2021-01-19, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Börjar det gå ner i Stockholm?

Har gjort ett tag. Nu är även varenda brukare på SÄBO vaccinerad i regionen. Förhoppningsvis så upphör då dödsfallen framöver.
Citera
2021-01-19, 14:13
Medlem
Vi verkar få en extremt låg influensasäsong, igen. Inga fall hittills registrerade.

Jag undrar om det kommer att slå nästa säsong? En låg flunsa tre år i rad kan nog ge ett väldigt utbrott säsongen 21/22 då den generella immuniteten sjunkit.
Citera
2021-01-19, 14:14
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otrolig
Dröjer ungefär en månad tills man har utvecklat ett fullt skydd. Sen ser det väl ut som Israel har peakat i nya fall på den kurva jag tittar på.

Hade det varit ett normalt vaccin så hade man blivit skyddad direkt?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Alla kurvor går ner för Sverige.

https://www.svtplay.se/video/29821226/nyheter-direkt/presstraff-om-covid-19-med-tegnell?start=auto

Jo, vi får se vad som händer nu när skolorna dragit igång igen.
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Jo i både fall och inlagda på IVA. Döda speglar ju smittoläget för minst en månad sedan.

Man får beundra alla som jämt och ständigt säger att det går ner och nu pekar alla kurvor neråt trots att 268 nya döda dör.
Men som man sagt förut. Dör 200 personerna på IVA då jublar några då man anser att det ser bra ut på IVA.
Eftersläpningar kan man ju alltid skylla på.

När vi har kurvor som är så mycket högra än många länder så blir det jubel så fort man anser att en kurva går ner .

Tycker fortfarande det är svårt att se något positivt när Tegnell och Co blundar för ansvar och det som sker.
Citera
2021-01-19, 14:15
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Det har det gjort ett tag.

Ja, känns som en stabil nergång..
Citera
2021-01-19, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Det visar iallafall att smittan sprids på förskolorna också vilket de har förnekat tidigare genom att säga att barn inte smittar/smittas så mycket.
Det är det väsentliga även om jag hajar vad du menar.

Att det finns några smittspridningar här och där på skolor kan bero på både smittspridning från barn till lärare, lärare till barn och mellan personal (som på vilken arbetsplats som helst). Av de rapporter som har lagts ut på nyheter och media som jag följt har man mestadels rapporterar utbrott bland personalen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
När de når 60% ska de ha flockimmunitet.

Så du antar alltså att R-värdet utan restriktioner ligger på 2,5?

Jag tror det ligger en bra bit över 3. Hur mycket mer vet jag inte. Men utifrån smittspridningen i Sverige just nu så skulle jag till och med kunna tänka mig ett R på runt 5. Med R=5 så får man flockimmunitet vid 80% immuna.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Det jag förstått av det jag hört/läst är
  • [*]Det finns en risk med att låta viruset leva i en miljö där vaccinskyddet är sämre än nödvändigt.
  • Några av vaccinen har jag för mig inte går att toppa med en tredje spruta, dock osäker.
  • Många olika doseringsalternativ gör det svårt att följa upp (=Fas 4) vilken effekt och vilken långtidsverkan ett vaccin har.
Man kan tycka att det är fyrkantigt och kanske hade man valt en annan strategi om alla som smittades dog.

- Kan du förklara hur/varför? Jag undrar om inte folk rör ihop det här med antibiotikaresistens, som är en helt annan mekanism. Där dödar man ju bakterier med ett medel som tillförs utifrån. Vid vaccination, revvar man upp värdens eget immunförsvar, på samma sätt som sker om personen får den naturliga infektionen. I så fall skulle det vara lika farligt att viruset härjade länge i en patient som har dåligt immunförsvar. (Det kanske det är? )

- Vilket i så fall väcker frågan, vad man ska göra nästa virussäsong? Ska man ta ett annat vaccin då? Och när man har gått varvet runt? Nä, det kan jag inte tro på.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Nej.
V2 är inte redovisad än.
Jo:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/januari/ny-statistik-om-vaccinationer-mot-covid-19/
Citera
2021-01-19, 14:17
Medlem
.Dostoj.s avatar
Citat:
Både antal fall samt IVA-inlagda går tydligt ner. Fler restriktioner behövs ej. Antal döda speglar smittoläget för 1-2 månader sedan då det som bekant sker gigantiska eftersläpningar.
Tror ni smittan kan drivas upp igen i och med att folk är tillbaks från julloven?

Ja eftersom jag tror att skolorna driver smittan. Däremot vet vi nu att immunitet håller sig runt 8 månader så vi kan ju ha ett visst skydd av det samt att 3:dje vågen tack vare det blir liten. Tycker överlag att det ser ljusare ut och kanske har vi det värsta bakom oss om inte förrädiska mutationer börjar härja.
Citera
2021-01-19, 14:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Vi vaccinerar 6125 / per dag iallafall.

(147 000 / 24 dagar (27 december))

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2021/januari/ny-statistik-om-vaccinationer-mot-covid-19/

https://www.svtplay.se/video/29821226/nyheter-direkt/presstraff-om-covid-19-med-tegnell?start=auto

Det går framåt, aningen sakta möjligtvis? Jag gissar på att det har med tillgången att göra.

Finns det någon uppskattad siffra när det kommer till hur många som ingår i den första prioriteringsgruppen för vaccineringen? Då tänker jag på äldre och folk i riskzon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in