2021-01-18, 21:30
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thomaserik
Otroligt att det nu gått ganska exakt ett år på dagen sedan detta uppmärksammades på FB första gången. Skål till TS.
Det är rätt underhållande att läsa inläggen i början av tråden. Jag bidrog med några inlägg också då som inte riktigt stämde med hur det blev. Så först var jag inte alls orolig. Sen blev jag jätteorolig och numera är jag ju inte ett dugg orolig då jag vet hur jag ska skydda mig.
Citera
2021-01-18, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Ta bekräftade fallen 5-6 ggr är nog rimligt. Vi ser nu en klar effekt av flockimmuniteten i sholm och Uppsala. Förmodligen över 40% med antikroppar. Och av dessa är naturligtvis majoriteten de som de facto rör sig ute i samhället , därav krävs inte skyhöga nivåer såsom 70%. De apakalyptiska alarmisterna går förstås bananas när jag skriver något positivt så förbered dig på att min slutsats bombas med svammel.

Ett sätt att mäta hur många som egentligen har covid kan vara att titta på avloppsvattnet. Man gjorde ju något sådant i Gbg i december och upptäckte enorma mängder i jämförelse med t ex förra våren.

Sen vet jag inte riktigt hur man ska få ihop det med hur många som faktiskt haft covid, men det är väl "bara" att jämföra med bekräftade fall på något sätt.
Man bör väl också göra dessa tester över tid och kontinuerligt, men det borde väl inte vara så komplicerat.

https://www.nyteknik.se/samhalle/enorm-okning-av-coronavirus-i-goteborgs-avloppsvatten-7006915
Citera
2021-01-18, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Många kommer säkert råka ut för detta...

Man kanske borde göra ett antikroppstest efter att man fått sina doser...

fast det borde inte visa så mycket, dom har ju inte haft sjukdomen.

Jag såg att i uk vaccinerar dom 140 pers i minuten, dryga 2 pers i sekunden.
Håll i hatten folk
Nu har Boris fått upp farten
Citera
2021-01-18, 21:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Ett sätt att mäta hur många som egentligen har covid kan vara att titta på avloppsvattnet. Man gjorde ju något sådant i Gbg i december och upptäckte enorma mängder i jämförelse med t ex förra våren.

Sen vet jag inte riktigt hur man ska få ihop det med hur många som faktiskt haft covid, men det är väl "bara" att jämföra med bekräftade fall på något sätt.
Man bör väl också göra dessa tester över tid och kontinuerligt, men det borde väl inte vara så komplicerat.

https://www.nyteknik.se/samhalle/enorm-okning-av-coronavirus-i-goteborgs-avloppsvatten-7006915
Är det avloppsvattnet de skapar själva eller avloppsvattnet från Trollhättan som snuskisarna i Göteborg dricker?
Klart man blir sjuk när man dricker ur en älv som en miljon människor uppströms pissar i.
Citera
2021-01-18, 21:45
Medlem
Hur blir det med gymnasieskolorna som skulle öppnas upp nästa vecka igen. Regeringen och utbildningsminister Anna Ekström har inte lämnat andra besked, trots att dödssiffrorna som rapporterats in nu efter jul tangerar vårens nivåer.

Vad tror ni? Kliver de ut några dagar innan och förlänger distansundervisningen ytterligare?
Citera
2021-01-18, 21:46
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
https://youtu.be/4f-3u81HwGQ

Ditt immunförsvar blir beroende av vaccinet.
Det var ingen fakta.
Du tramsar bara.

Ta reda på hur det ligger till innan du sprider din skit.
Sådana som dig är farliga för samhället.
Citera
2021-01-18, 21:58
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
fast det borde inte visa så mycket, dom har ju inte haft sjukdomen.

Antar att vaccinet ska få kroppen att producera antikroppar mot S-proteinet, som också antikroppstestet är inriktat på? Inser att det är ett förenklat resonemang.

Någon som vet mer om ifall antikroppstest kan se om vaccinationen ha tagit?
Citera
2021-01-18, 22:12
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiskan95
Hur blir det med gymnasieskolorna som skulle öppnas upp nästa vecka igen. Regeringen och utbildningsminister Anna Ekström har inte lämnat andra besked, trots att dödssiffrorna som rapporterats in nu efter jul tangerar vårens nivåer.

Vad tror ni? Kliver de ut några dagar innan och förlänger distansundervisningen ytterligare?
Med tanke på att vi har en kraftig minskning av smittspridningen i vissa regioner så borde ju kommunerna få göra som de själva vill (eller som deras regioner vill). Det borde inte behöva vara lika i hela landet.
Citera
2021-01-18, 22:16
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag antar att det där är den brasilianska mutationen, dessutom. Eftersom det fortfarande är mycket trafik mellan Brasilien och Portugal, efter 600 år. Det är sådant som UD ska ha koll på, och de ska utverka inreseförbud från sådana länder!

Brasilianska varianten cirkulerar med stor sannolikhet även i Spanien, med alla band som Spanien har till Sydamerika. Ofattbart att Sverige inte stoppar alla resenärer från Portugal och Spanien. Alla måste testas och sättas i karantän. Danmark har agerat föredömligt och stängt gränserna.

Anders Tegnell är inkompetent så vi får ställa in oss på att galningens ovilja att agera kommer att ge oss 20-30.000 fall om dagen i februari. Som man sår får man skörda, detta är Anders Tegnells fel och ingen annans.
Citera
2021-01-18, 22:20
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Antar att vaccinet ska få kroppen att producera antikroppar mot S-proteinet, som också antikroppstestet är inriktat på? Inser att det är ett förenklat resonemang.

Någon som vet mer om ifall antikroppstest kan se om vaccinationen ha tagit?

Jag kan inte svara på din fråga men har en annan fråga som kanske du kan svara på angående S protein.

Är det samma S protein som vi har i kroppen som det S protein vaccinet triggar immunförsvaret att reagera på?
Citera
2021-01-18, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Till er som tänker vaccinera er:

Ni förstår att ni måste vaccinera er varje år va? När ni väl har tagit vaccinet så finns det ingen återvändo.

Vad menar du skulle ske om man vaccinerar sig en gång och inte fyller på då skyddet går ner inför exempelvis nästa säsong?

Jag skulle säga att man då inte har ett skydd längre, inte mer än så

Men du kanske sitter på något riktigt smaskigt? .
Citera
2021-01-18, 22:35
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Färjor verkar dra till sig corona, borde finnas studier om detta.

Covid-utbrott på färja – svenskar isolerade
Citat:
Stena Lines färja mellan Göteborg och Kiel har drabbats av ett coronautbrott, rapporterar SVT Väst.
Sex svenska besättningsmän och två personer som jobbar med underhåll av färjan har smittats.

källa expressen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in