2021-01-18, 20:01
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanne
Ja men hur menar du då? Blir de positiva ju mer de testar sig? Borde ju vara tvärtom isåfall. Att de testar negativt efter genomgången infektion.

Jag menar att ju mer man testar, desto fler positiva hittas, ibland människor som kanske "bara" hade halsont där testresultatet visade sig vara Covid. Kan tänka mig att det är en av de yrkesgrupper där man testat mest.
Citera
2021-01-18, 20:01
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Igår stod Anders Tegnell i Agenda och försvarade de öppna skolorna med att lärarna inte skulle vara mer utsatta än andra yrkeskategorier.

Men nu visade de ett inslag på TV4 där det visar sig att grundskollärare är den allra mest utsatta yrkesgruppen enligt undersökning som baseras på höstens smittsiffror. Det är Folkhälsomyndigheten själva som gjort undersökningen.

Är det inte märkligt att Tegnell inte kände till detta igår?Han stod ju och ljög helt ohämmat i gårdagens utfrågning.

Är inte ett dugg överraskad över lärarnas utsatthet. Märkligt att inte facket skyddsstoppar hela verksamheten. Det är ju för sjutton deras medlemmar det handlar om!
Alla jobb där det ingår att träffa människor är så klart mer utsatta. Alla fattar att lärare är mer utsatta än en bonddräng.
Citera
2021-01-18, 20:04
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Perfekt, då är lärarna skyddade för ett tag och skolan kan vara öppen så att vi föräldrar slipper ta tjänstledigt med full betalning av staten för att ta hand om våra barn på skoltid.

Visst är det så. Skulle tro att merparten av lärarna och även eleverna redan har haft det. Känns lite som att TV4 i sedvanlig globalistanda lobbar för full nedstängning av skolan. Vem vet.
Citera
2021-01-18, 20:07
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Tackar!

Ja, det är de som är testade men alla testar sig sannolikt inte. Det vore intressant att få se siffror på hur många som uppskattas ha haft smittan. I min värld en siffra som kan säga något om när kurvorna kan tänkas vända nedåt.

Det måste inte råda fullständig flockimmunitet för att spridningstakten skall minska, någonstans blir det glesare mellan osmittade och då avtar spridningstakten tänker jag.
Kurvorna HAR vänt neråt i stora delar av Sverige.
Citera
2021-01-18, 20:08
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Alla jobb där det ingår att träffa människor är så klart mer utsatta. Alla fattar att lärare är mer utsatta än en bonddräng.

Alla utom Tegnell, Löfven och deras regimtrogna anhängare.
Finns ju tom en facebookgrupp. "Vi som stöttar Anders Tegnell". Påminner lite om en sekt. Ingen tänker själv. Ingen kritisk analys. Bara en okritisk hyllningskör till regeringen och Tegnell.
Citera
2021-01-18, 20:29
Medlem
WimHofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Kurvorna HAR vänt neråt i stora delar av Sverige.

Visst är det så. Kanske dags att stänga den här tråden?

https://experience.arcgis.com/experience/09f821667ce64bf7be6f9f87457ed9aa
Citera
2021-01-18, 20:31
Medlem
Ikväll redovisar sajten platz.se +170 nya avlidna med corona och det innebär att totalt avlidit 10539 med corona.

Mycket tyder på att mina beräkningar om 11000 avlidna först den 25 januari är för optimistiska, dom officiella siffrorna kommer säkerligen att vara över 11000 redan den 22 januari, på fredag alltså.

Positivt dock att antalet inlagda på IVA minskar samt antalet som sjukhusvårdas också minskar. Jag ser nu att kurvan vänder nedåt, äntligen. Frågan är hur snabbt nedgånge sker, jag förutser ett mycket bättre läge i slutet av februari.
Citera
2021-01-18, 20:33
Medlem
sasos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Talespin
Till er som tänker vaccinera er:

Ni förstår att ni måste vaccinera er varje år va? När ni väl har tagit vaccinet så finns det ingen återvändo.

Låter som en konspiration.
Citera
2021-01-18, 20:52
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Tackar!

Ja, det är de som är testade men alla testar sig sannolikt inte. Det vore intressant att få se siffror på hur många som uppskattas ha haft smittan. I min värld en siffra som kan säga något om när kurvorna kan tänkas vända nedåt.

Det måste inte råda fullständig flockimmunitet för att spridningstakten skall minska, någonstans blir det glesare mellan osmittade och då avtar spridningstakten tänker jag.
Ja, en sådan uppskattning hade förvisso varit intressant, men jag känner folk som är sjuka för andra gången, så man måste också veta hur länge immuniteten varar efter genomgången infektion.
Citera
2021-01-18, 21:04
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Tackar!

Ta bekräftade fallen 5-6 ggr är nog rimligt. Vi ser nu en klar effekt av flockimmuniteten i sholm och Uppsala. Förmodligen över 40% med antikroppar. Och av dessa är naturligtvis majoriteten de som de facto rör sig ute i samhället , därav krävs inte skyhöga nivåer såsom 70%. De apakalyptiska alarmisterna går förstås bananas när jag skriver något positivt så förbered dig på att min slutsats bombas med svammel.
Citera
2021-01-18, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag har inte en aning om varför smittan går ner i stockholm vill jag börja med att säga men det är väl så det fungerar med flockimunitet. Det har diskuterats sen i våras att om rätt personer är immuna så behöver inte antalet vara så högt.
Jag tror du tänker på klusterspridning. I början av epidemin så blev många forskare förvånade att smittan verkade följa sin egen kurva och gå ner av sig själv efter en viss tid oavsett vilka åtgärder olika länder vidtog. Sedan verkar det som att klusterspridning ibland övergår mer till vanlig influensa-liknande samhällsspridning då man har stor smitta i samhället och mer nu under influensa-säsong.
Citera
2021-01-18, 21:07
Medlem
Otroligt att det nu gått ganska exakt ett år på dagen sedan detta uppmärksammades på FB första gången. Skål till TS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in