• 1
  • 2
2021-01-19, 09:47
Medlem
Jag köpte en mobil begagnat som personen innan köpte på Elgiganten.

En bekant som arbetat på Elgiganten Phonehouse förr sa till mig att jag kan få ut kvittot för den om jag tar med telefonens förpackningslåda där serienummer och dylikt står till en Elgiganten-butik.

Det skulle inte spela någon roll heller om det är en helt annan Elgiganten eller Phonehouse-butik i en annan stad.

Någon som vet om det verkligen stämmer att man kan få ut kvittot på detta vis, trots att det inte var jag som köpte telefonen från början på Elgiganten?
Citera
2021-01-19, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torkskap1

En bekant som arbetat på Elgiganten Phonehouse förr sa till mig att jag kan få ut kvittot för den om jag tar med telefonens förpackningslåda där serienummer och dylikt står till en Elgiganten-butik.

Det skulle inte spela någon roll heller om det är en helt annan Elgiganten eller Phonehouse-butik i en annan stad.

Någon som vet om det verkligen stämmer att man kan få ut kvittot på detta vis, trots att det inte var jag som köpte telefonen från början på Elgiganten?
Garantier gäller ofta enbart första ägaren. Eftersom man inte vet hur produkten har hanterats av tidigare ägare. Räkna inte med att du kommer att kunna få någon garantireparation. Bara kasta och köpa ny...
Citera
2021-01-19, 09:57
Medlem
Kaustis avatar
Citat:

Du har säkert redan tänkt på detta, men du har inte funderat på att kontakta personen du köpte telefonen av och be denne kontakta Elgiganten? Lite bökigt osv, men folk brukar faktiskt vara hjälpsamma och trevliga om man bara vågar fråga.
Citera
2021-01-19, 10:08
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Garantier gäller ofta enbart första ägaren.

Helt oavsett, om man kan visa att varan är köpt i en viss butik av en privatperson, är jag rätt så säker på att man ändå alltid har laglig rätt att reklamera en vara, även om man inte är samma person som ursprungligen köpte varan. Så att få ut kvitto kan ändå ha ett värde.

Vad det gäller just Elgigantens frivilliga garantier så står det "Av inköpsbeviset måste framgå när produkten ursprungligen köptes av en konsument", vilket jag tolkar som att deras garanti inte är bunden till en specifik konsument, för i så fall hade de väl skrivit "konsumenten".
Citera
2021-01-19, 10:12
Medlem
ps870s avatar
Tveksamt om Elgiganten kommer att ge dig ett kvitto. Däremot är det möjligt att det tillverkargaranti vilket gör att du kan kontakta tillverkaren vid problem och uppge serienummer och då kunna utnyttja garantin. Jag hade så på en kaffebryggare och tillverkaren frågade aldrig om kvitto eller inköpsställe utan gick på serienummer. Du får själv ta reda om det är tillverkargaranti på mobiler.
Citera
2021-01-19, 10:17
Medlem
Mobilen behöver inte lagas eller så, men det känns ändå bra att ha kvittot så att man vet att allt står rätt till, liksom.

Men det är alltså möjligt för mig att få ut kvittot på det här sättet tror ni?
Citera
2021-01-19, 10:18
Medlem
Fenjal888s avatar
Citat:
Mobilen behöver inte lagas eller så, men det känns ändå bra att ha kvittot så att man vet att allt står rätt till, liksom.

Men det är alltså möjligt för mig att få ut kvittot på det här sättet tror ni?

Det skulle nog vara mer effektivt att ringa till Elgiganten och fråga, vi kan bara spekulera och gissa här på forumet.
Citera
2021-01-19, 10:19
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Garantier gäller ofta enbart första ägaren. Eftersom man inte vet hur produkten har hanterats av tidigare ägare. Räkna inte med att du kommer att kunna få någon garantireparation. Bara kasta och köpa ny...

Hur kom du fram till det av mig fetade?
Citera
2021-01-19, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Din garanti, reklamation och servicevillkor
Reklamationsrätten regleras under konsumentköplagen och ger dig rätt att klaga på en vara inom en bestämd tidsperiod, i Sverige gäller 3 år för privatpersoner. Reklamationsrätten följer ursprungliga köparen och inte produkten. En reklamation ska vid upptäckt göras så snart som möjligt, skälig tid anges till 2 månader.
https://www.elgiganten.se/cms/kundtj...ervicevillkor/
Citera
2021-01-19, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fenjal888
Det skulle nog vara mer effektivt att ringa till Elgiganten och fråga, vi kan bara spekulera och gissa här på forumet.

Frågade deras kundtjänst men de verkade knappt ha koll själva vad som gäller.
Citera
2021-01-19, 11:21
Medlem
trottwells avatar
Citat:

Här ovan skriver du om garantin.

Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

Min fråga gäller ditt uttalande om garantin.

Citat:
Din garanti, reklamation och servicevillkor
Reklamationsrätten regleras under konsumentköplagen och ger dig rätt att klaga på en vara inom en bestämd tidsperiod, i Sverige gäller 3 år för privatpersoner. Reklamationsrätten följer ursprungliga köparen och inte produkten. En reklamation ska vid upptäckt göras så snart som möjligt, skälig tid anges till 2 månader.
https://www.elgiganten.se/cms/kundtj...ervicevillkor/

Här skriver du om reklamationsrätten, garanti och reklamationsrätt är två olika saker.
Citera
2021-01-19, 14:30
Medlem
Beroende på hur garantin är utformad så kan den gälla enbart den ursprungligen köparen.

Konsumentvägledare Piteå komun. Oftast gäller garantin bara för den första köparen. https://www.pitea.se/Anstalld/pitekv...vid-privatkop/

PC för alla. Garantin gäller ibland. Om den dator, mobiltelefon eller smart-tv som du har köpt begagnat går sönder är du dock inte helt chanslös. Den treåriga reklamationsrätten försvinner visserligen, men de flesta butiker erbjuder även frivilligt en egen garanti som är mer generös. Om den ska gälla vid begagnatköp bestämmer butiken själva, men många butiker gör det.
https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.69...-kopa-begagnat

Hallå konsument, Vad är garanti? En garanti är ett löfte från företaget att det du köper ska fungera under en viss tid. Det är frivilligt för ett företag att lämna en garanti och företaget bestämmer självt hur reglerna för garantin ser ut. För att du som konsument ska kunna använda garantin behöver du bevisa att det är fel på varan eller tjänsten.
https://www.hallakonsument.se/konsumentratt/garanti/

Som jag tolkar alla de tre länkarna så är garanti frivilligt från företaget och de anger själva villkoren. Däremot så kan de inte börja mixtra i efterhand utan det som gällde vid köpögonblicket är det som gäller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in