2021-01-18, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Borde den inte vara stor att bli smittad?
Det beror på många parametrar:

Hur tätt satt ni tillsammans?
Hur länge satt ni tillsammans?
Hur stort och hur väl ventilerat var rummet där ni satt?
Citera
2021-01-18, 16:30
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Portugal smittade:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-01..latest&country=~PRT&region=World&casesMetric=t rue&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7&p ickerMetric=new_cases_per_million&pickerSort=desc

Varför stoppar vi inte alla som reser in från Portugal? Testning och karantän.

Inkompetente Anders Tegnell vill verkligen att brasilianska varianten ska spridas i Sverige.

Du har rätt i att människor som återvänder till Sverige från länder där smittspridning är stor borde sättas i karantän. Alternativt borde staten covidtesta dem när deras flygplan landar i Sverige. Är de smittade bör de sitta i karantän.
Citera
2021-01-18, 16:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SBengtsson
Du snackar alltså skit.

Varför har du datum från måndag-tisdag och inte måndag-måndag?
Vet du ens vad det är för dag idag?

Nu får du gå själv till www.sll.se och sedan komma tillbaka om du har något att tillägga.
Citera
2021-01-18, 16:31
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JedanProblem
Din "magkänsla" och din analytiska förmåga är mer eller mindre värdelösa. Det räcker ju att man läser några inlägg från ett år sedan så föestår man hur pass svårt du har att tillgodogöra dig kunskap och analysera. Fel om det mesta.

Tror du på allvar att Stockholm har uppnått flockimmunitet?

Det är svårt att uppnå flockimmunitet när många har inte blivit vaccinerade och man bli återsmittad av viruset.
Senast redigerad av AttCza 2021-01-18 kl. 16:34.
Citera
2021-01-18, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Antal konstaterade fall av covid-19 sedan pandemins början: 131 462

75 patienter med covid-19 i intensivvård
484 patienter med covid-19 vid geriatrik och akutsjukhus
Totalt antal patienter med covid-19 i behov av sjukhusvård: 559 patienter

Glädjande utveckling för Stockholms del, nu ser vi till att den håller i genom att fortsätta följa råd och restriktioner. Ser man på antalet människor som behöver sjukhusvård är det ungefär på den nivån som det var i mitten på november.

Man kan ju fundera på varför det sjunker. Restriktioner, ledigheter, vaccination, delvis immunitet? Eller lite av varje?
Citera
2021-01-18, 16:36
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av karlkula12
Glöm flockimmunitet mer än på lokala arbetsplatser etc. Att rätt grupper är immuna är inte direkt en vågad gissning. Lärare,sjukvårdpersonal mfl. Välfärdsarbetare helt enkelt. Att sedan folk som har möjlighet arbeta hemifrån inte är immuna i samma utsträckning är inte heller det en vågad gissning.

Jag har inte en aning om varför smittan går ner i stockholm vill jag börja med att säga men det är väl så det fungerar med flockimunitet. Det har diskuterats sen i våras att om rätt personer är immuna så behöver inte antalet vara så högt.
Citera
2021-01-18, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Jag har inte en aning om varför smittan går ner i stockholm vill jag börja med att säga men det är väl så det fungerar med flockimunitet. Det har diskuterats sen i våras att om rätt personer är immuna så behöver inte antalet vara så högt.

Det går ned under nuvarande restriktioner. Ni kan nog gissa vad som händer om man lättar på restriktionerna.
Citera
2021-01-18, 16:37
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chloemmm
Har bestämt mig att jag vill ha Corona.

I lördags var jag hemma hos 2 stycken den ena hade Corona och hans sambo fick symtom igår. Huvudvärk feber och tappat smak och lukt.

Jag kramade båda 2 vi var inomhus och vi pratade nära varandra.

Stor risk att jag blivit smittad? Hoppas på det så jag kan leva lite mer normalt efter. Man kan säga att detta är min egna form av vaccinering

Det var väldigt dumt i så fall. Du kan bli jättesjuk och orsaka massor av arbete för vården i kanske en månad. Och sedan rehab efter det. Tänk även på kostnaden i pengar, som betalas av skattebetalarna i så fall.

Ska man "vaccinera" sig måste man få i sig halvslöa virus, som inte orsakar någon infektion längre. Det är det som menas med "vaccinera" - inte att dra på sig själva sjukdomen.
Citera
2021-01-18, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PresidentBahama
Vet du ens vad det är för dag idag?

Nu får du gå själv till www.sll.se och sedan komma tillbaka om du har något att tillägga.
12 januari var en tisdag. Det är måndag idag varför tar du inte måndag-måndag?
Citera
2021-01-18, 16:40
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Portugal smittade:

https://ourworldindata.org/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=2020-08-01..latest&country=~PRT&region=World&casesMetric=t rue&interval=smoothed&perCapita=true&smoothing=7&p ickerMetric=new_cases_per_million&pickerSort=desc

Varför stoppar vi inte alla som reser in från Portugal? Testning och karantän.

Inkompetente Anders Tegnell vill verkligen att brasilianska varianten ska spridas i Sverige.

Jag antar att det där är den brasilianska mutationen, dessutom. Eftersom det fortfarande är mycket trafik mellan Brasilien och Portugal, efter 600 år. Det är sådant som UD ska ha koll på, och de ska utverka inreseförbud från sådana länder!
Citera
2021-01-18, 16:42
Medlem
JedanProblems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det är svårt att uppnå flockimmunitet när många har inte blivit vaccinerade och man bli återsmittad av viruset.
Det räcker att man börjar räkna baklänges så inser man snart att så inte är fallet. Under pandemins första 6 månader så var IFR dödligheten cirka 0,9% i Storbritannien https://assets.publishing.service.gov.uk/government/uploads/system/uploads/attachment_data/file/948757/Greenbook_chapter_14a_v4.pdf

Gissningsvis så var IFR under denna period i Stockholm liknande.

Säg att sedan dess så har vi halverat dödligheten tack vare bättre behandling och förståelse av sjukdomen.

Inte en chans att antalet döda i Stockholm motsvarar en smittspridning där vi är nära flockimmunitet.
Citera
2021-01-18, 16:42
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
Var det inte du som höll på med simning tidigare? Tänk allt äckligt som finns i simbassänger. Även om det tillsätts klor i bassänger så finns ju allt kvar, gamla hudavlagringar, snor, spott, hårstrån och annat som utsöndras från nakna kroppar i vattnet. I flera år har du badat i detta, hur känns det?

Otrevligt. Jag fattar faktiskt inte hur jag lyckades koppla bort den vetskapen, i en massa år. Ibland fick man ju en kallsup också...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in