2021-01-19, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Ja, Covid-19 har garanterat funnits i Sverige sedan oktober 2019 med tanke på det vi vet hittills.

Detta betyder att väldigt, väldigt många svenskar måste ha blivit exponerade för viruset vid det här laget.

Säkerligen minst 6-7 miljoner.

Absolut inte! Smittspridningen av SARS-CoV-2 var inte lika snabb i början, man har kommit fram till att den funnits hos människor även före hösten -19. Ett flertal mutationer har skett och dessa har gjort viruset mer smittsamt. Hade inte mutationen från Spanska Pyrenéerna skett så hade inte Europa varit så hårt drabbat som det är idag. Troligen har en annan mutation skett i Wuhan innan smittan tog riktig fart där. Kineserna hade troligen inte lyckats stoppa smittan i Wuhan om det hade varit den Europeiska varianten de hade där och då.

Ju mer ett virus sprids, desto mer kan det mutera och desto lättare sprids det då vissa mutationer ger den egenskapen.
Citera
2021-01-19, 15:35
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tegnell fick en fråga om den Italienska varianten som han inte kunde svara på. Det är ännu en sak han ljugit om, där han sa att smittan kom främst från USA. Karin Tegmark Wisell sa i en utländsk intervju att smittan kom från Italien. Mycket damage control nu.
Vad finns det som styrker den ena och andra versionen?
Som jag minns det konstaterades tidigt att viruset i Sverige hade sitt ursprung i flera länder, inte bra Italien, inte bara USA, inte bara Iran, inte bara xxx.
Citera
2021-01-19, 15:38
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
28/12 SLÅR ALLA REKORD med 120 döda på en dag. https://covidstatistik.se/
Vi räknar alltså fortfarande på förra årets döda.

Under andra halvan av december så hade vi minst 5 dagar med över 100 döda:

2020-12-16 : 102 <--
2020-12-17 : 118 <--
2020-12-18 : 71
2020-12-19 : 80
2020-12-20 : 91
2020-12-21 : 75
2020-12-22 : 88
2020-12-23 : 85
2020-12-24 : 85
2020-12-25 : 105 <--
2020-12-26 : 92
2020-12-27 : 96
2020-12-28 : 120 <--
2020-12-29 : 71
2020-12-30 : 79
2020-12-31 : 102 <--
Citera
2021-01-19, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Jo jag bryr mig om att söka svar på hypoteser och teorier.

Det en person som har kunskaper på området och som också har studerat i sak som säger det här. Inte en "internetprofessor" om du förstår liknelsen.

Att kategoriskt avfärda en budbärare bara för att det inte finns bevis är ett märkligt sätt att hantera information tycker jag.

Immunförsvaret är ofullstängt utforskat, man vet inte allt.

Bevis är ingenting man trollar fram utan omfattande resurser och tid.

Det är kanske i ett sådant läge som försiktighetsprincipen bör tillämpas tänker jag?

Vi har ju exemplet Norge nu, här rekommenderar man att inte vaccinera vissa sköra personer men i Sverige gör man som vanligt, avfärdar försiktighetsprincipen och kör på därför att det inte finns vetenskapliga bevis.

Om jag inte minns fel så har just du varit inne på att immunförsvaret blir bättre på sikt av en genomgången infektion än genom vaccin, ungefär det som den här kvinnan hävdar?

Jag tror att jag själv har dryftat något om det, att det låter rimligt att immunförsvaret får lättare att känna igen viruset om kroppen utsätts för en komplett viron än endast delar av den då de delar som vaccinet bygger på kan mutera? Det bör rimligen betyda en snabbare aktivering av immunförsvaret med noll eller ytterst milda symptom nästa gång man smittas av en muterad variant?

Jag skiter egentligen i vilket om folk avlider då det är deras egna beslut och konsekvenserna är inte mitt ansvar, är dock intresserad i själva sakfrågan, alltså hur viruset och vaccin fungerar och påverkar kroppen.

Mitt syfte med mina inlägg är inte att försöka övertyga någon åt något håll, jag vill enbart skaffa mig kunskap och förståelse, viktigt att berätta det tycker jag.
Bara en detalj om forskning. Resurser fattas egentligen inte för forskning man kan söka stöd för forskning på olika institutioner och stiftelser, om man har en akademisk examen. OM den här biologen är något på spåren borde hon eller någon i hennes närhet, börja studera detta och knåpa ihop en studie.
Citera
2021-01-19, 15:39
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vad finns det som styrker den ena och andra versionen?
Som jag minns det konstaterades tidigt att viruset i Sverige hade sitt ursprung i flera länder, inte bra Italien, inte bara USA, inte bara Iran, inte bara xxx.

Tegnell vill ju såklart inte erkänna att han släppte in smittan från alperna, till och med uppmuntrade folk att åka. Den dominerande varianten är den från Italien. Men det är ju klassiskt nu att skylla ifrån sig, ingen vill ta något som helst ansvar, det såg vi ju inte minst på agenda i söndags.
Citera
2021-01-19, 15:39
Medlem
IMBILDENs avatar
268 inrapporterade dödsoffer bara idag. Helt sjukt det här.

Varför stänger man inte bara ned skolor etc, till vi har fått ut vaccinen så vi får ett stopp på eländet någon gång? Även om det börjar se bättre ut, kommer vi garanterat åka på en tredje våg innan tillräckligt många blivit vaccinerade så immunitet har byggts upp ute i samhället.
Det är inte acceptabelt det här med så hög smittspridning, överbelastad vård och döda och sårade.

Jag efterlyser kraftfulla åtgärder NU! Vad väntar regeringen på? De har ju tom en panemilag nu!
Citera
2021-01-19, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Precis! Och det är inget Björn Eriksson behöver gå ut med i media. Bra att vi är överens....

Samtidigt så vet många redan att det är på detta viset, det är inga statshemligheter precis.

Jag tycker inte att han bör uttrycka sig som han gjorde, men man bör samtidigt se till att folk är medvetna om att saker inte är som för ett par år sedan till midsommar. Jag hamnar lite på bägge sidor här...
Citera
2021-01-19, 15:43
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Det har länkats i denna tråd flera gånger så om du har hängt här en längre tid så borde du ha sett den. En kinesisk studie. Jag minns att folk avfärdade det som trams eftersom det var en kinesisk studie.

Massor av européer kom hem från Kina med influensaliknande symtom redan i oktober. Det är konstaterat eftersom vissa av dem var svenskar:

https://www.expressen.se/nyheter/militaridrottare-besokte-wuhan-i-oktober-testades-for-corona/

Det har alltså utan tvekan varit full smittspridning sedan oktober 2019.

Frågan är varför det inte blev mer uppmärksammat då? Borde inte sjukvården ha fått det jobbigt runt december 2019 om det var full smittspridning flera månader innan?
Det kan man undra. Det har spekulerats i att en ny variant, D614G, orsakade spridningen i början av 2020, men ingen vet säkert. Står mer om det här:

https://www.nature.com/articles/d41586-020-02544-6

och här:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7693302/#!po=0.617284
Senast redigerad av outoftheblue 2021-01-19 kl. 15:48.
Citera
2021-01-19, 15:43
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ja, Covid-19 har garanterat funnits i Sverige sedan oktober 2019 med tanke på det vi vet hittills.

Detta betyder att väldigt, väldigt många svenskar måste ha blivit exponerade för viruset vid det här laget.

Säkerligen minst 6-7 miljoner.
Glöm inte att styrka dina rätt vilda påståenden.
Citera
2021-01-19, 15:44
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Tegnell vill ju såklart inte erkänna att han släppte in smittan från alperna, till och med uppmuntrade folk att åka. Den dominerande varianten är den från Italien. Men det är ju klassiskt nu att skylla ifrån sig, ingen vill ta något som helst ansvar, det såg vi ju inte minst på agenda i söndags.
Källa?
Citera
2021-01-19, 15:45
Medlem
sannes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jo, men Tegnell själv sa ju, nu, i presskonferensen, att han inte visste om alla gjorde det.

Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
I Europa.

Merwinna, de andra länderna du vet
Citera
2021-01-19, 15:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Samtidigt så vet många redan att det är på detta viset, det är inga statshemligheter precis.

Jag tycker inte att han bör uttrycka sig som han gjorde, men man bör samtidigt se till att folk är medvetna om att saker inte är som för ett par år sedan till midsommar. Jag hamnar lite på bägge sidor här...

Fast man tröttnar på att höra det. Om det inte finns någon vinning med att gå ut med det är det bättre att vara tyst.

Sedan tror jag att midsommar och sommaren i övrigt kommer bli lite friare än förra året om än inte helt normalt. Björn Erikssons uttalande för ju tankarna till förra sommaren, vilket också är negativt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in