Citat:
Ursprungligen postat av
shwareb94
Tack för ditt detaljerade svar! Jag har faktiskt funderat på att byta lärosäte till Göteborg där jag har en hel del vänner och där jag trivs mycket bra socialt. Efter tre avklarade terminer på KI kan man byta till termin 4 på GU. Jag har faktiskt funderat på det. Dock känns det att rent studiemässigt så borde det vara lika svårt oavsett lärosäte?
Jag har som sagt funderat på just högskoleingenjör vid Chalmers. Ekonomi och produktionsteknik verkar intressant. Vad tycker du om det? Eftersom det var ett tag sen jag studerade matematik, kemi, fysik och biologi känns detta program som något jag kan sätta mig in i relativt omgående?
Tack för tipset om att inte plugga ren ekonomi!
Jag har faktiskt funderat på att plugga psykologprogrammet. Det är väl kanske just längden på programmet som fått mig att tänka annorlunda. Om jag nu inte skall bli läkare så vill jag främst plugga något relativt ”kort” som leder till jobb. Sen kanske det skulle vara mentalt jobbigt att arbeta runt och tillsammans med läkare när det är min egentliga dröm. Jag kollade antagningsstatistiken och jag borde komma in med mina 1,6. Har du någon koll kring framtidsutsikter, är det enkelt att få jobb?
När det kommer till läkarprogrammet så stämmer det att det är ett statusyrke, men för mig handlar det primärt om intresse. Jag tycker verkligen om det jag studerar och känner att arbetsrollen skulle passa mig väl. Det är bara så svårt att plugga så mycket under den tid vi får. Det går så snabbt...
Om du gillar läkarstudierna så byt lärosäte och testa. Göteborgs universitet är rätt lika KI i att de kör mindre PBL, mindre grupparbeten. Hade nästan rekommenderat dig Örebro faktiskt, det verkar som en reko stad och mindre antagna, dessutom mer praktik vad jag läst mig till.
Det du ska tänka på är att de ändrar läkarprogrammet till HT 2021 till sexårigt program vilket kan påverka tillgodoräknande av kurser, vilket du bör rådfråga lärosätet du ämnar börja på.
Du bör fråga dig själv varför du inte har klarat av vissa kurser eller har fastnat där du är just nu. Bara då kan du gå vidare. Är det för svårt, t.ex. eller måste du bara avsätta mer tid och lära dig fokusera? Har du fel studieteknik? Är det svårt för att det är tråkigt eller tråkigt för att det är svårt?
Jag kan rekommendera dig Chalmers, högskoleingenjör i ekonomi och produktionsteknik. En allmän och bred ingenjörslinje som med stor sannolikhet leder till bra betalt jobb efteråt tillsammans med möjlighet att läsa en master ifall orken/intresset finns.
Ingenjörsstudier skiljer sig från läkarstudierna. Jag har dock mer erfarenhet ifrån ingenjörsstudierna ännu. Det jag kan säga är att man måste lägga ner tid för att komma över trösklar och ha tålamod. Ofta fastnar man på ett litet problem och det kan ta lång tid att överkomma dessa småproblem. Detta kan i värsta fall leda till prokrastinering.
Läkarstuderna (min ringa uppfattning) är att du enbart behöver lägga ner mer tid för att lära in dig sakerna.