svårt program, till och med svårare än läkarprogrammet?
Citera
2021-01-19, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countdown
Man kan titta på det ur ett forskningsperspektiv eller ur ett empiriskt perspektiv hämtat direkt från "golvet". Eftersom jag gått klart utbildningen samt hunnit arbeta lite inom vården tenderar jag att luta åt mina (och andra kollegors) observationer.

Det är vida känt att exvis röntgenläkare har det jävligt mycket bättre jämfört med internmedicinare eller kirurger. Fråga vilken röntgenläkare som helst varför de valde sin inriktning. Där finns de mest prestigelösa, schyssta personligheterna som förstår vad bra balans i livet är. Det är en gammal och trött åsna man slår på när man påstår att man går till röntgen eller patologi för att man hatar människor. Nej, man går dit för att man inte står ut med tanken på att arbeta med patienter utifrån de sjuka premisserna som finns inom vården idag.
Ett stort problem med läkarkulturen är att saknas insikt om att man inte BEHÖVER vara martyr eller slav för att bli en duktig kirurg. Det GÅR att få samma erfarenhet men med bättre arbetsvillkor. Varför vi är här idag är p.g.a. att folk är för fega för att klaga, och för att kulturen har blivit så ingrodd.
Egentligen ska kirurger inte arbeta mer än 6 h per dag, om man ville patienternas bästa. På Umeå Universitetssjukhus har de testat denna modell 2018 eller 2019 tror jag och konstaterade att arbetsmiljön förbättrades betydligt och det direkt bidrog till ökad patientsäkerhet.

Detta var ett av det mest läsvärda inlägget idag. Svenska läkare lever i en ytlig godhetsfasad och i brist på möjligheter till utveckling tar man ut allt på varandra. Själv är jag övertygad om att det är läkarna själva som är orsaken till yrkets förfall och inte landstinget som man gärna vill skylla på.

Till TS vill jag därför säga att du återigen bör fråga dig vad du vill, och även varför. Är det din dröm som gör att du vill fortsätta? Vad värderar du annars, som arbetsmiljö? Jag säger inte att läkare nödvändigtvis är ett dåligt val, men jag kan nästan garantera att T3 (patologin?) inte kommer vara det mest krävande framöver. För egen del skulle jag tex aldrig kunna tänka mig att arbeta inom kirurgi eller anestesi av just orsakerna som beskrivits ovan. Jag har lärt mig att värdera annat i livet och tycker även du bör ta dig en funderare över vad som är viktigt.

Vill du välja andra vägar så är världen öppen. Tandläkare vore faktiskt inte så dumt med tanke på utbildningen samt arbetsmarknaden. Annars återstår ju teknik om det är där du har din fallenhet. Du har trots allt ganska bra resultat på HP och du kommer in på det mesta.

Lycka till.
Citera
2021-01-19, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shwareb94
Hej, jag är en 26 år gammal man som för tillfället pluggar på läkarprogrammet vid KI. Jag har dock funnit detta program oerhört svårt på grund av den enorma studiebördan, och konsekvensen av detta är att jag halkat efter rejält i studierna och blivit spärrad ett antal år. Dock har jag egentligen bara klarat av två terminer och är därmed fortfarande i början av utbildningen. Det har alltid varit min dröm att bli läkare, och att släppa denna dröm skulle göra väldigt ont. Däremot känner jag att jag håller på att gå under, mitt självförtroende är mycket skadat, och psykiskt är jag väldigt utmattad. Jag känner även att jag börjar bli till åldern och att hålla på med spärr fram och tillbaka i flera år till känns mycket jobbigt. Jag kan tillägga att jag lider av generaliserat ångestsyndrom och tvångssyndrom, och mina symptom har förvärrats en hel del under mina studier på läkarprogrammet. Därför var jag också tvungen att ta ett studieuppehåll en period för att vila upp mig, samt för att påbörja psykoterapi. Jag går på antidepressiva just nu vilket delvis hjälper, men jag är säker på att min psykiska ohälsa har gjort läkarprogrammet mycket svårare för mig.

Tidigare under mitt liv, när jag var cirka 19 år gammal, så pluggade jag till tandläkare i ett år vilket var betydligt enklare. Dock hoppade jag av eftersom att jag fann det mycket tråkigt, och jag gillar inte direkt att pilla med händerna. Sen ville jag som sagt bli läkare...

Under den kommande studieterminen kommer jag att försöka ta igen en tenta som jag har från termin 3, men jag har börjat fundera på ifall jag verkligen bör fortsätta på läkarprogrammet.

Nu till min fråga: Kan ni rekommendera ett relativt ”enkelt” universitetsprogram på 3 år som har goda framtidsutsikter med väldiga goda möjligheter till arbete?

Jag har kollat runt lite själv på olika utbildningar och hittat en som verkar av intresse: Chalmers högskoleingenjör - Ekonomi och produktionsteknik. Vad tycker ni om denna?

Jag skulle säga att mina styrkor ligger inom de naturvetenskapliga ämnena, även om jag är väldigt ringrostig då jag tog studenten för nästan 7 år sen haha... Dock tycker jag absolut inte om att skriva labbrapporter, även om laborationer i sig kan vara väldigt roligt.

Jag har svårare för de samhällsvetenskapliga ämnena och är inte väldigt intresserad av de med undantag för ekonomi som jag finner mycket intressant. Mina svagheter är definitivt uppsatsskrivning vilket jag inte alls är bra på eller för den delen tycker om.

När det kommer till meriter så har jag 1,6 på högskoleprovet med 2.0 på KVA (vilket kan vara relevant ifall viktning av HP sker vid antagning till utbildningen).

Tack för att ni läste allt detta, och jag ser verkligen framemot era svar!

Mvh

Jag jobbade inom kundsupport och sälj till jag vid 29års ålder kom på att jag skulle bli programmerare. Läste ett 3årigt program, det var rätt tufft och tog på krafterna. Jag kunde inget om programmering. Arbetar idag som programmerare. Du är bara 26, livet är inte över.

Alternativet är att försöka klara av läkarutbildningen som jag tycker du bör göra, men du bör ta en paus på 2 år. Jobba enklare jobb och läs den litteratur som behövs i lugn och ro, studera tentor osv, kanske kan du jobba som undersköterska ett tag?
Vissa börjar plugga till läkare i 30 års åldern. Du är inte redo just nu, du behöver slappna av och strukturera upp din studieteknik bättre, gå någon kurs kring detta.

Att studera smart, sova bra, äta rätt och ta promenader är A och O. Att älta problem, sitta med ångest och fundera på annat och säkert prokrastinera (gör du det?) tar dig inget vart.
Senast redigerad av carlydeveloper 2021-01-19 kl. 16:30.
Citera
2021-01-19, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av soajet
Apotekare kanske

Apotekare tar fem år. Men på tre år blir man Receptarie, det är mycket god arbetsmarknad och ganska bra lön. Det är möjligt att bygga på till Apotekare senare. Det tror jag är ett ganska lugnt och ostressigt jobb på apotek. Mycket bättre än ingenjör tror jag för dig. Inom industrin är det alltid väldigt stressigt och passar inte den som har problem med ångest.

Du kan nog ha en del nytta av det du läst på läkarutbildningen när du läser till receptarie.

Läkaryrket är idag ganska stressigt, passar inte den som har ångestproblem, tror jag.
Senast redigerad av Homes 2021-01-19 kl. 17:31.
Citera
2021-01-19, 17:29
Medlem
Citat:
Tack för ditt detaljerade svar! Jag har faktiskt funderat på att byta lärosäte till Göteborg där jag har en hel del vänner och där jag trivs mycket bra socialt. Efter tre avklarade terminer på KI kan man byta till termin 4 på GU. Jag har faktiskt funderat på det. Dock känns det att rent studiemässigt så borde det vara lika svårt oavsett lärosäte?

Jag har som sagt funderat på just högskoleingenjör vid Chalmers. Ekonomi och produktionsteknik verkar intressant. Vad tycker du om det? Eftersom det var ett tag sen jag studerade matematik, kemi, fysik och biologi känns detta program som något jag kan sätta mig in i relativt omgående?

Tack för tipset om att inte plugga ren ekonomi!

Jag har faktiskt funderat på att plugga psykologprogrammet. Det är väl kanske just längden på programmet som fått mig att tänka annorlunda. Om jag nu inte skall bli läkare så vill jag främst plugga något relativt ”kort” som leder till jobb. Sen kanske det skulle vara mentalt jobbigt att arbeta runt och tillsammans med läkare när det är min egentliga dröm. Jag kollade antagningsstatistiken och jag borde komma in med mina 1,6. Har du någon koll kring framtidsutsikter, är det enkelt att få jobb?

När det kommer till läkarprogrammet så stämmer det att det är ett statusyrke, men för mig handlar det primärt om intresse. Jag tycker verkligen om det jag studerar och känner att arbetsrollen skulle passa mig väl. Det är bara så svårt att plugga så mycket under den tid vi får. Det går så snabbt...

Om du gillar läkarstudierna så byt lärosäte och testa. Göteborgs universitet är rätt lika KI i att de kör mindre PBL, mindre grupparbeten. Hade nästan rekommenderat dig Örebro faktiskt, det verkar som en reko stad och mindre antagna, dessutom mer praktik vad jag läst mig till.

Det du ska tänka på är att de ändrar läkarprogrammet till HT 2021 till sexårigt program vilket kan påverka tillgodoräknande av kurser, vilket du bör rådfråga lärosätet du ämnar börja på.

Du bör fråga dig själv varför du inte har klarat av vissa kurser eller har fastnat där du är just nu. Bara då kan du gå vidare. Är det för svårt, t.ex. eller måste du bara avsätta mer tid och lära dig fokusera? Har du fel studieteknik? Är det svårt för att det är tråkigt eller tråkigt för att det är svårt?

Jag kan rekommendera dig Chalmers, högskoleingenjör i ekonomi och produktionsteknik. En allmän och bred ingenjörslinje som med stor sannolikhet leder till bra betalt jobb efteråt tillsammans med möjlighet att läsa en master ifall orken/intresset finns.

Ingenjörsstudier skiljer sig från läkarstudierna. Jag har dock mer erfarenhet ifrån ingenjörsstudierna ännu. Det jag kan säga är att man måste lägga ner tid för att komma över trösklar och ha tålamod. Ofta fastnar man på ett litet problem och det kan ta lång tid att överkomma dessa småproblem. Detta kan i värsta fall leda till prokrastinering.

Läkarstuderna (min ringa uppfattning) är att du enbart behöver lägga ner mer tid för att lära in dig sakerna.
Citera
2021-01-19, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FreedomIsNice
Mhm.

I detta fallet hade personen det så borde det inte bli enklare då?

Fast jag tänker inte så, jag tänker att man går efter intresset eller hur jobbigt det är, det låter konstigt att det ska gå efter arv.

Psykologisk vetenskap talar dock ett annat språk ...
Gemensamma intressen främjar resultat ...
Men det gäller ju inte alla.

Jasså hade han det. Jag blev intresserad av hans problematik och missade kanske något där.
Hinner inte mer nu, du kanske ha råd att ge?
Själv hade jag inte fortsatt .. Livet är för kort.
Citera
2021-01-19, 17:32
Medlem
Medlemloss avatar
Citat:
Nej inte på samma sätt. Jag har inget problem med att använda händerna i mitt yrkesutövande men att sitta och borra och göra fyllningar på små tänder finner jag jobbigt... Det är mycket mer hantverk som tandläkare vilket jag inte trivs med.
Jag var väldigt duktig på matematik Haha. Huruvida jag fortfarande är det vet jag ej, men jag har absolut ett sinne för siffror och är hyfsat snabb på att räkna. Därför lyckades jag mycket väl på KVA utan att ha förberett mig alls.

Låter som du varken klarade av läkare eller tandläkare, utbildningarna delar mycket med varandra i början och första året på läk borde ha gått smidigt med alla kunskaper från tandläkare som grund.

Dags att tänka om eller tro att du passar bättre kliniskt på läk än de första åren på läk med det teoretiska. Du är ju nära att påbörja det kliniska?
Citera
2021-01-19, 17:40
Medlem
Citat:
Jag har hört att det är minst lika svårt som läkarprogrammet... Är också primärt intresserad av 3 år och inte 5. Tack för tipset i alla fall!
OK receptarieprogrammet då, också kallad farmaceutprogrammet kandidat, som är 3 år
Citera
2021-01-19, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av countdown
Man kan titta på det ur ett forskningsperspektiv eller ur ett empiriskt perspektiv hämtat direkt från "golvet". Eftersom jag gått klart utbildningen samt hunnit arbeta lite inom vården tenderar jag att luta åt mina (och andra kollegors) observationer.

Det är vida känt att exvis röntgenläkare har det jävligt mycket bättre jämfört med internmedicinare eller kirurger. Fråga vilken röntgenläkare som helst varför de valde sin inriktning. Där finns de mest prestigelösa, schyssta personligheterna som förstår vad bra balans i livet är. Det är en gammal och trött åsna man slår på när man påstår att man går till röntgen eller patologi för att man hatar människor. Nej, man går dit för att man inte står ut med tanken på att arbeta med patienter utifrån de sjuka premisserna som finns inom vården idag.
Ett stort problem med läkarkulturen är att saknas insikt om att man inte BEHÖVER vara martyr eller slav för att bli en duktig kirurg. Det GÅR att få samma erfarenhet men med bättre arbetsvillkor. Varför vi är här idag är p.g.a. att folk är för fega för att klaga, och för att kulturen har blivit så ingrodd.
Egentligen ska kirurger inte arbeta mer än 6 h per dag, om man ville patienternas bästa. På Umeå Universitetssjukhus har de testat denna modell 2018 eller 2019 tror jag och konstaterade att arbetsmiljön förbättrades betydligt och det direkt bidrog till ökad patientsäkerhet.

Jag jobbar på röntgenavdelning som röntgensjuksköterska och det stämmer absolut inte att röntgenläkare har "bra balans i livet". De jobbar 60 timmar eller mer i veckan och måste diktera många undersökningar, utföra vissa interventioner osv. Det finns till och med en studie som svenska läkarförbundet har gjort som visar att röntgenläkare jobbar i snitt mest i veckan. Våra röntgenläkare jobbar jättemycket då det är så många usk som skall dikteras.
Senast redigerad av Anaerob 2021-01-19 kl. 18:54.
Citera
2021-01-19, 18:57
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Hej, jag är en 26 år gammal man som för tillfället pluggar på läkarprogrammet vid KI. Jag har dock funnit detta program oerhört svårt på grund av den enorma studiebördan, och konsekvensen av detta är att jag halkat efter rejält i studierna och blivit spärrad ett antal år. Dock har jag egentligen bara klarat av två terminer och är därmed fortfarande i början av utbildningen. Det har alltid varit min dröm att bli läkare, och att släppa denna dröm skulle göra väldigt ont. Däremot känner jag att jag håller på att gå under, mitt självförtroende är mycket skadat, och psykiskt är jag väldigt utmattad. Jag känner även att jag börjar bli till åldern och att hålla på med spärr fram och tillbaka i flera år till känns mycket jobbigt. Jag kan tillägga att jag lider av generaliserat ångestsyndrom och tvångssyndrom, och mina symptom har förvärrats en hel del under mina studier på läkarprogrammet. Därför var jag också tvungen att ta ett studieuppehåll en period för att vila upp mig, samt för att påbörja psykoterapi. Jag går på antidepressiva just nu vilket delvis hjälper, men jag är säker på att min psykiska ohälsa har gjort läkarprogrammet mycket svårare för mig.

Tidigare under mitt liv, när jag var cirka 19 år gammal, så pluggade jag till tandläkare i ett år vilket var betydligt enklare. Dock hoppade jag av eftersom att jag fann det mycket tråkigt, och jag gillar inte direkt att pilla med händerna. Sen ville jag som sagt bli läkare...

Under den kommande studieterminen kommer jag att försöka ta igen en tenta som jag har från termin 3, men jag har börjat fundera på ifall jag verkligen bör fortsätta på läkarprogrammet.

Nu till min fråga: Kan ni rekommendera ett relativt ”enkelt” universitetsprogram på 3 år som har goda framtidsutsikter med väldiga goda möjligheter till arbete?

Jag har kollat runt lite själv på olika utbildningar och hittat en som verkar av intresse: Chalmers högskoleingenjör - Ekonomi och produktionsteknik. Vad tycker ni om denna?

Jag skulle säga att mina styrkor ligger inom de naturvetenskapliga ämnena, även om jag är väldigt ringrostig då jag tog studenten för nästan 7 år sen haha... Dock tycker jag absolut inte om att skriva labbrapporter, även om laborationer i sig kan vara väldigt roligt.

Jag har svårare för de samhällsvetenskapliga ämnena och är inte väldigt intresserad av de med undantag för ekonomi som jag finner mycket intressant. Mina svagheter är definitivt uppsatsskrivning vilket jag inte alls är bra på eller för den delen tycker om.

När det kommer till meriter så har jag 1,6 på högskoleprovet med 2.0 på KVA (vilket kan vara relevant ifall viktning av HP sker vid antagning till utbildningen).

Tack för att ni läste allt detta, och jag ser verkligen framemot era svar!

Mvh

Jag läser ofta folkd inlägg är på flash en om olika problem dom har med det ena och det andra... Mitt bestämda råd till dej och alla dessa andra är att börja med iskalla morgonduschar... Minst 3 min men kan börja med 30 sek dom förta dagarna.. Inget fusk med halvjummet vatten.. Om en vecka är du som en ny människa som strutsar ut sängen på morgonen urivrig att ta tag i ditt liv. Promis.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in