2021-01-19, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Men folk omkring bibelns författare är diskvalificerade?

Om författarna inte var dom som dom påstod sig vara, så skulle folk omkring reagerat, detsamma med Pippi Långstrumps författare.

Bara för att det är bibeln så har du andra måttstockar.
Nej, finns det vittnen som säger vem som skrev Bibeln så räknas det. Samma måttstock.
Det är även samma måttstock när det gäller innehållet. Jag tror inte på saker i Pippi, precis som jag tvivlar på mycket i Bibeln.
Att fastställa författarna är bara första steget. Även om vi visste författarna så skulle det inte göra boken sann.
Så jag har samma måttstock i båda fallen.
Citera
2021-01-19, 18:02
Medlem
ADHD-syndromets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Inte alls sämsta sorten av människor. Tvärtom. Den stora majoriteten av kristna som jag känner är bästa sorten av människor.

Du visar bara din okunnighet genom att påstå att kristna är sorten av människor och borde sitta på mentalsjukhus.

Kan du ge något som helst belägg för ditt påstående eller är det bara fyllesnack?
Sen med tanke på hur du ser ut. Ingiver du inga större företroende hopp. Jag hade gömt mitt barn om jag såg dig glida på gatan. Peddo vibbar.....
Citera
2021-01-19, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Nej, finns det vittnen som säger vem som skrev Bibeln så räknas det. Samma måttstock.
Det är även samma måttstock när det gäller innehållet. Jag tror inte på saker i Pippi, precis som jag tvivlar på mycket i Bibeln.
Att fastställa författarna är bara första steget. Även om vi visste författarna så skulle det inte göra boken sann.
Så jag har samma måttstock i båda fallen.

Så klart det fanns vittnen, tror du inte t.ex. fariséerna och romarna, som hatade kristna, gärna hade påpekat sådant?
Citera
2021-01-19, 18:30
Medlem
Citat:
Så klart det fanns vittnen, tror du inte t.ex. fariséerna och romarna, som hatade kristna, gärna hade påpekat sådant?
???
Vad pratar du om?
Citera
2021-01-19, 18:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
???
Vad pratar du om?

Om Bert Karlsson hade påstått att han skrivit Pippi Långstrump, så hade vittnen/folk påpekat att så inte var fallet. Folk på första kristnas tid ifrågasatte inte vilka som var författarna.
Citera
2021-01-19, 18:47
Medlem
Citat:
Om Bert Karlsson hade påstått att han skrivit Pippi Långstrump, så hade vittnen/folk påpekat att så inte var fallet. Folk på första kristnas tid ifrågasatte inte vilka som var författarna.
Kommer det en poäng?
Tänker du lista upp några vittnen? Lista upp författarna?
Citera
2021-01-19, 18:55
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-syndromet
Fyllesnack? Jag är inte ens full men jobbar på det.
Haft med Pingstkyrkan att göra och Livets ord under min uppväxt. Räcker det?

Det är inget bevis på att de är sämsta sorten av människor.
Hur stor procentandel av dem har hamnat i fängelse jämfört med procentandelen för den övriga befolkningen?
Kom med bevis eller sluta med ogrundade påståenden.
Citera
2021-01-19, 18:56
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svartekaptenen
De är trevliga pga att de inte har någon makt, se hur de betedde sig i Pennsylvania när det begav sig och se hur muhammedanerna beter sig idag.

Och din poäng är?
Se hur vikingarna betedde sig.
Citera
2021-01-19, 18:58
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ADHD-syndromet
Sen med tanke på hur du ser ut. Ingiver du inga större företroende hopp. Jag hade gömt mitt barn om jag såg dig glida på gatan. Peddo vibbar.....

Man erkänner sig besegrad när man börjar med personliga angrepp i stället för att ge belägg för sina argument.

Du är verkligen ingen bra förebild för ateister.
Citera
2021-01-19, 19:20
Medlem
Caloviuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smeso
Bra försök att rädda ansiktet.
Jag har redan visat flera gånger att du inte följer vad du lär, förutsatt då att du anser att Jesus ord ska följas. Det gör inte du, bevisligen. Det sysn tydligt i din kommunikation här i på Flashback.
Någon som inte följer vad hen själv lär är en hycklare.
Det har jag redan visat och behöver inte upprepa mig.
Vad lär jag då, enligt farao Smeso?
Citera
2021-01-19, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kashi
Att Adam & Eva inte kunde hålla sig ifrån den förbjudna frukten fast polisen (gud) bara hade två individer att hålla koll på kan jämföras med hur människor idag använder sig av illegala preparat trots att dom inte får.
Vissa historier stämmer överens men den är inte sann för det, högst en metaforisk beskrivning om hur människor fungerar.
Fast nu råkar berättelsen om Adam och Eva vara väldigt specifik och explicit i sitt budskap - Äpplet var inte enbart förbjudet för sakens skull. Det presenteras som en symbol för kumskap och som något som öppnar upp dina ögon för sanningen. Budskapet är alltså att kunskap är syndigt och ovisshet är dygd.
Citera
2021-01-19, 20:47
Medlem
Smesos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Calovius
Vad lär jag då, enligt farao Smeso?

Ska vi börja med att du lär att Bibeln är sann och att den ska följas, särskilt vad Jesus har sagt?
Stämmer inte det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in