Citat:
Hej, jag är en 26 år gammal man som för tillfället pluggar på läkarprogrammet vid KI. Jag har dock funnit detta program oerhört svårt på grund av den enorma studiebördan, och konsekvensen av detta är att jag halkat efter rejält i studierna och blivit spärrad ett antal år. Dock har jag egentligen bara klarat av två terminer och är därmed fortfarande i början av utbildningen. Det har alltid varit min dröm att bli läkare, och att släppa denna dröm skulle göra väldigt ont. Däremot känner jag att jag håller på att gå under, mitt självförtroende är mycket skadat, och psykiskt är jag väldigt utmattad. Jag känner även att jag börjar bli till åldern och att hålla på med spärr fram och tillbaka i flera år till känns mycket jobbigt. Jag kan tillägga att jag lider av generaliserat ångestsyndrom och tvångssyndrom, och mina symptom har förvärrats en hel del under mina studier på läkarprogrammet. Därför var jag också tvungen att ta ett studieuppehåll en period för att vila upp mig, samt för att påbörja psykoterapi. Jag går på antidepressiva just nu vilket delvis hjälper, men jag är säker på att min psykiska ohälsa har gjort läkarprogrammet mycket svårare för mig.
Tidigare under mitt liv, när jag var cirka 19 år gammal, så pluggade jag till tandläkare i ett år vilket var betydligt enklare. Dock hoppade jag av eftersom att jag fann det mycket tråkigt, och jag gillar inte direkt att pilla med händerna. Sen ville jag som sagt bli läkare...
Under den kommande studieterminen kommer jag att försöka ta igen en tenta som jag har från termin 3, men jag har börjat fundera på ifall jag verkligen bör fortsätta på läkarprogrammet.
Nu till min fråga: Kan ni rekommendera ett relativt ”enkelt” universitetsprogram på 3 år som har goda framtidsutsikter med väldiga goda möjligheter till arbete?
Jag har kollat runt lite själv på olika utbildningar och hittat en som verkar av intresse: Chalmers högskoleingenjör - Ekonomi och produktionsteknik. Vad tycker ni om denna?
Jag skulle säga att mina styrkor ligger inom de naturvetenskapliga ämnena, även om jag är väldigt ringrostig då jag tog studenten för nästan 7 år sen haha... Dock tycker jag absolut inte om att skriva labbrapporter, även om laborationer i sig kan vara väldigt roligt.
Jag har svårare för de samhällsvetenskapliga ämnena och är inte väldigt intresserad av de med undantag för ekonomi som jag finner mycket intressant. Mina svagheter är definitivt uppsatsskrivning vilket jag inte alls är bra på eller för den delen tycker om.
När det kommer till meriter så har jag 1,6 på högskoleprovet med 2.0 på KVA (vilket kan vara relevant ifall viktning av HP sker vid antagning till utbildningen).
Tack för att ni läste allt detta, och jag ser verkligen framemot era svar!
Mvh
Tidigare under mitt liv, när jag var cirka 19 år gammal, så pluggade jag till tandläkare i ett år vilket var betydligt enklare. Dock hoppade jag av eftersom att jag fann det mycket tråkigt, och jag gillar inte direkt att pilla med händerna. Sen ville jag som sagt bli läkare...
Under den kommande studieterminen kommer jag att försöka ta igen en tenta som jag har från termin 3, men jag har börjat fundera på ifall jag verkligen bör fortsätta på läkarprogrammet.
Nu till min fråga: Kan ni rekommendera ett relativt ”enkelt” universitetsprogram på 3 år som har goda framtidsutsikter med väldiga goda möjligheter till arbete?
Jag har kollat runt lite själv på olika utbildningar och hittat en som verkar av intresse: Chalmers högskoleingenjör - Ekonomi och produktionsteknik. Vad tycker ni om denna?
Jag skulle säga att mina styrkor ligger inom de naturvetenskapliga ämnena, även om jag är väldigt ringrostig då jag tog studenten för nästan 7 år sen haha... Dock tycker jag absolut inte om att skriva labbrapporter, även om laborationer i sig kan vara väldigt roligt.
Jag har svårare för de samhällsvetenskapliga ämnena och är inte väldigt intresserad av de med undantag för ekonomi som jag finner mycket intressant. Mina svagheter är definitivt uppsatsskrivning vilket jag inte alls är bra på eller för den delen tycker om.
När det kommer till meriter så har jag 1,6 på högskoleprovet med 2.0 på KVA (vilket kan vara relevant ifall viktning av HP sker vid antagning till utbildningen).
Tack för att ni läste allt detta, och jag ser verkligen framemot era svar!
Mvh
Läs en lättare utbildning så har du åtminstone ett jobb säkrat med fast tjänst väldigt fort samt något att falla tillbaka på ifall du skolar om dig senare. Jag tänker exempelvis Undersköterska, är själv utbildad det och jobbar inom LSS. Inte det mest välbetalda jobbet men du kommer aldrig gå arbetslös och utbildningen är extremt enkel.