Citat:
Ursprungligen postat av
NurseRatched
Rent allmänt kan man säga att vetenskap inte funkar så; Man kan inte påstå att något stämmer bara för att det inte finns forskning som motsäger ett allmänt hållet påstående.
Om den här biologen nu har kommit på något står det ju henne fritt att själv se till att det publiceras studier som visar det hon påstår är riktigt.
Men först då kan det anses vara vetenskap och i annat fall är det inget att bry sig om.
Jo jag bryr mig om att söka svar på hypoteser och teorier.
Det en person som har kunskaper på området och som också har studerat i sak som säger det här. Inte en "internetprofessor" om du förstår liknelsen.
Att kategoriskt avfärda en budbärare bara för att det inte finns bevis är ett märkligt sätt att hantera information tycker jag.
Immunförsvaret är ofullstängt utforskat, man vet inte allt.
Bevis är ingenting man trollar fram utan omfattande resurser och tid.
Det är kanske i ett sådant läge som
försiktighetsprincipen bör tillämpas tänker jag?
Vi har ju exemplet Norge nu, här rekommenderar man att inte vaccinera vissa sköra personer men i Sverige gör man som vanligt, avfärdar
försiktighetsprincipen och kör på därför att det inte finns vetenskapliga bevis.
Om jag inte minns fel så har just du varit inne på att immunförsvaret blir bättre på sikt av en genomgången infektion än genom vaccin, ungefär det som den här kvinnan hävdar?
Jag tror att jag själv har dryftat något om det, att det låter rimligt att immunförsvaret får lättare att känna igen viruset om kroppen utsätts för en komplett viron än endast delar av den då de delar som vaccinet bygger på kan mutera? Det bör rimligen betyda en snabbare aktivering av immunförsvaret med noll eller ytterst milda symptom nästa gång man smittas av en muterad variant?
Jag skiter egentligen i vilket om folk avlider då det är deras egna beslut och konsekvenserna är inte mitt ansvar, är dock intresserad i själva sakfrågan, alltså hur viruset och vaccin fungerar och påverkar kroppen.
Mitt syfte med mina inlägg är inte att försöka övertyga någon åt något håll, jag vill enbart skaffa mig kunskap och förståelse, viktigt att berätta det tycker jag.