2021-01-19, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Du gissar fel. Jag menar att man inte vågar hänga ut namnkunniga personer till skillnad från vanliga svenssons.
Om du och jag kan komma överens om att t ex Mikael Persbrant får räknas till "namnkunniga personer" så tyder det på att din tes haltar betänkligt.
Citera
2021-01-19, 13:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Att hon ens tänkte tanken och sen började planera mord beror nog mycket på att hon som hög jurist trodde sig stå över alla misstankar. Men den gubben gick inte. Ibland funkar rättssäkerheten även när kollegor begår grova brott.
Det har väl snarare inte fungerat.
Hon borde ha stoppats för länge sen.

Hon har högst troligt hållits bakom ryggen tills det var nära att mynna ut i dödsfall.

Hon har garanterat manipulerat, spelat offer, flörtat och tagit sig fram via att folk tyckt synd om henne.

Hon har supit och slagits - och jobbat parallellt.
Hade hon dömt i nåt mål där jag varit part hade jag överklagat.

Hon är urprototypen för kvinnlig kriminalitet som agerar i det fördolda på ett helt annat sätt än män.
Ofta profit, ofta mord på partner varav svartsjuka och hämnd är andra närliggande motiv och påföljande kränkt.
Möller upp i dagen.
Citera
2021-01-19, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Finns det tidigare fall i Sverige där en misstänkt har fått livstid för försök till mord? Visserligen hoppas jag på livstid för KL men jag undrar om det är möjligt ur juridiskt perspektiv?
Eftersom livstid finns med i straffsatsen gällande försök till mord , då inkl stämpling, bör det vara helt ok att döma Karin Lilja till just livstid.
Om det blir första gången, så kommer NJA att ha fått ett "Lex Lilja"-fall att föra in.
Det vore toppen!
Citera
2021-01-19, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Combival
Jag blev glad för 14 år, trodde nästan fanskapet skulle komma undan först. Men vid närmare eftertanke borde hon få livstid. Hon är banne mig värre än både Fosmo och Möller.

Otroligt ovanligt med livstid för mordförsök. De andra två har ju lyckats i sina dåd så att säga. Ja eller lyckas och lyckas men så pass att någon avlidit.

I detta fall är 14 år en ganska sträng dom, det hade inte förvånat mig om hon fått något år eller två mindre, men med tanke på att BR redan fått 14 i HovR så kan det ha hjälpt till.

Något som förvånar är däremot att MR bara fick 6 år. Det var betydligt lägre än vad jag trott att han skulle få vid fällande dom.
Citera
2021-01-19, 13:55
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Finns det tidigare fall i Sverige där en misstänkt har fått livstid för försök till mord? Visserligen hoppas jag på livstid för KL men jag undrar om det är möjligt ur juridiskt perspektiv?

Nej livstid får du bara för mord och spionage.
Citera
2021-01-19, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Var snäll och sluta sprid felaktigheter i tråden, tack!

Edit: Svea HR har möjlighet att döma Karin Lilja till livstids fängelse eftersom brottet 'försök till mord' innehåller livstids fängelse i straffskalan.
Så nu är det bara att hålla tummarna..
Senast redigerad av Carinah78 2021-01-19 kl. 14:08.
Citera
2021-01-19, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av firebird1974
Och grov allmänfarlig ödeläggelse, grov mordbrand, människorov... finns fler brott än de du nämner som kan ge livstid.
Citera
2021-01-19, 14:06
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78

Överbevisa mej är du snäll, Tack på förhand.
Citera
2021-01-19, 14:12
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Och grov allmänfarlig ödeläggelse, grov mordbrand, människorov... finns fler brott än de du nämner som kan ge livstid.

Jag läste det nu på nätet men jag ser också att det är väldigt sällan dom tillämpar livstid vid mordbrand och allmänfarlig ödeläggelse
Citera
2021-01-19, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78

Edit: Svea HR har möjlighet att döma Karin Lilja till livstids fängelse eftersom brottet 'försök till mord' innehåller livstids fängelse i straffskalan.
Så nu är det bara att hålla tummarna..
Hmm...hon har inte försökt mörda någon om jag nu inte missat något. Rätt ska vara rätt: hon har försökt FÖRMÅ andra begå brottet, dvs anstiftan. Men det kan också ge livstid.
Citera
2021-01-19, 14:17
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dockland
Jo, hon av-anonymiserades i de vanliga blaskorna redan vid tingsrättsdomen.

Edit:

svt.se
"21 aug. 2017 — Klockan 11.00 föll tingsrättens dom i det uppmärksammade sommarstugemordet. Den så kallade Arbogakvinnan – Johanna Möller – döms till ..."

Här kan ni läsa lite i alla fall hur de tänkte då:
Fler namnpublicerar Arbogakvinnan – men inte DN
Därför publicerar vi namn och bild
Så jag gissar att de gör en annan bedömning på allmänintresset i detta fallet, kanske andra faktorer också spelar in.

Komplicerande faktor för mediera i detta fallet är att man inte har kunnat skriva om hela historien och alla snaskiga detaljer tidigare innan rättegången utan att avslöja att de har varit gifta, så fort man gjort det så kan man identifiera Karin. Jag misstänker att det gjort det svårt att skriva så mycket om fallet som de gjärna hade gjort. Att beskriva Arbogakvinnan som dotter/exmake gjorde identifiering av henne begränsad till Arboga och närområdet och därmed även konsekvenserna för Arbogakvinnan. Att beskriva toppjuristen som exfru hade lett till en större spridning inte bara i Stockholm även i hela landet och därmed hade konsekvenserna varit större för den utpekade. Allmänintresset ska överväga konsekvenserna för den utpekade.
Men kanske någon publicist skriver ett litet blogginlägg om detta snart, kanske Schori, han har varit ute tidigare och kommenterat liknande bedömningar tidigare. Och sedan får vi se vad som händer efter alla överklagningar, fast då är det gamla nyheter.
Citera
2021-01-19, 14:24
Medlem
Citat:
Hmm...hon har inte försökt mörda någon om jag nu inte missat något. Rätt ska vara rätt: hon har försökt FÖRMÅ andra begå brottet, dvs anstiftan. Men det kan också ge livstid.
FYI: Jag har redan till annan tråddeltagare understrukit att 'stämpling' till mordförsök kan ge samma straff som mordförsöket i sig.
Alltså kan (och bör!) Karin Lilja dömas till livstids fängelse.
Min uppfattning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in