2021-01-19, 08:54
Medlem
Har hyrt en hyresrtt svart de senaste mnaderna, jttedumt jag vet men behvde ngot temporrt i Stockholm akut. Hyresvrden har varit en skitstvel under perioden och jag har hrdat ut medan jag letat efter ngot permanent vilket jag till slut gjorde.

Nu till min frga, jag tnkte outa min fd hyresvrd gentemot Bostadsrttsfreningen i hopp med att hyresvrden eventuellt fr sitt kontrakt upprivet. Finns det ngra lagliga risker fr mig?

Kan bara hitta detta:
Det r olagligt fr en hyresgst att lmna srskild ersttning fr att hyra en bostadslgenhet. Straffet r bter eller fngelse upp till tv r. I mildare fall utdms inte ngot straff (JB 12:65b). ven hyresgsten kan dmas fr grovt brott och d r straffet fngelse i minst sex mnader och hgst fyra r (JB 12:65b 2st).
Citera
2021-01-19, 09:01
Medlem
Fr att f hyra ut en bostadsrttslgenhet ska garen ha tilltelse frn styrelsen. Kontakta styrelsen och ltsas som att du r intresserad av att hyra hans lgenhet, men vill kontrollera att tilltelse finns. Antagligen har inte garen det och d kommer styrelsen brja underska det hela!
Citera
2021-01-19, 09:06
Avstngd
Och du tycker inte att du sjlv har gjort ngot fel?

Medhjlp till skattebrott brukar kunna hamna under detta, eftersom du skerligen betalat hyran svart, och din hyresvrd inte tagit upp det som inkomst.

Och vet du vad du hyrt? Du skriver hyresrtt, och sen ska du outa via BRF?
Senast redigerad av PatricHbg 2021-01-19 kl. 09:24.
Citera
2021-01-19, 09:20
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puckypent
Har hyrt en hyresrtt svart de senaste mnaderna, jttedumt jag vet men behvde ngot temporrt i Stockholm akut. Hyresvrden har varit en skitstvel under perioden och jag har hrdat ut medan jag letat efter ngot permanent vilket jag till slut gjorde.

Nu till min frga, jag tnkte outa min fd hyresvrd gentemot Bostadsrttsfreningen i hopp med att hyresvrden eventuellt fr sitt kontrakt upprivet. Finns det ngra lagliga risker fr mig?

Kan bara hitta detta:
Det r olagligt fr en hyresgst att lmna srskild ersttning fr att hyra en bostadslgenhet. Straffet r bter eller fngelse upp till tv r. I mildare fall utdms inte ngot straff (JB 12:65b). ven hyresgsten kan dmas fr grovt brott och d r straffet fngelse i minst sex mnader och hgst fyra r (JB 12:65b 2st).
Kanske viktigt att klargra om det r en hyresrtt eller bostadsrtt?
Citera
2021-01-19, 10:02
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Kan du bertta lite p vilket stt HV har varit en skitstvel? r en aning nyfiken.

Handlar det om smsaker finns det vl ingen orsak till att jvlas tnker jag. r det grova s tycker jag att du br f upprttelse att du har skra bevis s att det inte str ord mot ord?

En sak som du br tnka p som kan eventuellt hnda.. r att om kr du p, s kommer ditt namn med saker du anklagar HV fr kan i sdana fall bli negativt fr dig om du nn gng i framtiden mste hyra svart igen, om nn kollar upp vill veta vem dom hyr ut till. Det kan bli en back fire..

Har ingen juridisk kunskap om detta. S jag kan givetvis ha fel.
Citera
2021-01-19, 12:11
Medlem
Hur vet du att du hyrt svart?

Om du hyrt under 2020 s tar han vl upp det i sin sjlvdeklaration senast 3 maj.
Innan dess mste det vara svrt att veta.
Citera
2021-01-19, 12:15
Medlem
Forever Winters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puckypent

Kan bara hitta detta:
r ju bara att lmna in kontraktet som ni upprttade. Mer bevis n s behvs inte.
Citera
2021-01-19, 14:32
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Hur vet du att du hyrt svart?

Om du hyrt under 2020 s tar han vl upp det i sin sjlvdeklaration senast 3 maj.
Innan dess mste det vara svrt att veta.
Med svart hr s menas nog uthyrning utan hyresvrdens eller bostadsrttsfreningens tillstnd snarare n att det skulle rra sig om skattefusk. Skattefusk blir det vl heller inte om inte hyran som tas ut r bra mycket hgre n den som uthyraren betalar?
Citera
2021-01-19, 19:19
Medlem
Okey d frstr jag vad svart r i detta fall. Inte hrt uttrycket utan att det inneburit uteblivna skatter.

Tror att man skall registrera inkomsten men skatten brjar vid en vinst p 40-50 tusen har jag fr mig.
Citera
2021-01-19, 19:46
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnTigris
Okey d frstr jag vad svart r i detta fall. Inte hrt uttrycket utan att det inneburit uteblivna skatter.

Tror att man skall registrera inkomsten men skatten brjar vid en vinst p 40-50 tusen har jag fr mig.
Ganska sllan det blir sdana vinster vid andrahandsuthyrning. Du mste ju ta ut mer n 40-50 000 utver vad du sjlv betalar till hyresvrden eller bostadsrttsfreningen i s fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in