Citat:
Ursprungligen postat av
Mafia
Någon som är insatt som kan säga deras tro om sannolikheten är för att Engström är skyldig i procent?
Jag kollade dokumentären och förstår verkligen inte hur dokumentärfilmaren kunde få det till Engströms fördel att han sett vittnet i gränden som hade fått ögonkontakt med mördaren på avstånd.
Det och Engströms berättelse i tidningen flera år senare måste vara de starkaste indicierna på att han är skyldig.
Jag ser att väldigt många väljer en sida och sen tänker de bara utgående från den.
Se är oskyldig eller SE är skyldig .
Vissa verkar tro att det är som att välja lag - AIK och sen ska man vara det troget tills man går i graven oavsett vad som dyker upp.
Många låtsas glömma de bästa motargumenten, lägger enbart fram de fakta som stöder ens egen åsikt, rensar bort andra fakta och skickar iväg skräpet in i denna tråd.
Jag tror man ska ha ett vetenskapligt synsätt och göra precis tvärtom om man ska komma någonstans.
Var ärlig, var objektiv i varje enskild del, våga se det från andra hållet, ta inte bara vittnesmål som stämmer med din egen hypotes.
Pröva saker fram och tillbaka.
Det finns en massa saker som dyker upp då.
Jag har hela tiden hållit alla vägar öppna, men faktiskt gått mer mot att han KAN vara skyldig.
En intressant sak är ju att artikeln i "Skydd & säkerhet" har en bild av Stig och texten "Han mördade Palme" och som sagt, kastar man en snabb blick på den utan att läsa det finstilta under så ser det ju precis ut som en bekännelse .
Märk väl - HAN ville ha artikeln och det var HAN som kallade till sig JOURNALISTEN och enligt dokumentären gick det sedan snabbt utför för honom.
Därigenom ser det ju faktiskt ut som ett slags bekännelse / avslut / förklaring !
Låt oss också tänka vad de största invändningarna är mot att SE kan vara mördaren .
1. vapnet (hur fan fick han tag i det)
2. hans personlighet (titta bara på dokumentären - vapensamlarens dotter, hans granne kan inte tänka sig det - Hans holmér & PU skrattar till och med bort denne timide man som alltid vill vara i centrum)
3. motivet
PUNKT 1;
Kanske det största problemet med att sätta HONOM som gärningsman som vi just nu brottas så infernaliskt med ...
Men märk väl att i artikeln säger han ju precis att mördaren "kan råka ha ett på sig" alltså en slags förklaring till punkt 1.
Hade det varit ett proffs eller slutet på en process med en konspiration med bevakning, WT-män etc hade man ju aldrig ens STÄLLT den frågan.
Men han ställer och besvarar frågan i samma artikel.
Kom också ihåg att han är en underlig filur med låst arbetsrum med egen nyckel som inte ens vakterna kommer in i, som ofta jobbar sena kvällar nära de då skummaste kvarteren i Stockholm, runt Oxen)
PUNKT 2 OCH 3:
Den andra är hans personlighet, åh vad gulligt, han vill bara vara i centrum, denne gullige lille man.
Men han ljuger ju högst troligt under ed efter ett statsministermord (intervjun med Gösta Söderström som jag tidigare refererat till) vilket inte är lika gulligt och även här ger han förklaringar i artikeln.
En person som vill bli bekräftad och vill vara i centrum och som smyg-dricker och troligen har vissa psykiska problem.
Vad händer när en sån person en dålig dag och med alkohol i blodet blir avsnäst och i sina egna ögon förödmjukad av en berömdhet.
En sån som lyckats (OP) som har diametralt olika politiska åsikter - SE kände sig nog inte så lyckad.
Då får vi en förklaring till både punkt 2 och 3. här blir punkt 2 en orsak till punkt 3.
Det brinner till i huvudet och ett ögonblicks verk.
HYPOTES:
Vi får helt enkelt förklaringar i artikeln till hur just HAN skulle kunna mörda OP.
De skulle inte gälla för mig eller dig, för vi har inte hans personlighet och skulle inte bry oss om att bli avsnästa, de skulle inte gälla för en yrkesmördare för han skulle inte ha några problem med punkt 1.
Men för att man ska kunna först JUST denne SE som gärningsman - då MÅSTE dessa 3 punkter förklaras.
Just detta gör han ju faktiskt i artikeln i "Skydd & säkerhet" !