2021-01-19, 15:47
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Ja, Covid-19 har garanterat funnits i Sverige sedan oktober 2019 med tanke på det vi vet hittills.

Detta betyder att väldigt, väldigt många svenskar måste ha blivit exponerade för viruset vid det här laget.

Säkerligen minst 6-7 miljoner.

Rent trams från dig. I England räknar man att ca: 12% av befolkningen har haft smittan och de har haft en brutal smittspridning. Vi ligger garanterat under den siffran så några 6-7 miljoner är det inte tal om.

https://www.sydsvenskan.se/2021-01-19/var-attonde-person-i-england-har-haft-covid

Citat:
Uppskattningsvis tolv procent av invånarna i England har haft covid-19, enligt myndigheternas senaste antikroppsstatistik från i december.
Det är en ökning från nio procent vid tester i november.
Uppskattningarna bygger på analyser av slumpmässigt utvalda blodprover.
Citera
2021-01-19, 15:48
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Källa?

Det finns i tråden, du får väl leta igenom mina gamla inlägg från i våras och somras.
Citera
2021-01-19, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Fast man tröttnar på att höra det. Om det inte finns någon vinning med att gå ut med det är det bättre att vara tyst.

Sedan tror jag att midsommar och sommaren i övrigt kommer bli lite friare än förra året om än inte helt normalt. Björn Erikssons uttalande för ju tankarna till förra sommaren, vilket också är negativt.

Och jag har full förståelse för din synpunkt här också. Jag tror det finns en poäng i att förklara att sommaren inte blir som "vanligt", men jag tror också att man skall vara försiktig med att svartmåla framtiden. Så man behöver inte uttrycka sig som Björn Eriksson gjorde, men någon bör försöka förklara för svenskarna att bara för att vi får vaccin så innebär det inte att allt är som "vanligt".
Citera
2021-01-19, 15:49
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
I Europa.

OK, jag läste ett referat. Ska börja lyssna själv...
Citera
2021-01-19, 15:51
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Sverige skämmer ut sig i internationell media igen.

Vi är klåparna i norden, vi valde en helt egen idiotisk strategi istället för att göra gemensam sak med våra grannländer.

Fredrik Elgh framstår som den ende sansade och vettige i Sverige.

Anti-lockdown Anders Tegnell framstår som en idiot och clown, precis som alltid skämmer han ut Sverige.

Country that refused to lock down learns a hard lesson
https://edition.cnn.com/videos/world/2021/01/19/sweden-backtracks-covid-19-approach-coronavirus-foster-pkg-intl-hnk-vpx.cnn/video/playlists/coronavirus-intl/
Citera
2021-01-19, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Rent trams från dig. I England räknar man att ca: 12% av befolkningen har haft smittan och de har haft en brutal smittspridning. Vi ligger garanterat under den siffran så några 6-7 miljoner är det inte tal om.

https://www.sydsvenskan.se/2021-01-19/var-attonde-person-i-england-har-haft-covid
Jag vet inte om du minns resonemangen vi diskuterade för någon/några månader sedan, angående mörkertalet. Enligt den modellen har ungefär tio procent smittats i Sverige nu.
Citera
2021-01-19, 15:53
Medlem
sannes avatar
Det som händer i Danmark nu idag. Ska vi se om vi har någon omvärldsbevakning som Anders Tegnell sa i Agenda i söndags. Vi fick som sagt den ökade smittspridning som Danmark fick i höstas några veckor efter. Jag ska spara inlägget och återkommer om några veckor för att se om vi förhoppningsvis inte får samma utveckling som Danmark.

Citat:
2021-01-19

Sjuhusen i Köpenhamn förbereder sig just nu på ännu en våg av hastigt stigande antal av coronasmittade och inlagda på sjukhus. Det är när den brittiska varianten av viruset slår till som det kan gå fort.

Läkare och politiker tittar nervöst mot Irland där den muterade varianten av viruset belastat sjukvården enormt.

– Det är helt oförutsägbart vad som kommer att hända, men vi vet att i värsta fall kan ökningen av inlagda på sjukhus gå blixtsnabbt. Därför måste vi ha en rejäl beredskap, säger Finn Rønholt på Herlev-Gentofte sjukhus i Köpenhamn, till Berlingske.

https://www.expressen.se/kvallsposten/danska-sjukhus-rustar-for-tredje-vag-i-februari/
Citera
2021-01-19, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
OK, jag läste ett referat. Ska börja lyssna själv...

Cirka 7.33 in i pk. "Lite oklart vilka länder som rapporterar in dessa tester, Danmark rapporterar inte in allt exempelvis."
Citera
2021-01-19, 15:56
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Anmälningarna om anställda som utsatts för coronaviruset i jobbet rusar just nu.

Snabb ökning av anmälningar om corona*smitta på jobbet
Citat:
Anmälningarna om att anställda har utsatts för coronaviruset i jobbet ökar snabbt. I förra veckan gjordes 484 sådana anmälningar, en mångdubbling jämfört med i höstas.

Från mitten av november 2020 syns en kraftig ökning i Arbetsmiljöverkets statistik, och i december anmäldes över 200 allvarliga tillbud per vecka.
Vecka 1 i år (som började med den 4 januari) anmäldes 361 tillbud, och vecka 2 (förra veckan) hela 484.
Om antalet tillbud vecka 1 säger Ulrika Scholander, sektionschef vid Arbetsmiljöverket, till TT:
– Det är en hög siffra som följer smittläget i landet. Det är oroande.

https://arbetet.se/2021/01/18/snabb-okning-av-anmalningar-om-coronasmitta-pa-jobbet/
Citera
2021-01-19, 15:57
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Jag vet inte om du minns resonemangen vi diskuterade för någon/några månader sedan, angående mörkertalet. Enligt den modellen har ungefär tio procent smittats i Sverige nu.

Ja jag minns, det är paretofördelningen som ligger bakom, dvs 20% står för 80% av smittspridningen. Min post ovan bekräftar ju att vi hade rätt i det resonemanget. Funderar man lite längre i det perspektivet så är det galenskap att sikta på flockimmunitet via smitta med tanke på vårt redan stora dödstal. Kanske hade imperial college inte så fel ändå och Tegnells lilla linje 3 hade kunnat resultera i 100K döda om han fått hållas? Nu har vi tur som fått vaccin och det är inte tack vare Tegnell utan snarare den nedspottade Trump och hans operation warp speed.
Citera
2021-01-19, 15:59
Medlem
Citat:

Det är rimligt att tro att det ligger där.

Samtidigt så verkar det som att R0 för smittan ligger på minst 3, troligen högre än så under vintermånaderna. Detta leder till att vi troligen behöver få 70-80% immunitet innan vi ens kan närma oss att bete oss som vanligt.

Hade flera miljoner svenskar redan haft sjukdomen så borde redan restriktionerna under hösten har räckt till för att stoppa smittspridningen även med ett R0 på 3.
Citera
2021-01-19, 16:00
Moderator
OYs avatar
Citat:
Bara en detalj om forskning. Resurser fattas egentligen inte för forskning man kan söka stöd för forskning på olika institutioner och stiftelser, om man har en akademisk examen. OM den här biologen är något på spåren borde hon eller någon i hennes närhet, börja studera detta och knåpa ihop en studie.

Det håller jag med dig om, dock lär den här pandemin ha dragit sin sista suck innan någon får fram något som kan liknas vid bevis åt något håll.

Viktigt att poängtera är att den här biologen inte är en vaccinmotståndare, det ger henne något högre trovärdighet tycker jag.

Hon påstår inte heller särskilt mycket som inte redan är känt, det handlar om tro och hypoteser baserat på förvärvade kunskaper och förståelse. Hon förutspår hur pandemin och smittspridningen kommer att utveckla sig, i princip så som sker i den här tråden, dock med ett annat bagage i ryggen än vad många här sannolikt har.

Den som är bekymrad över att vaccinerna eventuellt inte ger skydd mot framtida mutationer bör kanske lyssna åtminstone med ett halvt öra på vad hon säger, för skulle det visa sig att hon är inne på rätt spår kommer dagens vaccin eventuellt inte att stoppa smittan så effektivt som man kanske tror idag. Det är också vad en del idag gångbara "experter" är bekymrade över.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in